Nauwelijks ondersteuning na onderhoud

Plaats reactie
Anaska
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 sep 2018, 15:28

Hallo iedereen,

Hopelijk weet iemand raad!
Toen ik vanavond mijn ST3 (model 2018) ophaalde van zijn onderhoud (heeft nu 10000km) merkte ik gelijk bij het optrekken dat de ondersteuning niet goed werkte. Hierop heb ik hem gekalibreerd maar toen dat niet hielp keerde ik om en reed ik terug binnen bij de dealer.
45min hebben ze gezocht naar het probleem (zij beweerden dat de fiets normaal reed) en mij dan naar huis gestuurd. 'Als het probleem aanhoudt moet je maar een nieuwe afspraak maken'. Toen ik naar huis reed werd mij duidelijk hoe ernstig het was. Ik haalde met moeite 30km/h. Het voelde alsof ik in stand 1 fietste en er was overigens ook geen verschil te voelen tussen stand 2 en 3.

Zelf zet ik altijd alles op maximum zodat ik zo weinig mogelijk moet trappen. Mijn fiets reed altijd heerlijk. Snel optrekken en zonder enige moeite 45km/h.

Het volgende heeft de dealer geprobeerd om het probleem op te lossen:
- kalibreren
- de achteras losser/vaster zetten
- een USB stick aangesloten waarop de fiets een programma leek te downloaden

Ik baal enorm uiteraard. Niet alleen betaalde ik 332 euro voor een nieuwe ketting, cassette en spiegel, mijn fiets is ineens geen speedpedelec meer.

Denken jullie even mee wat het probleem zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

In 99% van de gevallen los ik dit zelf op door het achterwiel opnieuw vast te zetten met het juiste aandraaimoment om vervolgens de ST3 opnieuw te kalibreren (ik doe het onderhoud zelf) . Ik weet dat mijn ST3 goed functioneert als de waarden die ik in het display van het servicemenu van de OMNI zie ergens rond de 0,9 bevinden (maar dit kan bij elke ST3 anders zijn). In die laatste 1% is er wat mis met de koppelsensor.

Bij mijn ST3 heb ik geconstateerd dat als ik het wiel los heb gemaakt, dit opnieuw vastzetten (kennelijk) nooit in 1x goed kan worden gedaan. Bijna altijd moet ik twee dagen later het achterwiel weer even ietsje losser draaien, om vervolgens dit achterwiel weer met het juiste aandraaimoment vast te zetten (25 NM).

Jij besteedt het onderhoud uit, dus mijn advies: terug naar de fietsenmaker en die het achterwiel met het juiste aandraaimoment vast laten zetten. Rijdt de ST3 nog steeds niet goed, dan is er mogelijk bij het onderhoud iets stuk gegaan in/aan/met de koppelsensor.
Witte ST3 van maart 2019
Anaska
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 sep 2018, 15:28

Bedankt Henry voor je advies!

Gisteren had de technieker wel al geprobeerd om de as losser en vaster te zetten met een momentsleutel.
Ik heb je advies alleszins meegenomen naar de dealer vandaag en voorgelegd. Hoewel ze het 'forum advies' niet très sérieux leken te nemen verwacht ik wel dat ze het zullen bekijken.

Wat mij wel opviel toen ik mijn kader onderzocht op de plek waar de sensor zit was dat er precies een stukje duct tape plakte over de sensor.
Eerst dacht ik nog dat het iets was dat ze geplakt hadden ter bescherming van de sensor bij het monteren van de nieuwe ketting en het waren vergeten weghalen, maar toen ik het meldde zei de technieker dat hij het daar bevestigd had ter vervanging van de oude sticker. Het is mij overigens nooit opgevallen dat er daarvoor een sticker over de sensor plakte.
Toen ik hem vroeg of dit misschien de oorzaak kon zijn zei hij dat hij het alleszins zou bekijken.

Enfin, dinsdag weet ik meer.
Fingers crossed dus dat ik snel mijn pendelmaatje terug heb in de staat waarin ik hem ter goeder trouw achter liet bij de dealer woensdagavond.

Bedankt nogmaals voor je reactie!
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het stickertje/plakbandje/duc tape heeft geen invloed op de werking van de koppelsensor (TMM sensor).

Als je met de zoekfunctie op dit forum zoekt, zul je ook een post vinden waarin staat dat vuil ook geen invloed heeft op de werking van de koppelsensor (maar daar ben ik zelf niet 100% van overtuigd, wel dat vuil in een heel groot aantal gevallen geen invloed heeft op de goede werking).

Al met al, succes met de reparatie. Ik verwacht dat het allemaal wel goed komt met je ST3.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Inmiddels is het woensdag en als het goed is, heb je de ST3 weer in bezit en al flink aan de tand kunnen voelen. En? Probleem opgelost? Wat was de oorzaak?
Witte ST3 van maart 2019
Anaska
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 sep 2018, 15:28

Dag Henry,

Sorry voor het late antwoord!
Heb hem terug en hij rijdt inderdaad weer zoals voorheen :cool2:
Blijkbaar was de TMM sensor stuk. Die werkte vóór het onderhoud nog perfect dus het was een heuse discussie.
Alleszins blij dat ik met het mooie weer weer kan stromeren naar mijn werk!
Bedankt voor je reacties!
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Henry schreef: 10 jun 2022, 12:31 In 99% van de gevallen los ik dit zelf op door het achterwiel opnieuw vast te zetten met het juiste aandraaimoment om vervolgens de ST3 opnieuw te kalibreren (ik doe het onderhoud zelf) . Ik weet dat mijn ST3 goed functioneert als de waarden die ik in het display van het servicemenu van de OMNI zie ergens rond de 0,9 bevinden (maar dit kan bij elke ST3 anders zijn). In die laatste 1% is er wat mis met de koppelsensor.

Bij mijn ST3 heb ik geconstateerd dat als ik het wiel los heb gemaakt, dit opnieuw vastzetten (kennelijk) nooit in 1x goed kan worden gedaan. Bijna altijd moet ik twee dagen later het achterwiel weer even ietsje losser draaien, om vervolgens dit achterwiel weer met het juiste aandraaimoment vast te zetten (25 NM).
Dit is ook mijn ervaring, na gebruik opnieuw even m.b.v. de waardes TMM sensor, de achteras opnieuw instellen: bij de eerste keer aandraaien van de achteras stond de sensor op ca. 0.930; na wat rondes fietsen merkte ik ondersteuning fluctuaties en bij check stond de sensor op ca. 0,850.
Toen opnieuw de achteras wat los- en aangedraaid naar ca. 0,930; je ziet de sensor waarde op de Omni af- of toenemen, met het instellen van de achteras (heb de eerste ritten een momentsleutel mee).
Opmerking: de nieuwste vervangende sensor P211 (GEN2) zou met een wat hoger aanhaalmoment kunnen worden vastgezet; volgens de instructie 40 NM; ik heb deze nu op 28 Nm op basis van de waardes van mijn TMM sensor: ideaal is dicht tegen de 0,9+ en max 1,2.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Fijn dat het probleem opgelost is. Nog veel fijne Stromerkilometers toegewenst. :cool2:
Witte ST3 van maart 2019
Anaska
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 sep 2018, 15:28

Bedankt! :D
Plaats reactie