Fout met de 5A oplader

Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 509
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

Heute früh war der Akku wieder Erwarten nicht vollständig geladen. Ich lade Mi einer Zeitschaltuhr, sodass der Akku voll ist, wenn ich mich auf den Weg mache.
Da ich noch eine halbe Stunde Zeit hatte, habe ich das Ladegerät gestartet. Dabei ist mir aufgefallen, dass die LED gelb geblinkt hat. Sie sprang nicht auf Dauerleuchten.
Auf dem Ladegerät steht das das gelbe blinken auf den Preloding-Modus hinweist. Der Modus lädt einen leeren eventuell auch einen kalten Akku mit verringerter Leistung.
Das Energiemessgerät zeigte nur 70W statt 240W.
Das zweite Ladegerät am Arbeitsplatz funktionierte ganz normal. Heute Abend das Gerät zu Hause nochmal getestet. Es springt nicht mehr um.
Scheint wohl hin zu sein.




Vanmorgen was de accu onverwacht niet volledig opgeladen. Ik laad op met een timer, zodat de batterij vol is als ik vertrek.
Omdat ik nog een half uur had, startte ik de lader. Ik zag dat de LED geel knipperde. Het sprong niet naar constant licht.
De lader zegt dat het gele knipperen de voormodus aangeeft. Deze modus laadt een lege of zelfs een koude batterij met verminderd vermogen op.
De energiemeter gaf slechts 70W aan in plaats van 240W.
De tweede lader op het werk werkte normaal. Ik heb het toestel vanavond thuis nog eens getest. Het springt niet meer over.
Het lijkt kapot te zijn.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23004
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Timer er al tussenuit gehaald?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 28 jun 2022, 22:28 Timer er al tussenuit gehaald?
Ik denk niet dat dat iest uitmaakt. Die timers zijn in feite gewoon een schakelaar. Als de timer de wandcontactdoos aanzet dan is het alsof hij er niet tussen zit...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 509
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

Werde ich morgen mal testen. Das das einen Einfluss hat, kann ich mir nicht vorstellen. Aber Versuch macht klug. 😉



Ik zal het morgen testen. Ik kan me niet voorstellen dat het enige invloed heeft. Maar het verstandige is om het te proberen 😉
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 509
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

Die Zeitschaltuhr hat keinen Einfluss. Heute früh war der Akku zu 80% geladen. Beim Ladegerät leuchtete die rote LED. Nach ausschalten und wieder einschalten, wurde wieder mit 70W geladen.



De timer heeft geen invloed. Vanmorgen was de batterij voor 80% opgeladen. De rode LED op de lader brandde. Na het uit- en weer inschakelen werd hij weer opgeladen met 70W.
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 509
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40


Die Zeitschaltuhrgeschichte hat dem Ladegerät wahrscheinlich geschadet.

Ausgeschaltetes Ladegerät hängt am Akku.
Quelle: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... st-1885006

Was haltet ihr von dieser These?




De timer heeft waarschijnlijk de lader beschadigd.

Ontkoppelde lader die aan de accu hangt.
Bron: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... st-1885006

Wat vind je van deze thesis?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Flyy schreef: 29 jun 2022, 20:41
De timer heeft waarschijnlijk de lader beschadigd.

Ontkoppelde lader die aan de accu hangt.
Bron: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... st-1885006

Wat vind je van deze thesis?
Onzin. Complete onzin.

Het *kan* natuurlijk zijn dat het voortdurend vroegtijdig onderbreken van de laadcyclus ervoor gezorgd heeft dat de lader het begeeft (ik schrijf nadrukkelijk niet dat ik het waarschijnlijk vind, het is meer een theoretische mogelijkheid), maar als dat het geval is dan zou er nadrukkelijk in de handleiding moeten staan dat dit niet mag omdat de lader er niet tegen kan.

Staat het niet in de handleiding (ik heb er in elk geval niets over gelezen, en JA ik lees handleidingen volledig door) dan mag jij als gebruiker het laadproces ten alle tijden onderbreken. Ik zie geen enkele technische reden waarom dit niet zou mogen.

Ik denk dat jouw lader gewoon om een of andere reden de geest gegeven heeft. Het lijkt mij zéér onwaarschijnlijk dat het aan de tijdschakelaar ligt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

De Klever lader moet van de accu “groen licht” krijgen, maw dat is de 3de draad in de laadkabel die de lader nodig heeft. Krijgt de lader dat “groen licht” niet zal het laden niet beginnen of wordt het laden onderbroken. Dat laatste is dan de taak van het BMS (om welke reden dan ook). Als mogelijk probeer een andere lader of een andere accu met dezelfde lader. Dat de lader stuk gaat van een timer zie ik niet gebeuren, dat de lader stuk gaat/is kan gaan uiteraard wel maar dan is de timer niet de echte oorzaak.
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 509
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

Die Annahme war,

Die Zeitschaltuhr trennt das Ladegerät vom Netz. Das Ladegerät bekommt dann von der "falschen" Seite die Spannung, also vom Akku.
Dies soll oder könnte dem Ladegerät geschadet haben.

Ich bin zu wenig Elektroniker, um das nachvollziehen zu können.



Meine Frau und ich habe in der Summe vier Ladegeräte und zwei Räder von Klever. Der Akku lädt mit einem anderen Ladegerät ohne Probleme bis zum Ende durch.
Das Ladegerät konnte ich am zweiten Akku noch nicht testen, da dieser vollständig geladen ist.







De veronderstelling was,

De timer koppelt de lader los van het lichtnet. De lader ontvangt dan de spanning van de "verkeerde" kant, d.w.z. van de accu.
Dit zou de lader hebben kunnen of moeten beschadigen.

Ik ben geen elektrotechnicus genoeg om dit te kunnen begrijpen.



Mijn vrouw en ik hebben in totaal vier laders en twee Klever wielen. De batterij wordt zonder problemen opgeladen met een andere lader.
Ik heb de lader nog niet kunnen testen op de tweede batterij, want die is volledig opgeladen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik snap de redenatie, maar wederom: ik zie daar geen problemen mee.

Het heeft wel een consequentie: je trekt zo een piepkleine stroom uit je accu en dus belast je accu een beetje. Laat je het zo lang staan dan zal je accu niet meer op 100% staan maar iets daaronder.

Wederom: als dit een probleem zou zijn voor de lader (wat ik mij niet kan voorstellen) dan zou er een dikke waarschuwing in de handleiding moeten staan. Iets als: "koppel ALTIJD eerst de batterij los van de lader voordat je de lader van het lichtnet afhaalt." Ik heb die waarschuwing niet zien staan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie