Welke verende zadelpen kiezen?

Auyei
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2022, 21:02
Locatie: West-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-Speed

Ik volg dit forum al een tijdje en heb recent de kans gekregen om mijn eerste speed-pedelec ritten te ervaren.

Ik reed met een Stromer St1 zonder voorvering voorzien van een kinect Bodyfloat en met een Klever Xspeed maar dan zonder verende zadelpen.

Hoewel de Xspeed Rockshockx goed zijn werk deed was ik soms toch wat uit het zadel aan het gaan om de zwaardere putten te vermijden. Wat ik minder ervaarde bij Stromer.. Een voorvering doet dus zijn werk maar beiden moet volgens mij helemaal top zijn.

Vandaag dus eindelijk een X-Speed besteld (Woohoo!) met voorlopig een BBB/ BSP-42 verende zadelpen… (die ik evt in de eerste week na levering mag teruggeven mocht ik deze niet goed genoeg vinden..)
Volgens de FM zijn deze goedgekeurd door klever. Maar ik vind geen reviews of dergelijke.

Heeft iemand hier tips voor andere zadelpennen of opmerkingen over de BBB?
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Ik heb zelf een by.Schulz G2 besteld voor op mijn X Alpha. Daarvan weet ik zeker dat ie goedgekeurd is. Ik ben nog in afwachting van mijn fiets dus ervaring heb ik er nog niet mee.
Elders hier op het forum vind je een lijstje met goedgekeurde pennen.

Edit: Hier dus: viewtopic.php?p=106170#p106170
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Niwla schreef: 08 apr 2022, 21:49 Ik heb zelf een by.Schulz G2 besteld voor op mijn X Alpha. Daarvan weet ik zeker dat ie goedgekeurd is. Ik ben nog in afwachting van mijn fiets dus ervaring heb ik er nog niet mee.
Ik heb die by.Schulz G2 op mijn béta test Y Muse, daarop is het een superfijne zadelpen. Maar ik vraag me af hoe dit voor anderen is, want buiten veren verwisselen is er niks in te stellen. Voor mijn gewicht en de behoorlijk rechtop houding van de Y Muse is de pen die ik heb in elk geval super.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22961
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Auyei schreef: 08 apr 2022, 20:37 Vandaag dus eindelijk een X-Speed besteld (Woohoo!) met voorlopig een BBB/ BSP-42 verende zadelpen… (die ik evt in de eerste week na levering mag teruggeven mocht ik deze niet goed genoeg vinden..)
Volgens de FM zijn deze goedgekeurd door klever.
Volgens het Klever Dealerboek 2022 is deze niet goedgekeurd vanuit Klever (zie het linkje van Niwla, die pagina's komen uit het Dealerboek).


Op de Ellio Elite dit ik hier een week heb gehad voor een review zat ook de by.Schulz G2.

Ik was er best aangenaam door verrast. Aanvankelijk dacht ik djeezzz; wát een groot ding, heel anders dan mijn BodyFloat (inmiddels opgevolgd door de Kinekt Seatpost). De by.Schulz G2 reageert wat minder subtiel, maar hij doet z'n werk prima en ik vond het een zéér welkome toevoeging op de Ellio.

De Satori Elegance LT en en de Satori XOPIC2 van het type pogostick, dat is niet zo mijn ding. De Cane Creek Thudbuster ST G4 is oké, ik heb één van de generaties ervoor gehad op mijn eerste speed pedelec, een Stromer ST1 X 2017. Maar als ik mag kiezen tussen de elastomeer van de Cane Creek of de veer van de by.Schulz, dan kies ik de by.Schulz. Voelt fijner aan. Of eigenlijk, je merkt/voelt veel minder dat-ie zijn werk doet en dat zoek ik persoonlijk: comfort verhogen zonder dat je merkt dat-ie erop zit.

Aangezien de Kinekt Seatpost niet is toegestaan op Klevers, zou ik bij een Klever voor de by.Schulz G2 kiezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 09 apr 2022, 12:02 Aangezien de Kinekt Seatpost niet is toegestaan op Klevers, zou ik bij een Klever voor de by.Schulz G2 kiezen.
Op de Y Muse wel, bij de andere Klevers nog steeds niet?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22961
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nope, net even gekeken in het meest recente Klever Dealerboek dat ik heb meegekregen vanuit Bunnik (zit denk ik ook in jouw tasje). De Kinekt mag alleen op de Y MUSE. De zitbuis van het frame van de Y oogt ook veel steviger dan b.v. bij de X, dat bestaat nog altijd uit twee delen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Ik heb niet echt referentie materiaal maar fijn om alvast de bevestiging te lezen dat de by.Schulz bij de meer ervaren rijders ook goed bevalt.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Auyei
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2022, 21:02
Locatie: West-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-Speed

Stromeur schreef: 09 apr 2022, 12:02
Volgens het Klever Dealerboek 2022 is deze niet goedgekeurd vanuit Klever (zie het linkje van Niwla, die pagina's komen uit het Dealerboek).
Wil dit dan zeggen. Dat indien er iets kapot gaat Klever sowieso geen garantie gaat geven? Of is dit niet 100% zeker?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22961
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als het frame scheurt door een niet goedgekeurde zadelpen dan heb je 100% zeker géén garantie op je frame vanuit Klever.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jerremaister
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2021, 19:25
Locatie: België

Ik was onlangs voor het testrijden op een Alpha en ST3 bij een dealer dat zowel Stromer als Klever verdeelt en hij raad een kinekt aan voor de Klever Alpha. Ik haalde het "niet goedgekeurde" argument aan en daarop heeft hij terwijl ik aan het wachten was gebeld met Klever. Deze hebben het toen nagekeken en aan de telefoon (stond op speaker) gegarandeerd dat deze zadelpen gebruikt mag worden worden op de Alpha.

Voor de gewone x-speed is dit niet gevraagd dus daar kan ik niets over zeggen.
Stromer ST3 - limited edition 2022 - XL
Plaats reactie