De zoveelste discussie, een rijbewijs de oplossing?
Er zijn tien keer meer speedpedelecs, maar er zijn ook twintig keer zoveel ongevallen in vijf jaar tijd. Het aantal zwaargewonden bij ongevallen met de elektrische fietsen die 45 kilometer per uur halen, steeg van 2 naar 44. Is die stijging een logisch gevolg van het feit dat er meer speedpedelecs rondrijden, of is er meer aan de hand?
“Om de oorzaken aan te pakken, moeten we meer weten”, zegt Vincent De Wilde van ‘Speed Pedelec Vlaanderen”, een netwerk van burgers die opkomen voor de speedpedelecgebruiker. “Die ongevallen met zwaargewonden, zijn dat speedpedelecs die tegen een paal rijden, die aangereden worden door een automobilist die de snelheid slecht inschat, of zijn dat ongevallen met andere fietsers? Wat wij opvangen uit ons netwerk is dat die laatste categorie een minderheid is.”
De Wilde pleit voor een apart rijbewijs voor de fietsen. “Eigenlijk is het onzinnig dat een autorijbewijs je toelaat op een speedpedelec te rijden”, zegt De Wilde. “Autorijden heeft niets met speedpedelec te maken.” Parlementslid Lambrecht pleit voor bredere fietspaden en een sensibiliseringscampagne. Ook wil ze het debat openen: heeft de speedpedelec wel een plek op het fietspad in de bebouwde kom?
https://www.gva.be/cnt/dmf20220701_92670750
10 keer meer speedpedelecs, 20 keer meer ongevallen: wat moet er gebeuren?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
In Nederland is een brommer rijbewijs voldoende om op een speed pedelec te mogen stappen.
Het was een kwestie van tijd voordat de Belgen naar de situatie in Nederland gingen kijken. Zeker gezien de matige kwaliteit van de Belgische fietspaden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Achiel
- Expert
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
- Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
- Merk SP: Klever X-speed Pinion
- Km-stand: 16000
Als grensbewoner durf ik ook gerust te stellen dat de Belgische automobilist een stuk slechter rijd en ook veel minder op de hoogte is van de regels. Er zijn nog velen die hebben leren rijden van hun vader, die het ook weer van zijn vader geleerd heeft. Als je hier in de buurt iemand een rare trok uit ziet halen is het 9 op 10 een Belg. Er is nog werk aan de winkel.
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Een brommer heeft natuurlijk veel raakvlakken met een SP.
Echter weet ik niet of het brommerrijbewijs (veelal 1 dagse cursussen met examen) heel veel ongelukken doet voorkomen. (altijd iets,maar hoeveel?)
Maar nog steeds is voor veel mensen is het brommerrijbewijs een cadeau bij het autorijbewijs.
- Achiel
- Expert
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
- Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
- Merk SP: Klever X-speed Pinion
- Km-stand: 16000
Brommerrijbewijs is in mijn ogen ook 99% geldklopperij. Zelf in het bezit van een motorrijbewijs. Daar leer je defensief te rijden, vooruit te kijken, inschattingen te maken, plaats op de weg. Dingen die me op de speedpedelec zeker helpen en denk ik wel al een ongeluk of 2 voorkomen hebben.
- Achiel
- Expert
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
- Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
- Merk SP: Klever X-speed Pinion
- Km-stand: 16000
Ook HLN heeft ongeveer hetzelfde stukje.
10 keer meer speedpedelecs, 20 keer meer ongevallen
In vijf jaar tijd vertienvoudigde het aantal gebruikers van de speedpedelec. Opmerkelijk is dat er twintig keer zoveel ongevallen met die snelle elektrische fietsen gebeuren. Gebruikersorganisatie Speed Pedelec Vlaanderen pleit voor een apart rijbewijs voor speedpedelecs.
e voorbije vijf jaar ging het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen fors de hoogte in. In 2017 ging het nog om 15 ongevallen. Vorig jaar waren dat er 391. Het aantal zwaargewonden bij ongevallen met die elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur halen, steeg in die periode van 2 naar 44. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).
Is die stijging een logisch gevolg van het feit dat er meer speedpedelecs rondrijden of is er meer aan de hand? Uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio blijkt dat er in 2017 in Vlaanderen 5.352 speedpedelecs waren ingeschreven, terwijl dat er vorig jaar 51.418 waren. Dat zijn er dus tien keer zoveel.
Rijbewijs voor speedpedelecs
Vincent De Wilde van Speed Pedelec Vlaanderen, een netwerk van burgers die opkomen voor de speedpedelecgebruiker, wil weten wat er achter de cijfers schuilgaat. Hij denkt dat onder meer de leasemogelijkheden een grote rol spelen. “Je krijgt mensen op de speedpedelec die de afgelopen twintig jaar hoogstens eens op een zonnige dag naar de bakker gefietst hebben. Dan kun je natuurlijk meer ongevallen verwachten.”
Daarom pleit De Wilde voor een apart rijbewijs voor speedpedelecs. Vandaag volstaat een rijbewijs voor de bromfiets of de auto.
Veilig fietse
Volgens Annick Lambrecht kan de stijging van het aantal verkeersongevallen met een speedpedelec alleen teruggedrongen worden als de Vlaamse regering krachtdadig in actie schiet. “Ze moet er eindelijk voor zorgen dat ze allemaal op een veilige manier kunnen fietsen op brede, veilige en comfortabele fietspaden. Bovendien horen speedpedelecs binnen de bebouwde kom thuis op straat, niet op het fietspad.”
https://www.hln.be/binnenland/10-keer-m ... ~a9186911/
10 keer meer speedpedelecs, 20 keer meer ongevallen
In vijf jaar tijd vertienvoudigde het aantal gebruikers van de speedpedelec. Opmerkelijk is dat er twintig keer zoveel ongevallen met die snelle elektrische fietsen gebeuren. Gebruikersorganisatie Speed Pedelec Vlaanderen pleit voor een apart rijbewijs voor speedpedelecs.
e voorbije vijf jaar ging het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen fors de hoogte in. In 2017 ging het nog om 15 ongevallen. Vorig jaar waren dat er 391. Het aantal zwaargewonden bij ongevallen met die elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur halen, steeg in die periode van 2 naar 44. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).
Is die stijging een logisch gevolg van het feit dat er meer speedpedelecs rondrijden of is er meer aan de hand? Uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio blijkt dat er in 2017 in Vlaanderen 5.352 speedpedelecs waren ingeschreven, terwijl dat er vorig jaar 51.418 waren. Dat zijn er dus tien keer zoveel.
Rijbewijs voor speedpedelecs
Vincent De Wilde van Speed Pedelec Vlaanderen, een netwerk van burgers die opkomen voor de speedpedelecgebruiker, wil weten wat er achter de cijfers schuilgaat. Hij denkt dat onder meer de leasemogelijkheden een grote rol spelen. “Je krijgt mensen op de speedpedelec die de afgelopen twintig jaar hoogstens eens op een zonnige dag naar de bakker gefietst hebben. Dan kun je natuurlijk meer ongevallen verwachten.”
Daarom pleit De Wilde voor een apart rijbewijs voor speedpedelecs. Vandaag volstaat een rijbewijs voor de bromfiets of de auto.
Veilig fietse
Volgens Annick Lambrecht kan de stijging van het aantal verkeersongevallen met een speedpedelec alleen teruggedrongen worden als de Vlaamse regering krachtdadig in actie schiet. “Ze moet er eindelijk voor zorgen dat ze allemaal op een veilige manier kunnen fietsen op brede, veilige en comfortabele fietspaden. Bovendien horen speedpedelecs binnen de bebouwde kom thuis op straat, niet op het fietspad.”
https://www.hln.be/binnenland/10-keer-m ... ~a9186911/
-
- Expert
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 0
De meeste SP's die ik voorbij zie vlammen, anticiperen niet (of onvoldoende) bij het naderen van een kruispunt...
Het lijkt me eerder 'rijden op goed geluk'
De oplossing hiervoor weet ik niet , ... bewustmakingscampagne? ...
Het lijkt me eerder 'rijden op goed geluk'
De oplossing hiervoor weet ik niet , ... bewustmakingscampagne? ...
ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
CP Chimayo+/photochromic
CP Chimayo+/photochromic
In Nederland is sinds 2010 een praktijkexamen verplicht voor het behalen van het bromfiets rijbewijs. Hierdoor heeft iemand die , in Nederland, op een speed pedelec rijdt minstens één praktijkexamen afgelegd, voor bromfiets of auto. Misschien dat dit toch wel voor een verschil zorgt tussen Nederland en België?
-
- Expert
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 0
In België moet je in het bezit zijn van rijbewijs AM ( https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-am- ... eedpedelec ) of rijbewijs voor een ander voertuig (uitgezonderd het rijbewijs G voor landbouwvoertuigen).fyburn schreef: ↑01 jul 2022, 13:30 In Nederland is sinds 2010 een praktijkexamen verplicht voor het behalen van het bromfiets rijbewijs. Hierdoor heeft iemand die , in Nederland, op een speed pedelec rijdt minstens één praktijkexamen afgelegd, voor bromfiets of auto. Misschien dat dit toch wel voor een verschil zorgt tussen Nederland en België?
ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
CP Chimayo+/photochromic
CP Chimayo+/photochromic