Koga Pace B20 met riem aandrijving: zwaarder verzet

Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Inmiddels zelf veel gelezen en info gevraagd. Op mijn R&M zou ik een mooie balans moeten kunnen vinden tussen het best mogelijke rijcomfort en wat de motor/versnellingsapparaat aankunnen door het volgende setje te plaatsen:
26 GATES CDX BOSCH RVS V CPL ZI (uiteraard vooraan)
24 GATES CDX NUV RVS A ZI (achteraan)

Hier en ginder al eens rondgekeken, maar de prijzen variëren echt enorm.
Iemand een idee waar ik die twee tandwielen het beste kan bestellen?
Trommelrem schreef: 22 jul 2022, 11:28

Vandaag even getest: bij 45,5 Km/u (op teller) maak ik met de versnelling volledig tegen gedraaid slechts 75 omwentelingen.
Dit zijn er naar mijn gevoel te weinig want ik rijd meestal tussen de 80 en 100 omwentelingen.

Mijn B20 is wel model '21 met accu binnen in de schuine buis (gekocht eind 2020) en heeft vooraan een 60 tands tandwiel.
Heb jij hetzelfde model of het vorige ?

Met de voorbije weken me zo in te lezen in de materie schijnen er wel wat veranderingen doorgevoerd te zijn. Zowel die Gen4 Bosch motor als bij die Nuvinci. De motor gaat blijkbaar tussen 0 en 25km/u een gedeelte van z'n koppel geven en boven de 25 gaat ie naar z'n 85NM als ik me niet vergis. (Is dat ook geen bepaalde setting op je fietscomputer naast eco-tour-sport-turbo :?: )
Van andere mensen, ook op andere fora, vernomen dat de laatste nieuwe Nuvinci's daarop zouden aangepast zijn en tegelijk "menselijkere" trapfrequenties toelaten op de hoge snelheden.
Qua calibratie staat de mijne zeker op punt. Maar goed fiets van 2019
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Stromer ST schreef: 22 jul 2022, 13:06 Volgens mij is een SP met middenmotor een alleskunner die ook de bergen niet schuwt...

In principe geen probleem om dergelijke SP's te bouwen die comfortabel 45km/h kunnen rijden.
Echter is het grote nadeel dat bij grotere krachten van de middenmotor, de overbrenging veel meer tegen z'n tanden krijgt met grotere slijtage tot gevolg...
Gisteren kwam deze e-MTB op dit forum voorbij met een middenmotor van 1700 W/190 Nm die via een ketting en een Rohloff naaf zijn vermogen naar het achterwiel brengt.
Zo op het eerste oog ziet e.e.a. er niet groter of degelijker uit dan op een gewonere fiets. Met ruim 42 kg is ie zeker niet licht te noemen, maar voor een deel komt dat door de flinke accu van 3,26 kWh.

Van een fiets met die middenmotor wordt geclaimd dat een helling van 40% met een snelheid van 8 mph (12,8 km/u) genomen kan worden. Daar staan dan toch wel serieuze krachten op de drive train.
Hoe lang zou dat spul meegaan?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Simpel: als het een normale fietsketting is, dan niet lang. De ketting loopt hier wel mooi recht, wat de boel een beetje helpt, maar bij regelmatig gebruik van dat volle vermogen heb je een fietsketting in 1000 km oid versleten. Met 12,5 km/h zijn dat natuurlijk nog steeds heel wat uren pret :mrgreen:

Maar waarschijnlijk ligt er een iets dikkere ketting op, hij hoeft immers niet naar de zijkant flexibel te zijn zoals een fietsketting... Dan is het de vraag hoe degelijk dat spul is. Bij een motorfiets wordt ook vaak de combinatie middenmotor met ketting gebruikt, daar gaat het ook goed, het kan dus prima.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Opelastra
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2022, 17:29
Locatie: Beringen
Merk SP: Koga
Km-stand: 200

Trommelrem schreef: 22 jul 2022, 11:28 Wat late reactie maar ik ben pas sinds gisteren lid van dit forum.

Ik zelf een Koga Pace B20 en herken dit probleem eigenlijk niet.

Vandaag even getest: bij 45,5 Km/u (op teller) maak ik met de versnelling volledig tegen gedraaid slechts 75 omwentelingen.
Dit zijn er naar mijn gevoel te weinig want ik rijd meestal tussen de 80 en 100 omwentelingen.

Mijn B20 is wel model '21 met accu binnen in de schuine buis (gekocht eind 2020) en heeft vooraan een 60 tands tandwiel.
Heb jij hetzelfde model of het vorige ?

Indien jij hetzelfde model hebt dan moet je de enviolo naaf eens kalibreren. het zou kunnen dat die geribbelde ringen op de naaf of de interface (kunststof stuk op de naaf waar de kabels aan zitten) niet goed stonden bij monteren.
De instructies vindt je op de enviolo website (tekst en video).

Dag,

Ik ben ook een nieuwere B20 pace met een tandwiel van 60 van voor.
Bij 40 kmh trap ik mij zot, rond de 100 omwentelingen.
Bij de fietsenmaker geweest en die gaat het in de loop van volgende week kalibreren.
Nu heb ik de indruk dat de snelheidsmeter te veel aangeeft. Ik kan makkelijk 28 kmh rijden zonder ondersteuning. Terwijl met een gewone en lichtere fiets al redelijk moet trappen.
Heb je ook die indruk dat de meter veel aangeeft?
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Als je stil staat, kun je dan eens bij de instellingen van de Kiox kijken naar de ingestelde wieldiameter (Instellingen -> Mijn eBike -> Wielgrootte). Ik heb de laatste tijd wat testjes gedaan en heb geconcludeerd dat die van mij zo'n 2% teveel aangeeft. Dat is prima wat mij betreft. Qua banden zitten er gewoon de standaard Schwalbes op. Ingestelde wieldiameter is daarbij 2224mm.

Ik rij niet constant 45, maar tussen de 40 en 43 is heel goed te doen met een trapfrequentie ergens tussen de 75 en 85.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Voor de duidelijkheid een grafiekje van een recente korte rit vrijwel geheel op de rijbaan. Normaal fiets ik wat rustiger, maar het laat zien dat het wel kan als het moet...
Bijlagen
Koga.png
Koga.png (93.33 KiB) 520 keer bekeken
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En nou een ritje van 30km. Eentje heen en eentje terug, op dezelfde dag zodat de weersomstandigheden ook hun rol krijgen
Dat is realistisch. Een stukje van 5km niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Stromeur schreef: 25 nov 2022, 19:26 En nou een ritje van 30km. Eentje heen en eentje terug, op dezelfde dag zodat de weersomstandigheden ook hun rol krijgen
Dat is realistisch. Een stukje van 5km niet.
Oh absoluut, heb je helemaal een punt. En als je echt kilometers achter elkaar tussen de auto's rijdt ga dan voor achterwielaandrijving (of zoek een andere route; volgens mij is dat ook op een Stromer niet leuk 🙈).

Maar een beetje doorrijden met een Bosch-Enviolo combi hoeft echt geen onmogelijk opgave te zijn met een cadans van over de 100, zoals @Opelastra aangeeft. Als dat wel het geval is, heeft de fabrikant gewoon geblunderd.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rubz schreef: 25 nov 2022, 20:46 volgens mij is dat ook op een Stromer niet leuk 🙈
Ligt aan de route. Ik vind het vooral lastig dat de maximum snelheid van speed pedelecs is afgetopt op 45km/u, terwijl de maximum snelheid op de rijbaan meestal 50km/u is. Dan sta je dus al 5km/u op achterstand t.o.v. auto's, en als je een niet al te krachtige speed pedelec hebt nog veel meer, zelfs als je je het snot voor de ogen trapt.

Mijn ex-Klever X ALPHA 45 reed rond de 48 echte kilometers per uur. En ook echt met twee vingers in de neus. Wát een verademing was dat tussen de auto's. Als je zo goed mee kunt rijden voel je je ineens een heel stuk minder vaak opgejaagd. (Alles achter me wat harder wil heeft dan maar gewoon pech.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En nog veel briljanter aan die Alpha: knipperlichten! Die dingen communiceren niet alleen dat je afslaat maar OOK wat voor soort vervoermiddel je rijdt. Geweldig!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie