QWIC Performance RD11 Speed review: de snelle Amsterdammer

Ruoma
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 jun 2022, 00:44

Update:

Dezelfde tocht dat ik met de Qwic heb gedaan heb ik ook met een st3 gedaan:

Qwic: 32min - 19,7km - 37,2km/u gemiddeld
St3: 31min - 19,7km - 38,4km/u gemiddeld

Dit vind ik toch straf! St3 was wel op het einde van de dag met al 40km in de benen maar heb toch altijd op Max gereden.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Volgens mij had je met een ST2 ook zeker een gemiddelde moeten hebben gehaald wat daarbij in de buurt ligt.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Jan-Willem Wisselink schreef: 30 jun 2022, 21:27 Volgens mij had je met een ST2 ook zeker een gemiddelde moeten hebben gehaald wat daarbij in de buurt ligt.
Lijkt me ook, al weet ik niet of dat deze 'Qwic' dat ook zo heeft, bij Stromer heb ik altijd het idee dat je door moet blijven schakelen om het balkje van de ondersteuning groot wil houden (dus dat je de TMM sensor continu een stomp geeft als het ware). Tenzij je de gevoeligheid aanpast natuurlijk... Bij de Sparta die ik heb is dat niet zo, die voelt veel natuurlijker. Maar die heeft een torsiesensor op de as, veel fragieler (ff een achterband wisselen onderweg dit er niet in). Ik vraag me af hoe dat bij deze RD11 zit. Wel echt een mooie fiets! Ben wel benieuwd hoe dat rijdt, helaas heeft mijn 'dealer-to-go' ze niet staan :p
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
GoodSoundManiac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jan 2023, 23:06
Locatie: Delft
Merk SP: ST3 SE

Vanmiddag op het werk ging de fiets niet aan. In off stand naar huis gefiets, wat een beulenwerk zeg.

Thuis accu eruit, maar geen resultaat.

Oplader aansluiten, en eureka het stalen ros komt weer tot leven.......

Moet ik nu continu een oplader + verlengsnoer meezuilen :(
------------------------------------------------------------------------------------
Cube Touring Hybrid/////////Qwic RD11 Speed/////////Stromer ST3 SE
GoodSoundManiac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jan 2023, 23:06
Locatie: Delft
Merk SP: ST3 SE

Bij de stromers is er vaak iets te doen over de krachtsensor op het achterwiel en de calibratie en hwt juiste aantrekmomement. Op de rd11 ben ik deze sensor nog niet tegen gekomen, andere techniche oplossing hiervoor in de motor ingebouwd?
------------------------------------------------------------------------------------
Cube Touring Hybrid/////////Qwic RD11 Speed/////////Stromer ST3 SE
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

GoodSoundManiac schreef: 15 apr 2023, 22:34 Bij de stromers is er vaak iets te doen over de krachtsensor op het achterwiel en de calibratie en hwt juiste aantrekmomement. Op de rd11 ben ik deze sensor nog niet tegen gekomen, andere techniche oplossing hiervoor in de motor ingebouwd?
Bij letterlijk elk ander SP merk is dit veel degelijker opgelost. @Jins heeft een keer een educated guess gedaan (kijk ook naar zijn 2e bericht erna met de oscilloscoop beelden, die maken het visueel duidelijk) over waarom het bij Stromer zo gevoelig werkt. Een betere analyse heb ik nog niet gezien (maar ik heb zelf geen metingen aan die sensor gedaan, dus voor mij is dat ook een educated guess).

Ik weet niet zeker welke krachtsensor bij de RD11 Speed gebruikt wordt, wel dat deze een krachtsensor gebruikt. Mijn vorige SP (Bulls Green Mover E45) had een krachtsensor in de motor zitten en mijn X-Speed Alpha heeft net zoals Stromer een TMM sensor maar heeft daarnaast ook een rotatiesensor. Zowel de RD11 (en ook RD10) als mijn Green Mover als mijn Alpha zijn niet gevoelig voor het aandraaimoment van het achterwiel. Ik ben op die fietsen ook geen kalibratie optie tegengekomen.

Het lijkt erop dat Stromer een voordeel ziet in de manier waarop zij de sensor gebruiken, waardoor ze alle gevoeligheids- en kalibratie-ellende voor lief nemen. Geen idee wat dat voordeel zou moeten zijn... mijn enige andere verklaring is dat degene die dit systeem bij Stromer bedacht heeft te weinig van analoge elektronica wist en dacht dat het kalibratiesysteem in software hetzelfde doet. Die software oplossing doet inderdaad hetzelfde ZOLANG de gelijkspanningscomponent in het signaal hetzelfde blijft. Dat is echter niet zo, en is heel afhankelijk van temperatuur, aandraaimoment van achterwiel, ...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 16 apr 2023, 09:44 Het lijkt erop dat Stromer een voordeel ziet in de manier waarop zij de sensor gebruiken, waardoor ze alle gevoeligheids- en kalibratie-ellende voor lief nemen. Geen idee wat dat voordeel zou moeten zijn...
Het gedrag van de ondersteuning van een Stromer (stabiliteit, kracht, maar zeker ook intuïtiviteit en de instelmogelijkheden) is echt onovertroffen. Ik heb inmiddels zoveel merken getest, maar als hierop aan komt vind ik Stromers gewoon het allerbeste rijden. Daar krijg je inderdaad voor terug dat de TMM sensor in een Stromer de laatste jaren (want het was tot 2018/2019 niet zo) verschrikkelijk overgevoelig is, o.a. voor de manier waarop de sensor in het frame is geplaatst (positie/aandraaimoment boutjes), het aandraaimoment van de achterwiel as en voor vuil.

(Dat laatste (vuil) zou volgens de fabrikant van de TMM sensor IDbike, helemaal niks mogen uitmaken en technisch kan ik het ook niet uitleggen. Maar ik hoor van steeds meer zeer ervaren Stromer dealers en ook van Stromer zelf dat schoonmaken in bepaalde gevallen wel degelijk helpt.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 16 apr 2023, 14:33 Het gedrag van de ondersteuning van een Stromer (stabiliteit, kracht, maar zeker ook intuïtiviteit en de instelmogelijkheden) is echt onovertroffen.
Hiermee ben ik het oneens. De Flyer Upstreet6 en Bulls Green Mover E45 met GoSwiss motor zijn nog beter. Én minder gevoelig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die heb ik nooit getest dus daar heb ik geen oordeel over. (En ze zijn allebei niet meer leverbaar.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
GoodSoundManiac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jan 2023, 23:06
Locatie: Delft
Merk SP: ST3 SE

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Rd11 motor zal dus een ingebouwde krachtsensor hebben, de enkele connector heeft hier pinnen voor. Aanhalmoment maakt niet uit, kan ik ook niet vinden in manual. De as van de motor heeft 2 vlakke kanten zodat montage enkel in 1 positie mogelijk is.

Stromers tmm is een plaatje met een dunne steeg waarom een metende chip geplaatst is. 1 kant van het plaatje zit vast aan de as vd motor en de andere kant aan het frame. De kracht op het steegje tijdens het trappen wordt dan dus gemeten en voor verwerking aan de electronica doorgegeven. Bij een te groot moment , tijdens montage, zal de verbinding tussen steeg en meetchip kunnen beschadigen. Corrosie tussen frame en tmm kan de meetwaarde ook beinvloeden.
------------------------------------------------------------------------------------
Cube Touring Hybrid/////////Qwic RD11 Speed/////////Stromer ST3 SE
Plaats reactie