Stromer ST7: eerste indruk en ervaringen

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Introductie


Op 21 en 22 juni heeft Stromer op twee besloten VIP Events in Nederland en België officieel de nieuwe Stromer ST7 gelanceerd.

Foto's maken was helaas niet toegestaan en alle bezoekers - dealers en een select aantal consumenten - moesten een NDA (Non Disclosure Agreement) ondertekenen: een geheimhoudingsverklaring met een boete van CHF 50.000 bij schending ervan.

Kortom: we mochten aan de ST7 ruiken en voelen, we mochten zelfs een Stromer ST7 testrit maken (er waren 4 rideable prototypes beschikbaar), maar we mochten er helemaal niks over zeggen. Dit had met name te maken met het gloednieuwe PINION aandrijfsysteem op de ST7. Dit aandrijfsysteem zal tijdens Eurobike 2022 officieel worden onthuld door Stromer en PINION samen.

De NDA eindigt op 12 juli om klokslag 14:00u.

En nu is het eindelijk zo ver: kunnen we onze eerste indruk van de nieuwe Stromer ST7 delen.

Tijdens de presentaties heb ik driftig mee geschreven. In de post hieronder volgt dan ook een flinke lap tekst, met alle bekend gemaakte specificaties van de Stromer ST7. Veel dank aan de twee mede-forummers die ook op het VIP event aanwezig waren, en die aanvullingen/correcties hebben gegeven op de eerste opzet. :ay

Verder mogen we eindelijk ook enkele fraaie ST7 foto's delen. Geen gelikte catalogusfoto's, maar échte foto's van de gouden ST7 in de buitenlucht. Deze heb ik van een vriendelijke anonieme bron gekregen. Thanks topper!


Dit is 'm dan: de lang verwachte Stromer ST7 Launch Edition in de gelimiteerde kleur 'Solid Gold':

Stromer ST7.jpg
Stromer ST7.jpg (477.94 KiB) 18133 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Specificaties Stromer ST7


PINION Smart Shift elektronisch schakelsysteem

Elektronisch schakelen
12-speed
Duimschakelaar
Schakelsysteem wordt gevoed vanaf de Stromer accu, dus geen apart op te laden batterij met extra oplaadpunt meer nodig, zoals bij het Shimano Di2-systeem
22T achter, 39T voor
113T Gates Carbon riem, zwart

Belt tensioner aanwezig, dus geen snubber nodig

Schakel-instellingen:
- Comfort Shift: schakelt op één positie van de trapper, dit zit op de prototypes
- Sport Shift: schakelt direct. Deze komt er als tweede optie bij op het productie exemplaar)
- Automatic: toekomstige upgrade, nu nog niet beschikbaar
De versnellingen moeten worden ingesteld door de dealer. Dit kan wel 'over the air' dus je hoeft er niet met je Stromer voor langs.

De OMNI display toont in welke versnelling de PINION rijdt. (Dat is met het Shimano Di2 schakelsysteem op de ST5/ST5 ABS niet mogelijk, omdat Shimano de API nooit heeft willen vrijgeven.)


940W/52Nm achterwielmotor

Deze 940W/52Nm motor is sterker dan de 850W/48Nm motor van de Stromer ST5. De Stromer ST7 weegt maar liefst 37kg, dus deze sterkere motor is ook wel nodig.


1.440Wh accu

Actieradius tot 260km. In stand S (volle ondersteuning) is de verwachte actieradius ca. 100km onder goede omstandigheden
LED laadindicator op de accu behuizing
Laadtijd met de huidige CR246 | 246 Watt lader: 6,5 uur
Supercharger is in ontwikkeling, deze wordt in de loop van 2023 verwacht


Nieuw frame

De nieuwe 1.440Wh accu heeft een grotere behuizing, dus de Stromer ST7 heeft een nieuw frame.

Nieuwe accu-deur:
- Geen kunststof maar aluminium, dus deze trekt niet meer krom.
- Geen zwart afsluitrubber rondom de deur; strakkere look
- De deur kan ook worden gesloten als de accu eruit is
- Geen eject knop meer in het frame om de accu-deur te openen. Deze wordt geopend via een 'flesopener'-icoontje op de OMNI display. In geval van een storing kan de accu-deur ook worden geopend door de lader op de ST7 aan te sluiten.

Kleuren:
- Stromer ST7 Launch Edition: 24k-Gold (verwacht in de herfst van 2022). Gelimiteerde editie.
- Donkergrijs, de reguliere editie, volgt later in januari 2023. Stromer noemt de kleur 'Dark Platinum'. Het is een officiële Ferrari kleur, maar Stromer mag de Ferrari kleurnaam niet gebruiken.


ABS

Blubrake ABS G2 ABS systeem. Dit systeem is de helft lichter en kleiner dan de eerste versie. Gen2 zit op de ST3 PINION met ABS en op de ST7, Gen1 zit op de ST5 ABS.

Brooks Ergonomic rubber grips, zwart

Brooks Cambium C17 Carved zadel, zwart


Overige specificaties

Net als bij de Stromer ST5 drie ondersteuningsstanden plus een S stand.

Supernova M99 PRO koplamp. Deze koplamp is EOL en zal later worden opgevolgd door de SUPERNOVA M99 PRO 2. (Dat werd door Stromer op het NL event verteld. Op het BE event een dag later werden de geluiden wat vager, dus dit is onder voorbehoud.)

Tektro remmen.
Opengewerkte remschijf voor. Dit zou moeten helpen tegen piepende remmen.
De remklauwen op de ST7 prototypes zijn rood. Die op het productie exemplaar worden zwart.

USB aansluiting onderaan de horizontale frame buis.

Nieuw toetersignaal (voorbehoud).


Optioneel

Wren USD verende voorvork. Dit is dezelfde optionele geveerde voorvork als die voor de ST3/ST5, maar wel met een langere stuurbuis omdat het balhoofd van de ST7 hoger is.


In ontwikkeling

- Crash detection (stuurt bij een val een bericht naar een telefoonnummer naar keuze)
- Smartphone te gebruiken als 2nd screen
- Supercharger (loop 2023)
- Langere spatborden
- Stromer denkt na over een adapter/box-constructie om huidige accu's in de ST7 te kunnen plaatsen. Of er een oplossing komt om oudere accu's in de ST7 te plaatsen, en of dat deze oplossing is, dat is nog niet zeker.


Wil je een Stromer ST7 kopen:

Prijs

€ 12.184,-
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

PINION Smart Shift elektronisch schakelsysteem


En hier was het dus allemaal om te doen op de nieuwe Stromer ST7: een 12-speed PINION gearbox met elektronisch schakelsysteem.

En dat is echt heel erg lekker. Hebben we het nódig? Hadden we het Shimano Di2 elektronisch schakelsysteem op de Stromer ST2 S en de Stromer ST5 nodig? Nee tuurlijk niet maar het is wel heel erg fijn. (Ik heb zelf een Stromer ST2 S gehad.) Zeker bij een PINION bak, want dat systeem werkt normaalgesproken met een gripshifter/draaischakelaar en dit schakelt wat zwaarder dan schakelen met een traditioneel derailleur.

Bij het Shimano Di2-systeem op de Stromer ST5 heeft Stromer er om design-technisch redenen voor gekozen om geen Di2-systeem te plaatsen op het stuur. De gebruiker kon dus niet zien in welke versnelling er gereden werd, en hoe vol de aparte accu van het Di2-systeem nog was. (...)

Over de voeding van het PINION Smartshift systeem en het opladen daarvan hoeven we ons niet meer druk te maken, dit systeem is namelijk gewoon aan de Stromer accu zelf gekoppeld. Verder wordt op de OMNI display de versnelling waarin de PINION bak rijdt doorgegeven.

In tegenstelling tot Shimano wilde PINION de API namelijk wél vrijgeven; PINION Smartshift en de Stromer ST7 vormen samen een volledig geïntegreerd systeem. Heel erg tof.


Stromer ST7 PINION Smartshift.jpg
Stromer ST7 PINION Smartshift.jpg (301.28 KiB) 18129 keer bekeken

Stromer ST7 PINION Smartshift 2.jpg
Stromer ST7 PINION Smartshift 2.jpg (446.78 KiB) 18129 keer bekeken

PINIO Smartshift.jpg
PINIO Smartshift.jpg (254.47 KiB) 18129 keer bekeken




PINION heeft bij de Smartshift gekozen voor een duimschakelaar onder het stuur. Prima vind ik, want dat is ergonomisch (de natuurlijke positie van je hand en duim) de meest logische plek.


Stromer ST7 PINION Smartshift switchers.jpg
Stromer ST7 PINION Smartshift switchers.jpg (234.43 KiB) 18128 keer bekeken



Dit nieuwe PINION Smartshift systeem is softwarematig instelbaar. Tijdens het test-event was er nog maar één stand beschikbaar: Comfort. In de Comfort modus schakelt het systeem alleen op één specifieke positie van de pedalen. Dus ongeacht wanneer jij schakelt met je duim; het verzet wijzigt pas als de pedalen die ene specifieke positie passeren.

Voor wie een Stromer ST7 gaat kopen: op het productie exemplaar zou sowieso al een tweede modus beschikbaar moeten zijn: Sport. In de Sport-stand schakelt de PINION Smartshift meteen als jij schakelt met je duim.

Op termijn komt er nog een derde modus beschikbaar en dat lijkt mij persoonlijk de meest interessante: Automatic. Hoe dit precies zal werken is mij nog niet duidelijk (misschien hebben anderen op het Event beter opgelet?), maar ik vermoed dat dit een systeem wordt met een instelbare cadans die de PINION Smartshift automatisch aan houdt. En dát is heel erg gaaf, heb ik wel gemerkt toen ik de Ellio Elite een maand lang mocht testen.


De PINION Smartshift modes zijn helaas niet instelbaar door de gebruiker. De Stromer dealer kan deze aanpassen en 'over the air' naar jouw Stromer sturen. Je hoeft er gelukkig dus niet voor met je Stromer langs de dealer.



Het PINION Smart Shift systeem op de Stromer ST7 heeft net als de C1.12 12 versnellingen met een totale range van 600%. De onderlinge stappen tussen de versnellingen zijn 17,7%.

PINION C1.12.PNG
PINION C1.12.PNG (529.06 KiB) 18098 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nieuwe accu-deur

Stromer moest voor de ST7 een compleet nieuw frame om de fysiek grotere 1.440Wh accu heen bouwen. Hierbij heeft Stromer ook meteen de deur van het accu-vak vernieuwd. Deze deur is niet meer van kunststof, maar van aluminium, waardoor hij niet meer krom zal trekken.

Het zwarte afsluitrubber is verdwenen. Ook is de 'eject' knop in het frame verdwenen. Hierdoor heeft de Stromer ST7 een nog strakker uiterlijk gekregen dan zijn voorganger.

Het openen van het accuvak gebeurt nu rechtstreeks vanaf de OMNI display, én: de accudeur kan ook gesloten worden als de accu eruit is. Dat klittenbandje om de boel op z'n plek te houden heb je bij de nieuwe Stromer ST7 dus niet meer nodig.


Stromer ST7 accu deur.jpg
Stromer ST7 accu deur.jpg (700.53 KiB) 18110 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Brooks zadel en handgrepen

Voor het zadel en de handgrepen op de ST7 is Stromer in zee gegaan met Brooks.

Op de afbeelding hierboven zie je een fraai zwart Brooks Cambium C17 Carved zadel. Die kennen we al, ik vind het persoonlijk een erg mooi en fijn zadel. Sommigen zullen 'm wellicht wat hard vinden. Een zadel is nu eenmaal ontzettend persoonlijk.

De zwarte Brooks Ergonomic rubber handgrepen zijn nieuw op de markt en hebben de Ergon grips vervangen die Stromer normaalgesproken gebruikt op de duurdere modellen:


Stromer ST7 handgreep en Smartshift.jpg
Stromer ST7 handgreep en Smartshift.jpg (322.42 KiB) 18107 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kleuren

Traditioneel trapt Stromer een nieuw model af met een 'Launch Edition': de Stromer ST7 Launch Edition is een gelimiteerde, gouden editie, die Stromer dealers alléén konden bestellen als ze vorig jaar zomer aanwezig waren bij het Stromer Universe Event in Genk. Daar kon-ie besteld worden, daarna NIET meer.

De gouden Stromer ST7 Launch Edition Solid Gold wordt verwacht in oktober 2022.

De standaard Stromer ST7 krijgt de kleur 'Dark Platinum'. De kleur is een officiële lakkleur van Ferrari, maar Stromer mag de Ferrari-kleurnaam niet gebruiken. Wij hebben 'm gezien tijdens het VIP Event waarbij de ST7 werd onthuld: de kleur is zeer donkergrijs, glanzend.

De Tektro remmen op alle prototypes zijn trouwens rood, net als bij de Stromer ST5. Op de productie-exemplaren van de Stromer ST7 worden deze als ik het goed begrepen heb zwart. (iig op de Gouden.)


Stromer ST7 Platinum Grey 2.jpg
Stromer ST7 Platinum Grey 2.jpg (3.36 MiB) 18097 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST7 test ervaring

Na de feestelijke onthulling was het zover: de nieuwe Stromer ST7 die ik een jaar geleden alleen nog in 3D geprinte versie in een aquarium kon bekijken, stond nu in viervoud voor ons klaar voor een korte testrit. Aansluiten in de rij en wachten maar. Gelukkig staan er bij de Stromer test-stand altijd genoeg mensen van Stromer om even mee over ditjes en datjes te praten, dus heel erg is dat wachten niet.

En eindelijk was ik aan de beurt: telefoon inleveren (foto's verboden), helm op en gaan met die gouden banaan :d3:

Op voorhand was ons verteld dat het om vier zogenaamde 'rideable prototypes' gaat. Ze zijn dus nog niet helemaal perfect en de productie-exemplaren worden ook uiterlijk nog verder gefine-tuned. Helemaal prima, daar zijn het prototypes voor.


Wat ik meteen merkte tijdens de korte testrit met deze nieuwe Stromer ST7, is dat de ondersteuning, de wegligging en het stuurgedrag weer helemaal het vertrouwde 'Stromer'-gevoel inclusief glimlach teweeg brengen. Ik rij al dik een jaar geen Stromer meer en eerlijk is eerlijk, op bepaalde vlakken heb ik dat toch wel een beetje gemist.

De ondersteuning is krachtig als vanouds en bouwt mooi intuïtief op. De nieuwe TDCM achterwielmotor is met 940W/52Nm weer een tandje krachtiger dan die van zijn voorganger de Stromer ST5. Mega veel merk je daar echter niet van, want de ST7 is met 37 kilo een serieus zwaar bakbeest geworden en dan heb je zo'n motor gewoon nodig.

Net als de ST5 heeft de ST7 ondersteuningsstand 1, 2 en 3, en de S (sport) stand voor nog wat extra power.

V.w.b. het gewicht: ik vind de ST7 wel héél zwaar worden, en dat zit 'm natuurlijk vooral in de accu. Je voelt als je met de ST7 rijdt dat je op een tank zit en voor mij persoonlijk lag het zware zwaartepunt van de ST7 te laag om 'm lekker de bochten in te gooien. Eén van de forumleden die er tijdens de testdag ook was, merkte hierover wel terecht op dat ik met mijn lichtgewicht 1,64m op een Stromer maat L wel gewoon op een flink te grote fiets zit. Wellicht dat de balans van een ST7 in maat M beter bij mij past.


En dan het systeem waar het allemaal om te doen is: het nieuwe PINION SmartShift elektronisch schakelsysteem:

PINION Smart Shift.jpg
PINION Smart Shift.jpg (670.67 KiB) 18089 keer bekeken


Ik vind het gaaf en erg fijn werken. Net als bij het Shimano Di2-systeem zullen veel mensen zeggen: kost mij teveel heb ik er niet voor over. Snap ik helemaal. Met de huidige instellingen is dit elektronisch schakelsysteem gewoon een 'nice to have', waarbij je niet meer aan die draaischakelaar aan het handvat hoeft te sleuren.

Maar: PINION SmartShift is nog lang niet uitontwikkeld! Naast de Comfort en Sport stand is er ook een 'Automatic' stand aangekondigd. Hoe die precies gaat werken is mij niet helemaal duidelijk geworden, maar ik stel me hier een instelbare cadans bij voor en dat is écht heel erg lekker, zo heb ik gemerkt tijdens mijn uitgebreide test van de Ellio Elite.

Wij zijn het namelijk zo ontzettend gewend om te schakelen (of je bent het niet gewend en je rijdt altijd op de 11), dat het ons eigenlijk niks meer uitmaakt. Maar ik spreek uit ervaring: rij een maand zonder schakelen en stap daarna weer op een speed pedelec waarbij je dit zelf moet doen en je hebt geen idee meer waarom hier nooit eerder wat aan gedaan is.

Ik ben fan van het PINION SmartShift systeem. En ik ben ontzettend benieuwd wat de verdere ontwikkelingen gaan worden.


Stromer ST7 (2).jpg
Stromer ST7 (2).jpg (1.48 MiB) 18088 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST7 persbericht.jpg
Stromer ST7 persbericht.jpg (933.4 KiB) 17830 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Mooie impressie!

Ik had begrepen dat comfort, sport en later automatic wel zelf in te regelen was. Maar niet naar welke versnelling hij automatisch terugspringt bij bijvoorbeeld een stoplicht. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Stromerfred schreef: 12 jul 2022, 14:27 Mooie impressie!

Ik had begrepen dat comfort, sport en later automatic wel zelf in te regelen was. Maar niet naar welke versnelling hij automatisch terugspringt bij bijvoorbeeld een stoplicht. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Dat zou nog mooier zijn :ay
Plaats reactie