Sinds begin van de week mijn nummerplaat toegekregen, dus fietsen maar.
Gisteren een tochtje gedaan van Onze-Lieve-Vrouw-Waver naar Grobbendonk. 80% van de tijd naast het water gereden met in het heenrijden vol wind tegen.
Vermits het m'n allereerste lange tocht met een speedpedelec was, me even rustig gehouden in den beginne. Meestal in de "tour" stand gereden, tenzij er écht zware wind was even geschakeld naar sport.
35km/u constant aangehouden met uitschieters naar 38-39. Eigenlijk is dit perfect vol te houden. Ik kwam absoluut niet vermoeid in Grobbendonk (32 km verder) aan.
De weg terug was meer wind mee en besloot ik eruit te halen wat erin zat. Geswitched tussen Sport en Turbo. Naast het water (waar het kon; drukte), tussen de 40 en 42 gereden. Dat leek wel een exponentiële stijging op vlak van inspanning te zijn. Wat een hoge trapfrequentie
.
Als ik dan later op de gezondheidsapp op m'n iPhone keek, lag de gemiddelde hartslag ook stukken hoger.
Op zich vind ik die Riese & Müller een heerlijke fiets beneden de 40km/u; lees: voor recreatieve tochten. Op vlak van dagelijks gebruik hier in België kun je er eigenlijk weinig mee denk ik. Ik leg even uit...
Ik heb die fiets (tweedehands) voornamelijk gekocht voor woon-werkverkeer. Sneller, geen files, brandstofkosten, moet ik op dit forum niet uitleggen denk ik.
De kortste weg naar m'n werk vereist een rit over de hele Stationsstraat in Sint-Katelijne-Waver. Het breed fietspad aldaar verbiedt Speedpedelecs. Geïnformeerd naar de wetgeving, zelfs bij de lokale politie, leert dat men met zijn speedpedelec op de rijbaan moet rijden. Zelfs tegen max 25km/u op het fietspad mag niet vermits deze fiets officieel een speedpedelec is.
Met deze R&M 3 km tegen 45 rijden op de rijweg lukt gewoon niet. Rij je trager is het één getoeter van ergerende automobilisten, die ik zeker kan begrijpen.
Dat impliceert dus eigenlijk dat deze fiets voor dagelijks gebruik in België bijna niet bruikbaar is zonder mods.
Conclusie: ik ga toch eens rondkijken wat de mogelijkheden zijn om andere tandwielen te plaatsen zodat 40+ vol te houden is...