Welke verende zadelpen kiezen?
-
- Pro
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 17 jan 2021, 19:25
- Locatie: België
Dat is inderdaad het probleem van een telefonische bevestiging. Maar als de firma zelf zegt dat het mag na het na te kijken in hun systeem zou je er toch vanuit mogen gaan.
Natuurlijk indien er dan iets fout loopt met het frame is het natuurlijk woord tegen woord.
Ik heb een ST3 gekocht met kinekt dus heb er ook niet verder achter gezeten, dus kan ook niets met zekerheid zeggen.
Stromer ST3 - limited edition 2022 - XL
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23002
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik zou dan een uitdraai vragen uit dat systeem. Vertrouwen is goed, controle is beterJerremaister schreef: ↑10 apr 2022, 14:30Dat is inderdaad het probleem van een telefonische bevestiging. Maar als de firma zelf zegt dat het mag na het na te kijken in hun systeem zou je er toch vanuit mogen gaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Runner-up
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 apr 2022, 21:02
- Locatie: West-Vlaanderen
- Merk SP: Klever X-Speed
Bij mij toonde de dealer ook enkele whatsapp berichten waarin hij een foto van de betreffende BBB zadelpen naar zijn contactpersoon bij Klever stuurde.
Kan natuurlijk niet nagaan dat het klopt. Maar moet je alles direct wantrouwen. Zou de dealer daar zomaar over liegen… want het is nu niet echt een duur exemplaar. En hij maakte ook al de deal dat ik hem mag teruggeven indien ik niet tevreden ben.
Binnen 1 week na gebruik weliswaar..
Kan natuurlijk niet nagaan dat het klopt. Maar moet je alles direct wantrouwen. Zou de dealer daar zomaar over liegen… want het is nu niet echt een duur exemplaar. En hij maakte ook al de deal dat ik hem mag teruggeven indien ik niet tevreden ben.
Binnen 1 week na gebruik weliswaar..
- Atbusje64
- Pro
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 05 jan 2022, 11:00
- Locatie: Doetinchem
- Merk SP: Klever X speed original
- Km-stand: 11000
Ik vind het best wel vreemd dat er "bepaalde merken verende zadelpen" wel zijn toegestaan...Als de diameter, minimale insteek diepte en maximale uitstekende penlengte OK zijn...dan krijgt een frame met een geveerde pen toch minder harde klappen als met een vaste pen...? Of zie ik nu iets over het hoofd?
X speed Original wit- L - 850Wh - 2021 - 10000 km -
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23002
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Er spelen twee dingen: allereerst moet een (verende) zadelpen op een speed pedelec gehomologeerd zijn (EU typegoedkeuring).
Daarnaast bepaalt een fabrikant of de belasting van de verende zadelpen geoorloofd is i.v.m. garantie op het frame. Met name verende zadelpennen met een excentrische belasting (zoals paralellogram zadelpennen) kunnen namelijk leiden tot scheuren in het frame. Zeker als-ie uitmaxt door een te zware berijder/slecht wegdek/verkeerde afstelling. (Dat is in de praktijk ook echt gebeurd.)
Daarnaast bepaalt een fabrikant of de belasting van de verende zadelpen geoorloofd is i.v.m. garantie op het frame. Met name verende zadelpennen met een excentrische belasting (zoals paralellogram zadelpennen) kunnen namelijk leiden tot scheuren in het frame. Zeker als-ie uitmaxt door een te zware berijder/slecht wegdek/verkeerde afstelling. (Dat is in de praktijk ook echt gebeurd.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Volgens mij krijgt het frame even harde klappen met of zonder verende zadelpen behalve de berijder van de fiets. Bij een verende zadelpen wordt naargelang de invering van de zadelpen het gewicht van de berijder naar achter verplaatst waardoor het drukpunt veranderd.
- Atbusje64
- Pro
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 05 jan 2022, 11:00
- Locatie: Doetinchem
- Merk SP: Klever X speed original
- Km-stand: 11000
Dat van die andere belasting klinkt wel aannemelijk, meer hefboomwerking....zie ook dat bij de goedgekeurde pennen dit of niet aanwezig (geen paralellogram) is of in geringe mate..Stromeur schreef: ↑11 apr 2022, 11:58 Er spelen twee dingen: allereerst moet een (verende) zadelpen op een speed pedelec gehomologeerd zijn (EU typegoedkeuring).
Daarnaast bepaalt een fabrikant of de belasting van de verende zadelpen geoorloofd is i.v.m. garantie op het frame. Met name verende zadelpennen met een excentrische belasting (zoals paralellogram zadelpennen) kunnen namelijk leiden tot scheuren in het frame. Zeker als-ie uitmaxt door een te zware berijder/slecht wegdek/verkeerde afstelling. (Dat is in de praktijk ook echt gebeurd.)
X speed Original wit- L - 850Wh - 2021 - 10000 km -
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23002
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Klopt. Daarom keurde Stromer bijvoorbeeld de BodyFloat (dat is de voorganger van de Kinekt Seatpost) officieel niet goed. (Het werd wel massaal toegepast trouwens). De BodyFloat heeft meer setback dan de Kinekt. De combinatie Kinekt (= minder setback), homologatie van de Kinekt en het feit dat Stromer de nieuwere generatie frames (die van de Stromers met 27,5" wielen) heeft verstevigd heeft ertoe geleid dat de Kinekt nu wel is toegestaan vanuit Stromer.
Ook Klever zal hierin z'n eigen afwegingen maken. Van het X frame is het erop gelaste deel van de zitbuis b.v. een bekend zwak punt. Dit heeft Klever bij de nieuwere frames wel verbeterd, maar een Kinekt Seatpost staan ze officieel nog steeds niet toe op een X. Bij de Y MUSE wel. Dat frame is compleet is anders en heeft ook niet opgelast stuk.
Iedereen moet vooral doen waar die zelf zin in heeft. Ik rij op mijn Alpha rond met een 'oude' BodyFloat, maar ik ben en kabouter van 1,64m en ik weeg niet veel. Desalniettemin wéét ik dat ik niet hoef te gaan zeuren om garantie als het fout gaat. Ik kies er immers zelf voor om de richtlijnen van Klever te negeren. Dat risico nemen mensen ook die vinden dat ze het beter weten dan de fabrikant, en mensen die de dealer op z'n blauwe ogen geloven.
Het wordt er ook niet eenvoudiger op als de mensen van Klever telefonisch afwijken van richtlijnen die ze in hun eigen dealerboek hebben geformuleerd
Ook Klever zal hierin z'n eigen afwegingen maken. Van het X frame is het erop gelaste deel van de zitbuis b.v. een bekend zwak punt. Dit heeft Klever bij de nieuwere frames wel verbeterd, maar een Kinekt Seatpost staan ze officieel nog steeds niet toe op een X. Bij de Y MUSE wel. Dat frame is compleet is anders en heeft ook niet opgelast stuk.
Iedereen moet vooral doen waar die zelf zin in heeft. Ik rij op mijn Alpha rond met een 'oude' BodyFloat, maar ik ben en kabouter van 1,64m en ik weeg niet veel. Desalniettemin wéét ik dat ik niet hoef te gaan zeuren om garantie als het fout gaat. Ik kies er immers zelf voor om de richtlijnen van Klever te negeren. Dat risico nemen mensen ook die vinden dat ze het beter weten dan de fabrikant, en mensen die de dealer op z'n blauwe ogen geloven.
Het wordt er ook niet eenvoudiger op als de mensen van Klever telefonisch afwijken van richtlijnen die ze in hun eigen dealerboek hebben geformuleerd
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Atbusje64
- Pro
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 05 jan 2022, 11:00
- Locatie: Doetinchem
- Merk SP: Klever X speed original
- Km-stand: 11000
Idd kan het een en ander verwarrend werken....ik rij met een SQLabs pen met een behoorlijke setback (weeg 80 kg)....zo afgeleverd door de dealer. Fiets was in eerste instantie verkocht (en aangepast voor) aan een andere klant, maar deze kon er vanwege artrose toch niet langere tijd op fietsen. Ik heb hem met 300 km overgenomen met de SQ Labs pen.....denk dat ik er toch maar even melding van maak...wil geen discussie achteraf, mocht het wel fout gaan.
X speed Original wit- L - 850Wh - 2021 - 10000 km -