X-speed haalt moeilijker 45km/u dan voorheen ?

Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ik heb sinds aug 2021 de X-speed met intussen 4500 km op de teller.
Wat me vanaf de eerste dag is opgevallen is dat de turbo knop niet werkt of toch zo goed als niet voelbaar is wanneer ik deze indruk.
Ik heb wel steeds vlotjes 45a47km/u met de fiets kunnen rijden.

Echter sinds enkele dagen merk ik dat ik met dezelfde inspanning nog maar 40 a 42km/u kan rijden en om 45 km/u te halen ik toch al aardig moet trappen.
Wat me nu vandaag opviel was dat ik tijdens het rijden aan 42km/u ik om toch maar eens te testen de turbo knop induwde en de fiets merkbaar vooruit schoot en terug zoals voordien naar de 45 a 47km/u ging.
Na het loslaten van de turbo knop ging ik al snel terug naar 40-42km/u, daarna nogmaals de turbo knop ingeduwd en ik voel de fiets dan echt doortrekken naar die 45km/u.

Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn ?

P.S : ik heb de fiets al 2x gereset maar dit maakt geen verschil. De fiets heeft nog geen onderhoud gehad maar dit was gepland voor juli.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Klinkt als een Stromer.....

sorry geen nuttige reactie.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Karine schreef: 04 mei 2022, 23:49 Wat me vanaf de eerste dag is opgevallen is dat de turbo knop niet werkt of toch zo goed als niet voelbaar is wanneer ik deze indruk.
Als je al volle ondersteuning hebt kan het niet nog hoger dus gebeurt er ook niets.
Karine schreef: 04 mei 2022, 23:49 Echter sinds enkele dagen merk ik dat ik met dezelfde inspanning nog maar 40 a 42km/u kan rijden en om 45 km/u te halen ik toch al aardig moet trappen.
Wat me nu vandaag opviel was dat ik tijdens het rijden aan 42km/u ik om toch maar eens te testen de turbo knop induwde en de fiets merkbaar vooruit schoot en terug zoals voordien naar de 45 a 47km/u ging.
Na het loslaten van de turbo knop ging ik al snel terug naar 40-42km/u, daarna nogmaals de turbo knop ingeduwd en ik voel de fiets dan echt doortrekken naar die 45km/u.

Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn ?
Ik ga er van uit dat de ondersteuning op max staat.
Je beschikt niet meer over volle ondersteuning bij het rijden dus nu kan er wel wat bij via de turbo knop. Daar alles verder wel werkt, je haalt immers de top snelheid met turbo, moet je de ondersteuning nazien. 1st eens naar de rotatiesensor kijken dat die niet te ver van de magneetjes staat (<2mm), als die enkele pulsen mist heb je op dat moment ook geen ondersteuning. Als dat niet de oplossing is komt de TMM in het vizier. Aandraaimoment achteras nazien en anders zal het TMM vervangen worden.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Top Jins,
Ik had vanmorgen de rotatiesensor al eens schoongemaakt en daarnet ook eens naar de afstand gekeken en deze stond er eerder 3-4 mm vanaf.
Dus dichterbij gezet naar +- 2 mm, daarna testritje gedaan en ik zag zelfs terug 50km/u verschijnen op de display.
Het minder leuke is dat de turbo knop nu niet meer werkt. :D

Wat ik de voorbije week ook wel opmerkte was dat de streepjes van het zelf trappen regelmatig niet helemaal tot aan de rechtste kant kwamen en dat zal dus die ondersteuning verminderd hebben veronderstel ik.
Daarnet stonden tijdens het trappen de streepjes wel constant helemaal naar rechts.

Dus probleem opgelost. :ay
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dat van de streepjes die niet meer rechts geraken of niet meer rechts blijven is inderdaad de verminderde ondersteuning.
Nu je terug "alles" hebt kan de turbo niets meer toevoegen. Is meer bedoeld als je met verminderde ondersteuning onderweg bent en dan een brug oid op moet, dan kan je die knop gebruiken om zonder extra moeite naar boven te "vliegen", zonder snelheid in te boeten.
Gelukkig opgelost zonder veel gedoe.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Toch iets te snel gejuigd.
Daarnet terug op langere rechte stukken 42-43 km/u.
De turbo knop ingeduwd en snel vlotjes naar de 46-47 km/u.

Kan die TMM sensor bijgeregeld worden of is dat vervangen?
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Controleer eens of je je trapas van links naar rechts kan verschuiven. Maw je linker crank komt los en zo wordt de afstand tussen magneetjes en rotatiesensor weer groter als het geheel naar rechts schuift. Als dat zo is linker crank demonteren, schroefdraad zuiver maken en het geheel met borging (Loctite of zo) weer monteren.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Jins schreef: 05 mei 2022, 14:37 Controleer eens of je je trapas van links naar rechts kan verschuiven. Maw je linker crank komt los en zo wordt de afstand tussen magneetjes en rotatiesensor weer groter als het geheel naar rechts schuift. Als dat zo is linker crank demonteren, schroefdraad zuiver maken en het geheel met borging (Loctite of zo) weer monteren.
Geen enkele speling en in geen enkele richting op de trapas te bespeuren.
Kan er een onderhoud of dergelijke aan die TMM sensor gebeuren want daar lijkt het probleem dan wel in te zitten ?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Voor zover ik weet is er geen onderhoud aan de TMM sensor nodig of mogelijk.

Dit wordt er dus eentje voor de dealer.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 484
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Schon mal einen Reset durchgeführt?


Heb je ooit een reset uitgevoerd?
Plaats reactie