Misschien wat raar. Maar gisteren mijn gloednieuwe Xspeed mogen ophalen. Maar vandaag merk ik dat mijn achterwiel precies wat naast het spatbord uit komt.
Het wiel op zich draait niet scheef ofzo, het lijkt ook niet uit balans als ik de fiets optil en het wiel laat draaien. Het lijkt gewoon zo’n 0,5 cm meer naar rechts te zitten (kant van de ketting) waardoor de rand net buiten het spatbord komt bovenaan…
Wat dit gaat geven als het eens regent weet ik niet maar ik denk dat dit niet leuk zal zijn. Zijn er nog mensen met een X-Speed, die dit even kunnen bekijken. Want dit moet een montagefoutje zijn, toch?
Achterwiel niet gecentreerd..
Kijk waar de band tussen de achtervork staat. Mogelijk hangt uw spatbord niet in het midden.
Staat uw wiel echt niet in het midden, maw de offset van het wiel is niet goed, moet er aan de spaken gewerkt worden.
Daar alles nieuw is terug naar de FM ongeacht of het de spatlap of het wiel is.
Staat uw wiel echt niet in het midden, maw de offset van het wiel is niet goed, moet er aan de spaken gewerkt worden.
Daar alles nieuw is terug naar de FM ongeacht of het de spatlap of het wiel is.
-
- Runner-up
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 apr 2022, 21:02
- Locatie: West-Vlaanderen
- Merk SP: Klever X-Speed
Wiel lijkt wat meer naar rechts te staan, Het spatbord staat daar mooi in the midden..
Herspaken? Ai dat klinkt als redelijk wat werk…Maar ik dacht sowieso terug naar de FM te gaan voor het slecht weer wordt.
Herspaken? Ai dat klinkt als redelijk wat werk…Maar ik dacht sowieso terug naar de FM te gaan voor het slecht weer wordt.
Als de band niets raakt maar enkel uit center staat is er niets mis om afstanden te doen. Zonder handen kan die dan een bepaalde kant uit willen maar gevaarlijk is het niet. Als je een beetje “leunt” spoort die wel goed.
-
- Runner-up
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 apr 2022, 21:02
- Locatie: West-Vlaanderen
- Merk SP: Klever X-Speed
Ook niet als je echt hoort dat de spaken zich precies wat laten bewegen? Ik bedoel maar, ik hoorde het zonder mij erop zelfs. Gewoon de fiets verplaatsen of vooruit duwen was genoeg om dat geluid te horen om de 15-20cm.
Spaakspanning kan je meten, zeker (laten) doen. Iemand met ervaring kan dit op gevoel. Spaken kruisen en raken elkaar, een kleine verandering kan in een spaak trillingen/geluid doen ontstaan, zoals een snaar van een instrument. Als de spaakspanning goed is en je hebt geluid kan je een beetje smeermiddel aanbrengen daar waar de spaken elkaar kruisen en raken. Knijp de spaken een aantal keer bij elkaar zodat het smeermiddel zich er goed kan tussen zetten. Zeker ook je velg controleren, die kan ergens gescheurd zijn. De buitenband icm de luchtdruk houd alles bij elkaar maar als het ergens schuurt kan je het horen.