Je zou de 1200Wh 1x/week kunnen volladen en de rit ww heen en terug doen. De andere dagen deel ladingen. Gewoon om te vermijden dat onbalans een probleem wordt.
Betere oplossing is actief balanceren of BMS met BT zodat je altijd alle celspanningen kan nazien en de accu volladen als nodig. Beide oplossingen zijn er, zelfs gecombineerd dus actief en BT.
HALLO ACCU/SP BOUWERS, WERK AAN DE WINKEL want wij willen deel ladingen. Iets wat Elio trouwens al doet.
850Wh of 1200Wh voor 26km woon-werk?
Gisteren toevallig eens op de website van Flyer gekeken en toen vond ik dit bij de Upstreet 6.
dan laad de batterij automatisch op tot 80% en wanneer de batterij op 20% komst wordt de berijder auto-
matisch verwittigd dat de batterij moet opgeladen worden.
Op de tweede bladzijde van de brochure staat er uitleg over de Long life mode. Deze kun je instellen endan laad de batterij automatisch op tot 80% en wanneer de batterij op 20% komst wordt de berijder auto-
matisch verwittigd dat de batterij moet opgeladen worden.
Laatst gewijzigd door Mothboy op 23 apr 2022, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Pro
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ja, voor zover ik weet is flyer de enige die deze optie biedt. Ik zou dit graag ook bij Klever willen hebbenMothboy schreef: ↑23 apr 2022, 09:10 Giesteren toevallig eens op de website van Flyer gekeken en toen vond ik dit bij de Upstreet 6.
FLYER_E-Bikes_Datenblatt_Upstreet6_2022_nl.pdf
Op de tweede bladzijde van de brochure staat er uitleg over de Long life mode. Deze kun je instellen en
dan laad de batterij automatisch op tot 80% en wanneer de batterij op 20% komst wordt de berijder auto-
matisch verwittigd dat de batterij moet opgeladen worden.
-
- Pro
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
- Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
- Km-stand: 33500
quote=Martijn_pedelec post_id=113579 time=1650698524 user_id=5057]Jins schreef: ↑23 apr 2022, 08:50 Betere oplossing is actief balanceren of BMS met BT zodat je altijd alle celspanningen kan nazien en de accu volladen als nodig. Beide oplossingen zijn er, zelfs gecombineerd dus actief en BT.
HALLO ACCU/SP BOUWERS, WERK AAN DE WINKEL want wij willen deel ladingen. Iets wat Elio trouwens al doet.
Ja, voor zover ik weet is flyer de enige die deze optie biedt. Ik zou dit graag ook bij Klever willen hebben
[/quote]
Hier zit inderdaad nog verbeter potentieel voor fiets bouwers.
Niet enkel flyer. Ellio was er ook al , heeft deze optie tot 80% laden altijd gehad, sinds zijn introductie in 2020. Inspiratie uit de automobiel sector.
Er is Één nadeel voor fietsfabrikanten, er zullen minder spare batterijen verkocht worden.
Op zich positief want zo worden veel onterecht defecte batterij vermeden. Beter voor milieu en consument portemonnee.
-
- Pro
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
- Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
- Km-stand: 33500
Fabrikanten kunnen nog een stapje verder gaan in het intelligenter maken van de laadcyclus. Word ook in automobiel sector gebruikt.
Door de bij optie levensduur laden de laadgrens van bv 80% aan te passen in functie ouderdom (werkelijke restcapaciteit van de batterij) bv, een 1200wh batterij laden tot bv 1000wh bruikbare energie. Door de laadgrens proportioneel aan te passen in functie van de veroudering, kan voor een langere tijd de 1000wh behouden worden. Ook al heeft de batterij in werkelijkheid nog maar 1050wh ipv de 1200wh in nieuwstaat . Grenzen natuurlijk ook begrenst bv tussen 75 en 90. zodat levensduur positief beïnvloed blijft.
Door de bij optie levensduur laden de laadgrens van bv 80% aan te passen in functie ouderdom (werkelijke restcapaciteit van de batterij) bv, een 1200wh batterij laden tot bv 1000wh bruikbare energie. Door de laadgrens proportioneel aan te passen in functie van de veroudering, kan voor een langere tijd de 1000wh behouden worden. Ook al heeft de batterij in werkelijkheid nog maar 1050wh ipv de 1200wh in nieuwstaat . Grenzen natuurlijk ook begrenst bv tussen 75 en 90. zodat levensduur positief beïnvloed blijft.
- Flyy
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
- Locatie: Paderborn
- Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
- Km-stand: 25052
Klever lädt die Zellen nur bis 4,13V. So wird die Zelle nicht auf 100%=4,2V geladen.
Entladen wird bis etwa 3,3V, was nicht 0% ist.
Meinen beiden Akkus von Klever haben nun ca 550 Zyklen gemacht.
Der 570er Akku und das Ladegerät sind fast fünf Jahre im Einsatz. Das S-Pedelec wurde mehrmals getauscht, weil es Probleme mit dem Rahmen gab, aber der Akku hält.
Ich würde auch Variante C wählen.
Klever laadt de cellen alleen op tot 4,13V. Dus de cel is niet opgeladen tot 100%=4.2V.
Hij is ontladen tot ongeveer 3,3V, wat geen 0% is.
Mijn twee Klever batterijen hebben nu ongeveer 550 cycli gedaan.
De 570 batterij en lader zijn al bijna vijf jaar in gebruik. De S-pedelec is verschillende keren vervangen omdat er problemen waren met het frame, maar de accu heeft het uitgehouden.
Ik zou ook variant C kiezen.
Entladen wird bis etwa 3,3V, was nicht 0% ist.
Meinen beiden Akkus von Klever haben nun ca 550 Zyklen gemacht.
Der 570er Akku und das Ladegerät sind fast fünf Jahre im Einsatz. Das S-Pedelec wurde mehrmals getauscht, weil es Probleme mit dem Rahmen gab, aber der Akku hält.
Ich würde auch Variante C wählen.
Klever laadt de cellen alleen op tot 4,13V. Dus de cel is niet opgeladen tot 100%=4.2V.
Hij is ontladen tot ongeveer 3,3V, wat geen 0% is.
Mijn twee Klever batterijen hebben nu ongeveer 550 cycli gedaan.
De 570 batterij en lader zijn al bijna vijf jaar in gebruik. De S-pedelec is verschillende keren vervangen omdat er problemen waren met het frame, maar de accu heeft het uitgehouden.
Ik zou ook variant C kiezen.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Bij de Ellio Elite kan dit ook.Martijn_pedelec schreef: ↑23 apr 2022, 09:22Ja, voor zover ik weet is flyer de enige die deze optie biedt. Ik zou dit graag ook bij Klever willen hebbenMothboy schreef: ↑23 apr 2022, 09:10 Giesteren toevallig eens op de website van Flyer gekeken en toen vond ik dit bij de Upstreet 6.
FLYER_E-Bikes_Datenblatt_Upstreet6_2022_nl.pdf
Op de tweede bladzijde van de brochure staat er uitleg over de Long life mode. Deze kun je instellen en
dan laad de batterij automatisch op tot 80% en wanneer de batterij op 20% komst wordt de berijder auto-
matisch verwittigd dat de batterij moet opgeladen worden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- JeroenSpock
- Veteraan
- Berichten: 562
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
- Locatie: Veendam
- Merk SP: ST3 L 2020
- Km-stand: 28527
Precies zoals je al zegt. Timer er tussen en laten afkappen rond 80%.
Eens in de 2-3 weken een nachtje aan de lader laten hangen en de BMS op 100% zijn werk laten doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
-
- Pro
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Dank voor alle snelle reacties. Ik ben nu ook overtuigd van een 1200Wh accu en bijladen op het werk
Ik dacht altijd dat het niet goed was om een batterij slechts een klein deel te ontladen (20-30%) en dan weer vol te laden, maar als ik het goed begrijp stellen de meesten van jullie voor om toch bij te laden en dan de laadcyclus bij 80% simpelweg af te kappen:
Dus je zult altijd zien: niet iedereen is het met elkaar eens. Gelukkig heb ik nog wel even tijd om te bedenken of ik hem telkens vol ga laden, of toch ga afkappen en dan om de paar weken volladen. De N-Rogue komt toch pas juli/augustus.
Ik dacht altijd dat het niet goed was om een batterij slechts een klein deel te ontladen (20-30%) en dan weer vol te laden, maar als ik het goed begrijp stellen de meesten van jullie voor om toch bij te laden en dan de laadcyclus bij 80% simpelweg af te kappen:
De enige reactie die bovenstaande tegenspreekt isJeroenSpock schreef: ↑23 apr 2022, 14:11Precies zoals je al zegt. Timer er tussen en laten afkappen rond 80%.
Eens in de 2-3 weken een nachtje aan de lader laten hangen en de BMS op 100% zijn werk laten doen.
en het artikel van FreddyH spreekt ook niet over afkappen bij 80%, maar volladen en dan evt een stukje fietsen om hem op 80% te krijgen voor langdurige opslagpedelecer schreef: ↑23 apr 2022, 08:04 [...]
Indien je dit balanceren niet laat uitvoeren en op het gevoel het laden stopt of met een timer gaat dit nadelig zijn voor de levensduur., De cellen kunnen serieus in onbalans raken door het gedeeltelijk laden , zelfs mogelijk dat bv 1 cellen groep er voor zorgt dat maar een fractie van de werkelijke capaciteit overhoud. Mijn ervaring is bij oudere accu's kan het zijn dat bv 1 cellen groep al op zijn eind spanning zit en overige cellen nog bv.4,05V. hier voor het balanceren al vroeger gestart.
[...]
Nadien laat ik telkens tot 100% opladen.(Ps. IVM demonteren/controleren. Ik ken de gevaren en kan er mee omgaan, reeds een tweetal decennia jobervaring )
De betreffende fiets wat een 25km/h e-bike, kettler Panasonic batterij, maar laadtechniek erachter is hetzelfde.
Dus je zult altijd zien: niet iedereen is het met elkaar eens. Gelukkig heb ik nog wel even tijd om te bedenken of ik hem telkens vol ga laden, of toch ga afkappen en dan om de paar weken volladen. De N-Rogue komt toch pas juli/augustus.