Achterwiel niet gecentreerd..

Auyei
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2022, 21:02
Locatie: West-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-Speed

Misschien wat raar. Maar gisteren mijn gloednieuwe Xspeed mogen ophalen. Maar vandaag merk ik dat mijn achterwiel precies wat naast het spatbord uit komt.

Het wiel op zich draait niet scheef ofzo, het lijkt ook niet uit balans als ik de fiets optil en het wiel laat draaien. Het lijkt gewoon zo’n 0,5 cm meer naar rechts te zitten (kant van de ketting) waardoor de rand net buiten het spatbord komt bovenaan…

Wat dit gaat geven als het eens regent weet ik niet maar ik denk dat dit niet leuk zal zijn. Zijn er nog mensen met een X-Speed, die dit even kunnen bekijken. Want dit moet een montagefoutje zijn, toch?
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Kijk waar de band tussen de achtervork staat. Mogelijk hangt uw spatbord niet in het midden.
Staat uw wiel echt niet in het midden, maw de offset van het wiel is niet goed, moet er aan de spaken gewerkt worden.
Daar alles nieuw is terug naar de FM ongeacht of het de spatlap of het wiel is.
Auyei
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2022, 21:02
Locatie: West-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-Speed

Wiel lijkt wat meer naar rechts te staan, Het spatbord staat daar mooi in the midden..

Herspaken? Ai dat klinkt als redelijk wat werk…Maar ik dacht sowieso terug naar de FM te gaan voor het slecht weer wordt.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Auyei schreef: 28 apr 2022, 12:38 Herspaken? Ai dat klinkt als redelijk wat werk…Maar ik dacht sowieso terug naar de FM te gaan voor het slecht weer wordt.
Heeft een goede FM redelijk snel gedaan, maar is niet jouw probleem...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Auyei
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2022, 21:02
Locatie: West-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-Speed

Bij deze bevestigd door de Fm, wiel moet herspaakt worden. Vanuit klever komt er een nieuw achterwiel… bedankt voor de snelle reacties.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Als de offset niet teveel fout is is het voldoende 1 zijde te lossen en aan de andere zijde bij spannen. Maar dat probleem is voor de FM/Klever.
Auyei
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2022, 21:02
Locatie: West-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-Speed

Toen ik bij de FM kwam hoorde je af en toe luide tikken van de spaken / motor. Best dat ik nog geen grote ritten gemaakt had denk ik dan…
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Auyei schreef: 28 apr 2022, 16:58 Toen ik bij de FM kwam hoorde je af en toe luide tikken van de spaken / motor. Best dat ik nog geen grote ritten gemaakt had denk ik dan…
Als de band niets raakt maar enkel uit center staat is er niets mis om afstanden te doen. Zonder handen kan die dan een bepaalde kant uit willen maar gevaarlijk is het niet. Als je een beetje “leunt” spoort die wel goed.
Auyei
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 apr 2022, 21:02
Locatie: West-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-Speed

Jins schreef: 28 apr 2022, 17:47 Als de band niets raakt maar enkel uit center staat is er niets mis om afstanden te doen. Zonder handen kan die dan een bepaalde kant uit willen maar gevaarlijk is het niet. Als je een beetje “leunt” spoort die wel goed.

Ook niet als je echt hoort dat de spaken zich precies wat laten bewegen? Ik bedoel maar, ik hoorde het zonder mij erop zelfs. Gewoon de fiets verplaatsen of vooruit duwen was genoeg om dat geluid te horen om de 15-20cm.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Auyei schreef: 29 apr 2022, 21:14
Jins schreef: 28 apr 2022, 17:47 Als de band niets raakt maar enkel uit center staat is er niets mis om afstanden te doen. Zonder handen kan die dan een bepaalde kant uit willen maar gevaarlijk is het niet. Als je een beetje “leunt” spoort die wel goed.

Ook niet als je echt hoort dat de spaken zich precies wat laten bewegen? Ik bedoel maar, ik hoorde het zonder mij erop zelfs. Gewoon de fiets verplaatsen of vooruit duwen was genoeg om dat geluid te horen om de 15-20cm.
Spaakspanning kan je meten, zeker (laten) doen. Iemand met ervaring kan dit op gevoel. Spaken kruisen en raken elkaar, een kleine verandering kan in een spaak trillingen/geluid doen ontstaan, zoals een snaar van een instrument. Als de spaakspanning goed is en je hebt geluid kan je een beetje smeermiddel aanbrengen daar waar de spaken elkaar kruisen en raken. Knijp de spaken een aantal keer bij elkaar zodat het smeermiddel zich er goed kan tussen zetten. Zeker ook je velg controleren, die kan ergens gescheurd zijn. De buitenband icm de luchtdruk houd alles bij elkaar maar als het ergens schuurt kan je het horen.
Plaats reactie