Koga Pace B20 met riem aandrijving: zwaarder verzet

mrstrom

Stromeur schreef: 09 jun 2022, 08:57
mrstrom schreef: 09 jun 2022, 08:54 Misschien kan je wel stellen dat de fabricant niet levert wat je kan verwachten en de koop ongedaan maken.
De fabrikant verkoopt een speed pedelec met een MAXIMUM snelheid van 45km/u. Geen juridische grond om de koop ongedaan te maken.
Ik weet het niet, je mag verwachten dat het product bruikbaar is voor het beoogde doel. Dat is het niet als je maar 40 tot 43 in het verkeer kan mee doen. Jij zal juridisch wel gelijk hebben.

Maar bij een goede testrit kom je hier toch wel achter, of een eerlijke dealer die je vertelt dat je in het verkeer (te) traag bent.
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Beeldbuisje schreef: 07 jun 2022, 11:38 Flitskeiii, is het met je modificatie mogelijk om langere tijd 45km/u aan te houden?

Zelf newbe in de speedpedelec wereld. Nu een dagje een R&M Supercharger in bezit (tweedehands gekocht) en het korte stukje dat ik eens geprobeerd heb, haal ik max 43km/u met de ziel uit m'n lijf te trappen.
De motor Bosch performance line lijkt kracht zat te hebben, maar de beentjes zo rap in het rondje draaien is haast niet vol te houden.
Ik weet dat ik me hier straks sowieso ga aan ergeren en dat verholpen wil zien. :mrgreen:

tnx!
Gert
Is hier op het forum vaak voorbij gekomen, maar dit komt omdat je een middenmotor hebt in plaats van een achterwielmotor, en een middenmotor heeft meestal zeer veel moeite om je boven de 40 km/h te houden. Daar zit wat natuurkunde achter en heeft ook te maken met het design van die fietsen. Andere mensen hier weten de fysica ervan wel te vertellen.

Dat is ook waarom men het hier eigenlijk vooral over Stromer en Klever heeft, en niet over R&M ook al is dat ook een grote fabrikant.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Heeft niks met de positie van de motor te maken, maar alles met het vermogen van die motor.

Het punt is alleen dat een groot deel van de middenmotoren niet voldoende vermogen leveren om 45 km/h te rijden. Het kan wel, zoals M1 ruimschoots bewijst.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

FreddyH schreef: 09 jun 2022, 16:43
Het punt is alleen dat een groot deel van de middenmotoren niet voldoende vermogen leveren om 45 km/h te rijden. Het kan wel, zoals M1 ruimschoots bewijst.
Dan zijn mijn benen sterker dan ik verwacht had. Behalve dat je ze nogal snel moet ronddraaien ervoer ik zeker in de turbo stand quasi geen weerstand bij 40+.

Om de volgende vraag voor te zijn: ik wou persé een fiets met riemoverbrenging. Geen zin om elke maand mijn derailleur gaan schoon te maken.
Ga je voor een (gebruikte) Stromer vind je niets anders dan kettingoverbrengingen. (Heeft Stromer überhaupt riemoverbrenging met achtermotor? :?: )
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sinds 1,5 jaar heeft Stromer de ST2 met riemaandrijving. Momenteel worden de eerste Stromers ST3 PINION met riemaandrijving uitgeleverd. En eind dit jaar komt de ST7, eveneens met riem.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Aha, fijne info! Dat is iets om in het achterhoofd te houden voor later. :cool2:

Nu uiteindelijk is dat voor mij voorlopig informatief. Heb met de R&M nog maar 20 km gereden en bij gebrek aan kenteken ben ik bijna overal onder de 25 km/u gebleven. Op een rustig weggetje tussen de velden heb ik hem eens even naar 40+ getrokken.

Nu ik eindelijk mijn aangepaste valhelm heb en hopelijk volgende week het kenteken kan ik pas echt ervaring opdoen.
Gekocht voor hoofdzakelijk woon-werk verkeer. Voor hetzelfde geld voldoet de snelheid van deze R&M prima.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Beeldbuisje schreef: 10 jun 2022, 10:30 Dan zijn mijn benen sterker dan ik verwacht had. Behalve dat je ze nogal snel moet ronddraaien ervoer ik zeker in de turbo stand quasi geen weerstand bij 40+.
Is dat 45 km/h op de teller? Dat is namelijk prima te halen...

En "even" naar 40+ km/h trekken is iets heel anders dan dat 10 km volhouden!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

dat was idd op de teller en ik weet dat die 2 km/u sneller aangeeft dan realiteit. Bij mijn vrouw haar e-bike van Koga net zo. Vraag me af waarom dit nodig is. Bij mijn gewoon fietsje van 20 jaar oud met "gewone" fietscomputer is dit perfect de realiteit wat daarop komt.
En "even" naar 40+ km/h trekken is iets heel anders dan dat 10 km volhouden!
Er is volgens mij een groot verschil als je zonder merkbare weerstand je beentjes als een malle ronddraait, of hier ook nog de nodige weerstand bij voelt.
Ik schakelde in die situatie eens terug naar Eco. Groooooooot verschil in weerstand met turbo. Dus de motor lijkt toch een ferme ondersteuning te bieden.

Maar gelijk heb je: ik had ergens toch in het achterhoofd dat ik op het grootste stuk richting werk zeker 40km/u kon aanhouden. We gaan het merken of dat effectief ook kan. Ik begin me ergens zorgen te maken met de huidige configuratie van de R&M
Wordt in ieder geval vervolgd eens ik het kenteken bezit :ay
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Beeldbuisje schreef: 10 jun 2022, 13:50 Maar gelijk heb je: ik had ergens toch in het achterhoofd dat ik op het grootste stuk richting werk zeker 40km/u kon aanhouden.
Dat gaat heel erg afhankelijk zijn van jouw conditie en de windsnelheid+richting. Ik heb een behoorlijk goede conditie én houd van een relatief hoge trapfrequentie. Maar de laatste keer dat ik met een Bosch systeem gefietst heb (niet laatste generatie) moest ik toch geen wind tegen hebben als ik nog 40+ km/h wilde fietsen. 40 km/h over langere tijd volhouden lukte me alleen met windstil of wind mee.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Sinds begin van de week mijn nummerplaat toegekregen, dus fietsen maar.

Gisteren een tochtje gedaan van Onze-Lieve-Vrouw-Waver naar Grobbendonk. 80% van de tijd naast het water gereden met in het heenrijden vol wind tegen.
Vermits het m'n allereerste lange tocht met een speedpedelec was, me even rustig gehouden in den beginne. Meestal in de "tour" stand gereden, tenzij er écht zware wind was even geschakeld naar sport.
35km/u constant aangehouden met uitschieters naar 38-39. Eigenlijk is dit perfect vol te houden. Ik kwam absoluut niet vermoeid in Grobbendonk (32 km verder) aan.
De weg terug was meer wind mee en besloot ik eruit te halen wat erin zat. Geswitched tussen Sport en Turbo. Naast het water (waar het kon; drukte), tussen de 40 en 42 gereden. Dat leek wel een exponentiële stijging op vlak van inspanning te zijn. Wat een hoge trapfrequentie :bu: .

Als ik dan later op de gezondheidsapp op m'n iPhone keek, lag de gemiddelde hartslag ook stukken hoger.

Op zich vind ik die Riese & Müller een heerlijke fiets beneden de 40km/u; lees: voor recreatieve tochten. Op vlak van dagelijks gebruik hier in België kun je er eigenlijk weinig mee denk ik. Ik leg even uit...
Ik heb die fiets (tweedehands) voornamelijk gekocht voor woon-werkverkeer. Sneller, geen files, brandstofkosten, moet ik op dit forum niet uitleggen denk ik.
De kortste weg naar m'n werk vereist een rit over de hele Stationsstraat in Sint-Katelijne-Waver. Het breed fietspad aldaar verbiedt Speedpedelecs. Geïnformeerd naar de wetgeving, zelfs bij de lokale politie, leert dat men met zijn speedpedelec op de rijbaan moet rijden. Zelfs tegen max 25km/u op het fietspad mag niet vermits deze fiets officieel een speedpedelec is.
Met deze R&M 3 km tegen 45 rijden op de rijweg lukt gewoon niet. Rij je trager is het één getoeter van ergerende automobilisten, die ik zeker kan begrijpen.
Dat impliceert dus eigenlijk dat deze fiets voor dagelijks gebruik in België bijna niet bruikbaar is zonder mods.
Conclusie: ik ga toch eens rondkijken wat de mogelijkheden zijn om andere tandwielen te plaatsen zodat 40+ vol te houden is...
Plaats reactie