10 keer meer speedpedelecs, 20 keer meer ongevallen: wat moet er gebeuren?

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromer ST schreef: 02 jul 2022, 19:10 Hieromtrent een artikel :

https://speedpedelecvlaanderen.be/2022/ ... r-4-groei/
Je miste mijn bijdrage van 17u41 of opende de link bij jou niet ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Golvas schreef: 02 jul 2022, 19:17
Stromer ST schreef: 02 jul 2022, 19:10 Hieromtrent een artikel :

https://speedpedelecvlaanderen.be/2022/ ... r-4-groei/
Je miste mijn bijdrage van 17u41 of opende de link bij jou niet ? :bn:
Vreemd … stond er bij mij niet op … na refresh wel

Zal het mijne verwijderen 👍🏻
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
alfamuze
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 dec 2021, 12:45
Locatie: Brasschaat
Merk SP: Klever Alpha 45 2022
Km-stand: 14200

Achiel schreef: 02 jul 2022, 19:05 Typisch staaltje van moderne journalistiek wederom dus. Zware overdrijving, alles voor de kop, fouten, geen benul waar ze het over hebben. Snappen niks van cijfers en statistiek, wat een drama.
Helemaal mee eens.

"10 keer meer..." dan wat, wanneer enz.
"20 keer meer ongevallen..." ook hier : dan wat, wanneer, enz.

Ook de echte oorzaken worden niet allemaal meegegeven. Zo ben ik ervan overtuigd, door sommige reacties van andere weggebruikers, dat velen, ook onder ons pedelec rijders, de regels niet altijd helemaal gekend zijn. Een wetgeving ook die hopeloos achterna huppelt met een snel veranderende mobiliteit.

Dat artikel classeer ik dus ook bij rioolpers.
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

alfamuze schreef: 05 jul 2022, 18:04
Achiel schreef: 02 jul 2022, 19:05 Typisch staaltje van moderne journalistiek wederom dus. Zware overdrijving, alles voor de kop, fouten, geen benul waar ze het over hebben. Snappen niks van cijfers en statistiek, wat een drama.
Helemaal mee eens.

"10 keer meer..." dan wat, wanneer enz.
"20 keer meer ongevallen..." ook hier : dan wat, wanneer, enz.

Ook de echte oorzaken worden niet allemaal meegegeven. Zo ben ik ervan overtuigd, door sommige reacties van andere weggebruikers, dat velen, ook onder ons pedelec rijders, de regels niet altijd helemaal gekend zijn. Een wetgeving ook die hopeloos achterna huppelt met een snel veranderende mobiliteit.

Dat artikel classeer ik dus ook bij rioolpers.
Dat kun je toch lezen in de tabel, 10x meer SP's dan 2017 en 20x meer ongevallen dan 2017, tot zover feitelijk juist.
Alleen tussen 2018-2021 laten hele andere cijfers zien, dus het stuk is alsnog tendentieus.
2017 is niet echt representatief door de lage aantallen, de reden dat er toen meer ervaren SP rijders waren, dus daardoor minder ongelukken is ook niet aantoonbaar.
Het is echter nog wel nodig dat er iets gebeurd om het aantal ongelukken te verminderen, want een rechtevenredige stijging van de ongevallen is niet gewenst.
alfamuze
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 dec 2021, 12:45
Locatie: Brasschaat
Merk SP: Klever Alpha 45 2022
Km-stand: 14200

Dat is net wat ik bedoel. Het is appelen met peren vergelijken. Stel in jaar x heb je 10 voertuigen waar 1 ongeval mee gebeurt. Als er in jaar X+5 20 voertuigen zijn waar 2 ongevallen mee gebeuren, is dat dan een verdubbeling of niet? Effectief misschien wel, maar procentueel verandert er niks.

Het is hem in dit verslag vooral om de spectaculaire titel te doen.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Bij dit soort onderwerpen moet ik elke keer weer denken aan de volgende passage van een welbekende Engelse presentator in een welbekend Engels autoprogramma, waarin het gaat over sterftecijfers in het verkeer in het Verenigd Koninkrijk vs. India:
"Let me give you some alarming statistics. Throughout India there are now 74 million vehicles, roughly twice what we have in the UK, so you'd expect the death rate to be twice as high. It isn't. In Britain, roundabout 3,000 people a year are killed on the roads. Last year in India, it was 196,000...that's 22 an hour!" (Bron).

Dus dubbel zoveel voertuigen op de weg en toch 65 keer zoveel doden. Nou weet ik niet of deze cijfers ook werkelijk kloppen, maar als je de beelden zo bekijkt dan kan ik me voorstellen dat het ook niet heel ver van de waarheid zit.
Maar is dit eigenlijk wel appels met appels vergelijken? M.a.w. heeft het niet veel meer met de mentale instelling van de weggebruiker te maken dan met het soort voertuig? Kan een SP'er in NL dan eigenlijk wel vergeleken worden met eentje in België of Duitsland of de USA?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben het afgelopen jaar vaak in België geweest met de auto. Laat ik het erop houden dat autorijden in België nooit een hobby van mij zal worden. (En dan druk ik mezelf nog heel diplomatiek uit.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eens. Heb 2x een jaar in België gewerkt, ik kan het verkeer daar missen als kiespijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Dan ben ik hier de dissonant om te zeggen dat ik rijden in België niet vervelender vind dan rijden op veel plaatsen in Nederland. Ik kom voor mijn werk door heel Nederland en in delen van Vlaanderen en Duitsland.

Op een gegeven moment begin je plaatselijke verschillen te merken die meer dan alleen maar toeval zijn. In de meer stedelijke regio's ondervind ik veel meer "baasjes" gedrag in het verkeer dan in minder bevolkte regio's. Waar ik denk dat dit door komt laat ik in het midden, maar het heeft m.i. niets met verkeersdrukte te maken.

Ook wat vooroordelen die ik uit de weg wil ruimen: de wegen in België zijn lang niet meer zo slecht als hun reputatie, daar zijn echt wel slagen gemaakt. Wel zijn er verkeerssituaties die we als verwende Nederlanders moeilijker in te schatten vinden, maar dat went. Bovendien heb ik geen haast en hebben mensen achter mij daar ook geen invloed op.
De wegen in Duitsland zijn juist lang niet zo goed als je zou denken. Zelfs mooi uitziende Autobahnen zijn op veel trajecten (ook recent vernieuwde!) onderhuids gewoon hobbelige krengen. En in kleine dorpjes met een beperkt budget is de doorgaande weg soms een feest van opgevulde gaten.
Onze wegen zijn erg mooi, maar vergen daardoor ook erg veel belastinggeld. Dat mag misschien best wel wat minder, dan vallen de verschillen ook minder op ;) .

Dan hebben Duitsers de reputatie gedsciplineerder te zijn in het verkeer, maar t.o.v. 20-30 jaar geleden is dat toch echt wel verwaterd. Bovendien vergen de immense snelheidsverschillen op de stukken Autobahn zonder snelheidslimiet een veel grotere mentale inspanning om het als "fijn rijden" te kunnen bestempelen. Zowel voor degenen die 250 willen doen als degenen die 120/130 doen en een vrachtwagen willen gaan inhalen. Als je dat door een inschattingsfout op het verkeerde moment doet, dan kun je gerust het nummer "Opzij, opzij, opzij" van Herman van Veen in je hoofd spelen. Ik heb al genoeg groot licht signalen achter mij gezien op die momenten, en dan denk ik alleen maar "dat je hier het privilege hebt om hard te rijden maakt dat nog geen recht, Abstand halten!".

Overstappen van de auto naar de SP voor woon/werk was voor mij dus niet alleen maar een economische maatregel.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik kan beamen dat het verkeer in Nederland ook niet ideaal is. Terugkomend op de ongelukken met speedpedelecs valt me op dat het rijden in de stad met een speedpedelec steeds minder prettig wordt. Dit door toename van fietsen, snorfietsen, bakfietsen en uiteraard speedpedelecs. In de stad vermijd ik steeds meer het rijden op doorgaande wegen en kies vaker voor het illigale fietspad ( met aangepaste snelheid). Ik ben de reacties van de automobilisten een beetje zat. Voel me dan te kwetsbaar. Ook rij ik niet meer op 60 km wegen op de weg . De snelheidsverschillen met de autos zijn me te groot plus het fietspad vaak te leeg om te negeren. ( daar dan wel geen drukte). Brommers kunnen net wat harder waardoor ze met het verkeer kunnen meerijden. Ik zou vanuit het perspectief van de speedpedelec een snelheidsbeperking binnen de bebouwde kom tot 30 km per uur ook toejuichen.
Groet, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie