Zijreflectie op de SP

Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Mijn Gazelle SP heeft af-fabriek banden met zijreflectie meegekregen. Maar mag dat eigenlijk wel op een SP?

Voor fietsen is het simpel: zijreflectie (wit of geel op de wielen/banden) verplicht. Spaakreflectoren (die over de lengte van de spaak zitten en daarmee haaks op de velg staan) worden expliciet vermeld als zijnde NIET toegestaan.

Voor brommers ook simpel: verplicht: ambergele zijreflectors voor voertuigen in gebruik genomen na 31-12-2006. Toegestaan: ambergele aan voorste zijkant en ambergele of rode aan achterste zijkant. Als je bij verlichting/reflectie op de SP kijkt wordt je (logischerwijs) doorgelinkt naar die voor de brommer.
Zijreflectie fiets-stijl (dus die mooie witte cirkel) op de brommer wordt niet expliciet als toegestaan vermeld, maar betekent dat dan ook dat het niet mag?

Ja, ik weet dat dit misschien een beetje een pedantische vraag is, maar dat moet kunnen, toch?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb altijd gedacht dat reflectie op banden bij een SP niet toegestaan is, maar er zijn inderdaad best wat SP's die er standard mee uitgerust zijn... Ik heb er ook banden op liggen met reflectie, ik maal er niet om (is niet het enige *kuch* verminderd-legale aspect van mijn fiets :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door FreddyH op 11 jun 2022, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ambergele reflectoren op de beide voorvorkpoten zijn wettelijk verplicht. Die moeten er altijd op.

Zijreflectie op banden: het blijft onduidelijk. Toen ik dit voor het eerst aan Stromer vroeg op Eurobike 2017 was het strenge antwoord "das ist verboten!". De Stromers stonden op dat moment allemaal op Schwalbe Big Bens zonder zijreflectie, behálve de Stromer ST2 S. Die stond op Continental Top CONTACT II banden mét zijreflectie.

Ook andere speed pedelec merken zetten hun bikes op banden met zijreflectie, waaronder Riese & Müller en Klever. Klever heb ik deze vraag ook weleens voorgelegd; zij geven aan dat hun Speed Pedelecs voldoen aan de EU typegoedkeuring met de banden waarop ze geleverd worden (veelal Schwalbe Super Moto X).

Op een brommer zie je nooit banden met zijreflectie en juridisch zijn speed pedelecs brommers dus je ZOU zeggen: nope.

Ik weet alleen zeker dat de ambergele reflectoren verplicht zijn. Die mogen er dus ook niet af als je banden met zijreflectie op je speed pedelec hebt. En ik begin te vermoeden dat er voor banden met zijreflectie op speed pedelecs niet echt regelgeving bestaat. Ik heb er iig nooit wat over gevonden en ik heb wel wat harder mijn best gedaan dan een beetje googelen.

Vooralsnog hou ik maar aan: zijreflectie op speed pedelec banden is niet verboden, maar ook niet verplicht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

De vraag lijkt me vooral hoe je de regels moet interpreteren.
Zijreflectie op brommer/SP-banden is niet verplicht maar staat ook niet in het lijstje van toegestaan. Gezond verstand zegt dat die grote cirkels op de banden aanzienlijk beter opvallen dan een paar kleine ambergele (ik vind ze oranje) vierkante centimeters. Als de letter van de wet strikt gevolgd wordt zou het idd wel eens niet mogen, maar daar hebben we een oplossing voor: gedogen!

Het valt me overigens op dat er voor fietsen expliciet over reflectie op wielen/velgen/banden wordt gesproken en bij brommers alleen over "zijkant". Wellicht zit hem daar het grijze gebied tussen de verschillende regels.

Wetgeving is aanpasbaar, daarbij kunnen er mazen ontstaan, en dit lijkt me er eentje.
Zijreflectie op wielen voor fietsen lijken mij een gevolg van de keuze voor de meest praktische manier van invoeren van een regel. Ik ben oud genoeg om me de invoering van zijreflectie te kunnen herinneren. Wie hier kent nog het Postbus 51 spotje met eerst een paar schimmen en dan de duidelijke witte cirkels van overstekende fietsers in het donker?
Destijds waren er heel wat reflectiestrips verkrijgbaar die je tussen de spaken vlocht om zodoende een cirkelvormige reflector mee te creëren voordat het algemeen gangbaar werd dat de fietsband die strip had. Ook waren er velgen die die strip hadden, ik kan me in ons huishouden destijds een fiets ermee herinneren.

Van de andere kant bezien: de SP heeft een typegoedkeuring (homologatie) gekregen. Vallen de banden daar ook onder? En zo ja, moeten de vervangende banden dan niet ook altijd wel of juist geen zijreflectie hebben?

P.S. Het moge duidelijk zijn dat dit vooral een theoretische discussie is. Ik ga die banden echt niet vervangen voordat ze versleten zijn en bovendien zou ik tzt de voorkeur geven aan banden MET zijreflectie.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

In BE is het iets duidelijker:
De zijreflectoren van twee- of driewielige bromfietsen mogen door banden met retroflecterende flanken vervangen worden.
Bron: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /562-art13
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lenny schreef: 11 jun 2022, 22:40 Van de andere kant bezien: de SP heeft een typegoedkeuring (homologatie) gekregen. Vallen de banden daar ook onder? En zo ja, moeten de vervangende banden dan niet ook altijd wel of juist geen zijreflectie hebben?
Bij Klever worden de SP's inderdaad inclusief banden door de Typegoedkeuring geloodst. Hoe andere merken het doen weet ik niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromer leverde destijds ST2 S'en en ST2 LTD RAW's af op Conti's met reflectie.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas schreef: 12 jun 2022, 10:45 In BE is het iets duidelijker:
De zijreflectoren van twee- of driewielige bromfietsen mogen door banden met retroflecterende flanken vervangen worden.
Bron: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /562-art13
Voor NL vind ik terug:
Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.6.51, 5.6.52, 5.6.57, 5.6.57a en 5.6.58 is voorgeschreven of toegestaan. In of op het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen doen dit niet naar de buitenzijde van het voertuig.
Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... ikel5.6.65
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Zo'n donkerbruin vermoeden had ik wel. Dit laat geen twijfel over het feit dat zijreflectie op de banden/wielen van brommers (en dus ook SP's) in Nederland niet mag.

En de typegoedkeuring, die is toch in EU-verband? Die lijkt zicht niet te bekommeren om de banden, zoals mede forumlid SuperStroom ook al vond.
Sterker nog, als je bandjes niet breder zijn dan 67 mm en het voertuig een maximum toelaatbare massa heeft van niet meer dan 150 kg hoeven de banden van een brommer/SP geen typegoedkeuring te hebben (althans niet als de RDW zelf de keuring zou uitvoeren).

M.a.w.: gedogen en ondertussen de wet aanpassen, zoals onze zuiderburen al gedaan hebben. Die zijreflectie op de banden is gewoon buitengewoon goed zichtbaar. Dat stomme reflectortje op de voorvork lijkt me meer een herkenningsmiddel (net zoals vroeger de kleur van de vaan op het voorspatbord van snorfietsen en brommers) dan een veiligheidsverhogend middel.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Voor wie nog van die foute reflecterende velglint wil, ze kosten nu 10 euro voor 6 meter.

https://www.rad.eu/nl/x4/keiti-velgenst ... 454+200168
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Plaats reactie