Intuvia vervangen door Nyon

Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Me gisteren een mooie blauwe Riese&Müller Supercharger Vario speedpedelec gekocht. Nog even op de tandjes bijten om alle papieren en kenteken in orde te krijgen, spannend. Verslagje ga ik ter zijner tijd, als ik wat gereden heb, nog wel is posten. Jullie hebben me prachtig advies gegeven destijds, dus dat ben ik het forum wel verplicht.

Inmiddels even de binnenwegjes genomen van de verkoper tot bij me thuis. En nagedacht over enkele mods.
Eéntje ervan is de fietscomputer...
Er staat op de fiets momenteel een Intuvia fietscomputer. Die wil ik met de tijd gaan vervangen door een Nyon.

Nu ben ik een absolute beginneling in het e-bike gebeuren, maar ik ben vrij goed in elektronica. Het moet me zeker lukken om zo'n Nyon te plaatsen. Destijds de tweedehands sites overlopend, viel het me op dat precies dezelfde fiets ook uitgerust kan zijn met zo'n Nyon. De Nyon computers zelf zijn zelfs al voorbijgekomen op diverse sites.
Heeft er iemand hier de ervaring van zo'n ding te plaatsen? Is dat min of meer plug & play, of moet door de fietsendealer motor en computer ook nog gekoppeld worden?

Bedankt!
Gert
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Nyon.JPG
Nyon.JPG (43.87 KiB) 2016 keer bekeken
Het kan uiteraard. Wat de ombouwset bevat weet ik ook niet. In het ergste geval is het stuurmontage stukje anders en moet er een nieuwe juiste kabel door het frame. Aan de motor zijn het stekkers dus dat kan niet fout gaan. Of er software matig wat moet veranderen weet ik ook niet, ik zou bij de dealer even informeren.
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Dat laatste is een probleem. Die fiets komt ergens uit de streek van Gent, terwijl ik in de streek van Mechelen woon.
Ik ga sowieso wel eens polsen bij de dealer van mijn vrouw haar geleasde e-bike. Die verdelen ook R&M, maar ik vrees alleen dat ze me gaan zien komen.

Onderhoud lijkt me perfect zelf te doen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

De vraag gewoon stellen. Als het zelf te doen is hebben ze er geen last van, kan het niet zelf kunnen zij jouw een ombouwsetje verkopen en installeren.
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Ik wou uiteindelijk eens weten of iemand het hier al eens gedaan had.
Nu op zich brandt dat natuurlijk niet. Voorlopig een smartphone houder gemonteerd. Dan heb ik ook al wat navigatie. Ik kijk nog wat rond over het onderwerp en eerst al eens genieten van het speedpedelec gevoel.
Hopelijk heb ik snel mijn kenteken :cool2:
Dj_
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 nov 2021, 16:20
Locatie: België
Merk SP: Stromer/Riese & Müller

Beeldbuisje schreef: 07 jun 2022, 12:10 Dat laatste is een probleem. Die fiets komt ergens uit de streek van Gent, terwijl ik in de streek van Mechelen woon.
Ik ga sowieso wel eens polsen bij de dealer van mijn vrouw haar geleasde e-bike. Die verdelen ook R&M, maar ik vrees alleen dat ze me gaan zien komen.

Onderhoud lijkt me perfect zelf te doen.
Zou niet weten waarom ze dat niet zouden doen voor je. Je vrouw is daar klant. Ik heb het wel al laten doen van Intuvia naar Kiox (op een Charger) Nieuwe bekabeling was wel nodig en houder moest men ook vervangen. Op mijn Superdelite dan weer van Kiox naar Nyon enkel houder en software.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dj_ schreef: 09 jun 2022, 16:10 Zou niet weten waarom ze dat niet zouden doen voor je. Je vrouw is daar klant.
Hoofdreden nummer één van fietsenmakers om geen werkzaamheden/service/onderhoud op elders of tweedehands aangeschafte bikes uit te voeren: te druk met fietsen van hun eigen klanten en van de kosten voor arbeidsloon alleen kan geen enkele FM leven. (En fietsenmakers die wel wat overhouden aan de kosten voor arbeidsloon door een relatief hoog uurtarief te rekenen worden hier op het forum min of meer uitgemaakt voor dieven.)

Maar als ze de tijd hebben, de bestaande relatie met mevrouw meenemen en er zelf wat aan kunnen verdienen: ja hoor dan doen ze het wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Ik werk zelf in een elektrozaak. We pakken binnen onze eigen merken wel herstellingen aan die elders gekocht zijn om dan aan huis te gaan herstellen. Dienst na verkoop is dé grote troef van het bedrijf.
In erg drukke periodes gaan de klanten die het toestel bij ons kochten wel voor. Ik zou het maar logisch vinden dat de fietsenmaker ook zo redeneert.

Ik kocht de speedpedelec ook tweedehands om ten eerste te ondervinden of het elektrisch fietsen wel echt wat voor mij zou zijn en twee als hobbyist om te zien of er zelf aan te werken valt.

In het verleden las ik verhalen dat sommige Bosch fietscomputers gekoppeld zijn aan de motor. Als ik dan straks de Nyon koop en zelf ga plaatsen gaat het wellicht niet werken. Als dat een nieuw kabeltje trekken is, plaatsen en klaar, tsja dan doen we het lekker zelf.
Een kennis van mij heeft alle tools om heel de fiets uit elkaar te schroeven, dus onderhoud kan ik dan ook prima zelf doen.

Als er zoals in de autowereld online verbinding moet gemaakt worden met bvb Bosch voor sommige zaken, wordt het uiteraard moeilijk.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Beeldbuisje schreef: 10 jun 2022, 10:17 In het verleden las ik verhalen dat sommige Bosch fietscomputers gekoppeld zijn aan de motor. Als ik dan straks de Nyon koop en zelf ga plaatsen gaat het wellicht niet werken.
Je zou Bosch zelf eens kunnen vragen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Tuurlijk, dat zou plan B zijn. En sowieso informeer ik ook wel eens in de fietsenwinkel van mijn vrouw. Gezien het hoge aantal kms die zij afmaalt en met haar leasing moet ze daar toch wel vaker zijn voor een onderhoudje.

Het had evenwel ook mogelijk geweest dat er op dit forum hobbyisten/speedpedelec fans zitten die zelf ook knutselen :cool2:
Plaats reactie