Binnen/buiten de bebouwde kom

SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Achiel, mooie voorbeelden van hardrijders.

In jouw plaats zou ik stug op het fietspad
blijven rijden .
In het geval ik geverbaliseerd zou worden teken ik per direct bezwaar aan en laat de zaak voorkomen.
De verdediging heb je al bijna klaar en dat zijn de eerder aangehaalde voorbeelden.
Uiteraard nodig je ook de gemeente uit en de journalisten van hvzeeland.

Succes niet gegarandeerd, maar je genereert wel aandacht.
Dat is mij de euro’s van de boete wel waard.

Bedenk ook dat als je op die snelweg van je fiets wordt gereden je niet veel meer genereert dan een krantenbericht.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Dat is mij de euro’s van de boete wel waard.

Bedenk ook dat als je op die snelweg van je fiets wordt gereden je niet veel meer genereert dan een krantenbericht.
Beter betalen met geld dan met je leven is ook mijn insteek, dat krantenbericht waar je het over hebt kan goed een overlijdensbericht worden

Wat me aan veel regels opvalt is dat ze aangepast worden aan de omstandigheden. Zo was je bijv. vrij om een airco of warmtepomp ergens neer te hangen waar de buren er last van konden ondervinden. Daarop heeft men het bouwbesluit aangepast met geluidslimieten e.d.
De helmplicht die op 1-9-2022 voor snorfietsbestuurders gaat gelden vind ik ook een mooi voorbeeld van voortschrijdend inzicht. Gisteren nog een stukje achter een "getweakte" 25 km/u fiets gereden (geen kenteken), ik kon die met 30 niet bijhouden... dat is de volgende groep die m.i. om invoering van een helmplicht vraagt.

Aanpassingen verwacht ik dus ook als het aantal SP's de komende jaren fors toeneemt want het lijkt me bij uitstek hèt vervoersmiddel voor mensen die graag fietsen maar daar net wat te ver weg voor wonen.
Daarmee komt er vanzelf meer aandacht, al was het maar dat het (helaas!) ook meer ongevallen betekent. En een grotere groep die de aandacht gaat vragen om de kromme wet dat een SP gelijk aan een brommer is van tafel te vegen. Al was het maar dat de topsnelheid van 45 halen lang niet zo vanzelfsprekend is als bij een brommer. En als dat wel zo zou zijn, waarom mag je als SP'er dan een lichtere helm kiezen en een brommerrijder niet?

Inmiddels ben ik nog een situatie tegengekomen waarbij ik me afvraag of men (gemeente) wel begrijpt wat het verschil tussen fietsen, snorfietsen, SP's en brommers is.
Dit was de situatie van maart 2021 volgens Google Maps streetview (ik zal binnenkort de huidige situatie vastleggen) :

Afbeelding

Nu (mei 2022) is het fietspad bord een fiets/bromfietspad bord.

Maar 100 meter verder stond dit bord:
Afbeelding

Dit bord staat er nog steeds zo bij, al is het onderbord er niet meer.

Dus je hebt bij het verlaten van Oirschot richting Boxtel over de Oude Grintweg maar liefst 100 m waar je als SP op moet rijden, daarna zou je weer op de rijbaan moeten in een 60 km/u zone (waarbij sommige autobestuurders menen dat dat de minimumsnelheid is...) terwijl er een ruim vrijliggend fietspad voorhanden is. En nee, het is daartussen ook niet toevallig een gemeentegrens o.i.d.
Was het de bedoeling om dat hele pad tussen die twee dorpen een fiets/bromfietspad te maken en is het bij het vervangen van dat ene bord gebleven?

Edit: da's wel heel toevallig...ik ontdek net dat de vermoedelijke "verantwoordelijken" door de Google camerawagen op heterdaad zijn betrapt. :lol: Iets te hard geschoffeld denk ik ;)

Afbeelding
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Als aanvulling op mijn vorige bericht: de hemlplicht voor snorfietsers blijkt nu al te gelden voor de steden Amsterdam en Utrecht op plekken waar ook zij naar de rijbaan moeten. Zij moeten dan een bromfietshelm dragen. Voor de rest van het land zijn snorfietsbestuurders en -passagiers volgens het ontwerpvoorstel 1-1-2023 aan de beurt, maar een motie van het CDA vraagt om dit eerder te doen. De exacte datum is nog onbekend, maar op zijn vroegst 1-9-2022.

En zoals beloofd de huidige situatie (mei 2022) die ik in het vorige bericht beschreef.
Als je als SP'er of brommer Oirschot richting Boxtel verlaat, dan krijg je nu deze situatie voorgeschoteld bij het verlaten van de bebouwde kom:

Afbeelding

...en 100 m verder dus weer terug naar de rijbaan:

Afbeelding

In de tegenovergestelde richting is dit overigens niet het geval. Daar was en blijft het fietspad. Dit vraagt gewoon om verwarring.
Plaats reactie