Binnen/buiten de bebouwde kom

Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Hoi allemaal,

Waar komt mijn idee vandaan dat brommers binnen de bebouwde kom op de rijbaan moeten en buiten de bebouwde kom op het fietspad? Was dat eerst (jaren negentig van de vorige eeuw) ook zo?
Als ik de huidige verkeersregels erop nasla, dan zie ik dat onderscheid nl. niet, wel:
- fietspad (rond blauw bord met alleen een fiets);
- fiets/bromfietspad (rond blauw bord met zowel een fiets als een brommer).

Een brommer (en dus ook SP) moet dus op de rijbaan als er geen fiets/bromfietspad is en mag nooit op het fietspad. Dus een mooi fietspad door het bos of de polder zou je dan niet mogen gebruiken met de SP.

Of mis ik iets?

Groet,
Lenny (beginnend SP'er)...
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Nee, je mist niks. Recreatief op een mooi fietspad door het bos is vanuit de wet verboden. Wat veel speedpedelecs doen is (illegaal) met aangepaste snelheid, lees 25 a 30 km, over een fietspad rijden. Prettig voor de mede weggebruikers en de kans op een prent is minimaal.
Groeten, Peter
Laatst gewijzigd door Peerke1960 op 24 apr 2022, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De verkeersregels rondom SP/bromfiets hebben weinig met de bebouwde kom te maken.

Op alles wat status fietspad heeft mogen we niet komen, dat geldt dus voor verplichte fietspaden, onverlichte fietspaden en fietsstroken. Daar moeten we op de rijbaan. En ja, dat geldt dus ook voor fietspaden door natuurgebieden.
Als er iets is met brom/fietspad status, dus brom/fietspaden en fietssuggestiestroken, dan mogen we daar niet op de rijbaan.

Het enige wat dit allemaal met de bebouwde kom van doen heeft is dat je meestal bibeko (binnen) fietspaden ziet en bubeko (buiten) brom/fietspaden. Maar als je er zo naar kijkt geeft het alleen verwarring, er zijn genoeg plekken bibeko met brom/fietspaden en vice versa.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Over jouw referentie naar de jaren negentig, voorheen waren er volgens mij alleen fietspaden, daar mocht alles op. Uit mijn hoofd is dat in 1999 veranderd naar de huidige regels. Het enige wat daarbij aangepast is, is dat per juli 2017 de SP niet langer status snorfiets had maar status bromfiets.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 24 apr 2022, 09:34 De verkeersregels rondom SP/bromfiets hebben weinig met de bebouwde kom te maken.
Klopt, maar je kunt het wel als vuistregel hanteren. De huidige wetgeving resulteert er over het algemeen in dat je binnen de bebouwde kom de rijbaan op moet en erbuiten niet. Al geldt dat inderdaad niet voor alle situaties, de bebording is leidend.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 24 apr 2022, 14:49 Klopt, maar je kunt het wel als vuistregel hanteren. De huidige wetgeving resulteert er over het algemeen in dat je binnen de bebouwde kom de rijbaan op moet en erbuiten niet. Al geldt dat inderdaad niet voor alle situaties, de bebording is leidend.
Is hier op veel plaatsen geen verstandige vuistregel. Er zijn serieus wat plekken waar je binnen de bebouwde kom niet op de rijbaan mag en even zoveel plekken buiten de bebouwde kom waar een fietspad ligt (en je dus juist de weg op moet).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Mijn advies: gebruik ook je gezonde verstand.
Als het fietspad veiliger is dan de rijbaan, dan gewoon het fietspad gebruiken.
Op mijn woon-werk verkeer zit een traject van ongeveer 1 km waarbij ik op de rijbaan zou moeten rijden.
In de drukke ochtendspits is dat onverantwoord omdat het snelverkeer er flink harder rijdt dan 50 km/uur.
Daarnaast is de weg versmald. Inhalen kan niet.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mijn advies: als je ervoor kiest om de wet te overtreden door met je speed pedelec het fietspad te pakken waar dit niet is toegestaan: gedraag je daar als gast en pas je snelheid aan aan het fietsverkeer, en incasseer een eventuele bekeuring zonder piepen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

SpeedPAT schreef: 24 apr 2022, 18:58 Als het fietspad veiliger is dan de rijbaan, dan gewoon het fietspad gebruiken.


Dat is per definitie zo :ck:

Ik vind het advies (samen met de opmerking van Stromeur) goed ALS het op de rijbaan onveilig is. Anders niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

En inderdaad een veilige snelheid op het fietspad, dus aanpassen aan wat daar wel mag fietsen, gedraag je als gast.
Plaats reactie