Doorslaan op kleinste tandwiel

JohanR
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2022, 09:11
Locatie: Aarschot, België
Merk SP: Velo De Ville
Km-stand: 2500

Hallo,

Ik heb een Velo De Ville speed pedelec met Bosch motor en 11 speed XT versnellingen.
Ik heb er ondertussen 2500km op zitten en heb een regelmatig terugkerend probleem met de versnellingen.

Nu al voor de 2e keer (de eerste was tussen 400-900km) slaagt de ketting door als ik op het kleinste tandwiel rij. Ik heb alles schoongemaakt en ketting vervangen (vorige zat op 0,2% rek), maar geen soelaas... De fiets is binnen geweest en nu is opnieuw (ook al bij 900km) het kleinste tandwiel vervangen en daarmee was het probleem opgelost. Aan het oude tandwiel was bijna niets te zien...
Het probleem is deze keer zeer plots ontstaan na een rit van 40km door de regen en is dan over de volgende 40km gegaan van af en toe doorslaan tot niet meer kunnen gebruiken.

Ik krijg nu als feedback dat dit "normale" slijtage is als je continu 45km/u rijdt. Volgens mij is dit dus niet normaal dat ik elke 900-1500km een nieuw tandwiel moet steken. Met mijn gebruik komt dit neer op elke 2 maand...

Nu wil ik van jullie eens weten:
- Is dit een bekend probleem bij speed pedelecs met Bosch middenmotor? Heeft iemand hier een oplossing voor?
- Vinden jullie zo iets "normale" slijtage?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als je veel met 45 km/h doorstampt op 11t dan ben ik bang dat dit idd normaal is. Dat tandwiel krijgt zowel jouw vermogen als dat van jouw middenmotor te verwerken... en het zijn maar 11 tandjes. En het is 11 speed, dus super smal en dun allemaal.

Ter vergelijk: ik rijd met mijn achterwielmotor en 10 speed vooral op 13t en 14t. Ik doe zo'n 10.000 km met 1 setje tandwielen en 2 kettingen.

Edit: lelijke telefoon autocorrects weggehaald
Laatst gewijzigd door FreddyH op 27 apr 2022, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dit is inderdaad een nadeel van een middenmotor.
Het is misschien niet enkel het kransje 11 maar en/of ook het voorste tandwiel wat vrij klein is.
Kan je vooraan groter kan je ook achteraan groter waardoor iets minder slijtage (beide meer tandjes).
JohanR
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2022, 09:11
Locatie: Aarschot, België
Merk SP: Velo De Ville
Km-stand: 2500

Bedankt voor jullie reacties.

Vooraan ben ik al van een 42 naar 44T gegaan om de trapfrequentie bij 45km/u (infeite haal ik maar 42-44, maar goed) naar benden te halen. Ik kan nog wel groter gaan vooraan en achteraan naar 12-13T gaan en heb zelfs al overwogen naar een 10speed race cassette te wisselen.
Probleem is dat dit een lease fiets is en dus infeite niet mijn eigendom. Normale onderhoud valt binnen de lease overeenkomst, maar al die extra's vallen er nu natuurlijk uit. Ik ben terughoudend om nu alles om te gooien aangezien ik dan nadien de schuld zal krijgen als het probleem nog niet verholpen is ("Op jou initiatief zijn de tandwielen vervangen en dus is niets origineel meer en komen we niet meer tussen...").

Aan de reacties te horen is dit dus niet abnormaal? Wat doen dan de meeste mensen met een middenmotor? Overgaan naar andere tandwielen of gewoon die 11T kransjes in met ganse dozen kopen en elke 1000km vervangen?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

VERUIT de meesten hier hebben een SP met achterwielmotor...

O.a. om die reden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Nonsens
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 mar 2022, 19:50
Locatie: Wemeldinge
Merk SP: Giant
Km-stand: 10500

Ikzelf heb ook een SP met middenmotor en heb hetzelfde probleem gehad. Ik heb de volgende truckjes uitgehaald om het zoveel mogelijk tegen te gaan:
- De derailleur met de B-stelschroef zo dicht mogelijk naar de cassette toe zetten zodat de ketting meer 'rondom de tandwielen' draait, hierdoor kon ik de grootste twee tandwielen op de cassette niet meer gebruiken maar dat was geen probleem. Inmiddels zit er een wegcassette (11-28) op waardoor ik ze wel weer allemaal kan gebruiken;
- Ketting altijd zo goed mogelijk gesmeerd houden, een droge ketting slaat sneller door en is veel sneller versleten.
Op deze manier heb ik 5500km gereden met twee kettingen (ongeveer iedere 250-350 km omwisselen) en 1 cassette plus een extra 11t kransje.

Inmiddels heb ik voor mijn 48T vervangen voor een 52T waardoor ik achter veel meer op de 12, 13 en 14 rij, ik gebruik dus meer tandwielen en deze hebben meer tandjes dan de 11 waardoor het geheel langer mee zou moeten gaan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alles begint inderdaad met meer schakelen. Piepend & krakend optrekken op de 11 gecombineerd met een middenmotor, dan gaat de 11 er helemaal mega snel aan. (Maar met een achterwielmotor heb je sowieso minder slijtage aan je drivetrain, wat je ook doet of laat.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Nonsens schreef: 27 apr 2022, 22:37
- Ketting altijd zo goed mogelijk gesmeerd houden, een droge ketting slaat sneller door en is veel sneller versleten.
Ich habe sehr gute Erfahrungen mit dem squirt Kettenwachs gemacht. Die Kette bleibt einfach sauber und der Verschleiß sinkt deutlich.



Ik heb zeer goede ervaringen met Squirt kettingwas. De ketting blijft gewoon schoon en de slijtage wordt aanzienlijk verminderd.




https://shop.fahrrad.de/1280061?_cid=21 ... P0QAvD_BwE
bijsnel
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jan 2022, 13:08
Locatie: Kampen
Merk SP: Cube Kathmandu 625
Km-stand: 20000

Ja, dit is niet heel raar. Zeker bij nat weer wil het goed vreten. Verder zijn de laatste kransjes gelukkig los verkrijgbaar dus valt het te overzien als je het zelf doet.
Goed terugschakelen en een hogere cadans kan helpen. Net als goed schoon houden.
Cube Kathmandu Hybrid Pro 45 625
JohanR
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2022, 09:11
Locatie: Aarschot, België
Merk SP: Velo De Ville
Km-stand: 2500

Stromeur schreef: 27 apr 2022, 22:56 Alles begint inderdaad met meer schakelen. Piepend & krakend optrekken op de 11 gecombineerd met een middenmotor, dan gaat de 11 er helemaal mega snel aan. (Maar met een achterwielmotor heb je sowieso minder slijtage aan je drivetrain, wat je ook doet of laat.)
Daar hebben ze bij mij van in het begin op gedrukt. ALTIJD terugschakelen en daar probeer ik me ook aan te houden.
Het heeft me in het begin wat aanpassing gekost om goed te kunnen schakelen zonder kraken omdat ik niet gewoon wat dat er een motorop zit die nog blijft vermogen geven als je traag trapt (tov een niet electrische fiets bedoel ik dan), maar dat heb ik onder de knie
Plaats reactie