X-speed haalt moeilijker 45km/u dan voorheen ?

Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Flyy schreef: 06 mei 2022, 06:32 Schon mal einen Reset durchgeführt?
Heb je ooit een reset uitgevoerd?
Al 3x gedaan ja.

Dit probleem kan toch ook niets te maken hebben met slijtage van de ketting ?
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Zaterdag doe ik hem naar de FM.
Kan hij in één keer ook de voorvork bijregelen want die schokt al een tijdje hevig bij het remmen.
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Karine schreef: 06 mei 2022, 18:31 Zaterdag doe ik hem naar de FM.
Kan hij in één keer ook de voorvork bijregelen want die schokt al een tijdje hevig bij het remmen.
Zou wel eens hetzelfde probleem als dit kunnen zijn.
viewtopic.php?t=5213
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Misschien wel.
Ik vind het wel spijtig dat de fiets dit probleem vanaf de eerste dag al had en dit was ook de reden waarom een collega een Stromer gekozen heeft omdat zijn testfiets(Klever X-speed) net hetzelfde probleem had.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Omwille van de turboknop ? ... :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Golvas schreef: 06 mei 2022, 22:26 Omwille van de turboknop ? ... :bn:
Nee, het schokken en trillen van de voorvork tijdens het remmen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Karine schreef: 06 mei 2022, 22:32 Nee, het schokken en trillen van de voorvork tijdens het remmen.
1) Los van balhoofd speling: Spaakspanning vooraan controleren. Hoe minder spaakspanning hoe flexibeler je wiel, in alle richtingen dus ook bij het remmen en die spanningen (vooral het verschil in spanning owv flex in het wiel) komen op de schijf die dat laat horen/voelen. Elke spaak 1/4 aandraaien maakt al veel verschil. Ik heb de mijne 2x 1/4 bijgedraaid. Wel rekening houden met de max spaakspanning voor jou velg, anders strek je de spaaknippel door de velg.
Probeer je voor te stellen dat elke spaak een elastiek is. Je remt, de schijf en de naaf van het wiel worden vertraagd maar de buitenkant kan nog verder draaien = rek, je rekjes worden langer. Tot het punt dat de rekjes niet meer kunnen rekken en ze je remschijf terug mee trekt. Nu is de spanning van je rekjes weg en je remschijf kan weer trager dan je wiel tot de rek weer “op” is en het wiel de remschijf opnieuw mee trekt. Die remschijf vertraagd dus niet constant maar in schokjes.
2) Andere (zwevende) remschijf. Een wereld van verschil, zowel in trillingen/schokken als geluid. Remmen zelf maakt uiteraard geen verschil.

Ik hoop dat de rek uitleg duidelijk is, geen idee hoe ik dat anders kan uitleggen. Ik ben een slechte leraar. Ik ga er van uit… en dan loopt het telkens ergens mis.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Mooie uitleg hoor maar wordt beetje te technisch. :ay Spaken aanspannen is al niet zo simpel meer.
Zullen zaterdag zien wat de FM er van bakt.

In juli-aug tijdens groot onderhoud wordt er toch een heleboel vervangen, dat van die vliegende remschijven ga ik dan ook zeker voorleggen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 07 mei 2022, 00:04 Ik ben een slechte leraar. Ik ga er van uit… en dan loopt het telkens ergens mis.
Dit is een van de weinige keren dat ik het met jou oneens ben. Jij pikt er meestal de moeilijkere dingen uit om uit te leggen, als het dan niet goed over komt is het niet perse jouw schuld.
Je kunt immers niet steeds alle basiskennis uitleggen, en zelfs als je dat zou kunnen dan nog is het diep technische materie. Niet iedereen kan daar chocolade van maken...

Ik ben zeker geen expert op gebied van analoge elektronica of mechanica, maar met de basiskennis die ik heb kan ik jouw uitleg normaal gesproken prima volgen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Jins geeft zeker een goede en duidelijke uitleg en ook tips die goed verstaanbaar en bruikbaar zijn.
Soms wordt het echter te technisch voor een amateur om zelf het werk uit te voeren. Een cassette en ketting vervangen durf ik me nog aan te wagen maar spaken bijregelen laat ik aan een FM over
Er zullen zeker mensen hier op het forum zijn die met zijn tips nu ook zelf de spaken zullen bijregelen.

P.S : ik heb hier nog zo eens een tip gekregen om mijn fiets te resetten, iets wat zelfs mijn FM nog niet wist. :x
Plaats reactie