10 keer meer speedpedelecs, 20 keer meer ongevallen: wat moet er gebeuren?

Reem
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mar 2022, 19:24
Locatie: Land van Maas en Waal
Merk SP: Stromer

Wellicht is voor onze categorie een verhoging van de maximumsnelheid naar 55km een idee. Gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren, maar zou kunnen helpen om beter met verkeer mee te komen.

Of ook overal toestaan op fietspad met maximumsnelheid 30.
Of alles filmen en na een levensgevaarlijke situatie meteen de beelden doorsturen naar politie. Moeten ze (zonder personeelstekort) hopelijk wel iets mee doen, als het misdrijf met kenteken erop gefilmd is. Een dikke boete op kenteken met filmpje erbij.. De 2e keer nog hogere boete plus CBR..
Dat zou denk ik echt helpen.

Vandaag ben ik nl. weer bijna 2x van fiets afgereden op de Heemstraweg. Terwijl ik echt helemaal rechts reed, werd ik toch op zeer kleine afstand 5 tot 10cm ofzo ingehaald. 1 keer ook nog met getoeter.
In een kleine 3 maanden al min 10 keer meegemaakt.
Eerst erachter blijven hangen met meer dan genoeg ruimte om in te halen en dan ineens vol gas strak langs mij op..
Praten en uitleggen, dat ik daar op de weg moet, is een beetje moeilijk als ze vol gas doorknallen en handgebaren maken.. Is denk ik risicovol en nutteloos om zulke wegmisbruikers aan proberen te spreken. Grote kans, dat zo iemand agressief en/of niet helemaal goed is.

Over de meeste automobilisten heb ik niks te klagen, alleen die 5 tot 10%..? idioten op de weg maken het soms wel erg gevaarlijk.

Volgens mij komen de meeste ongelukken dus door slechte/ niet-oplettende automobilisten en niet door de speedpedelec-rijders, die veelal op gemiddelde leeftijd zijn, rij-ervaring hebben, zuinig zijn op zichzelf en de fijne/mooie speedpedelec :cool2: :D

Ik ga snel een camera voor achterop kopen. Werkt denk ik ook preventief, want als ze een camera zien….



Gr R
St1 2021 sport dark grey 983Wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik rij al jaren met camera voor en achter. Heb een keer beelden naar de politie gestuurd, maar als er geen schade is kan je geen aangifte doen :aq

Het enige wat ik nu nog doe is beelden naar een bedrijf sturen als er een bedrijfsnaam op de auto of bestelbus staat. Ik hoop dat het personeel dan aangesproken wordt op hun gedrag...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MattL
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:15
Locatie: Belgium
Merk SP: ST3 Pinion LE

Uit nieuwsgierigheid, wat voor iets gebruiken jullie? Ik heb eens een auto dashcam overwogen, omdat die een camera voor- en achter in één had, maar die dingen zijn niet waterdicht. (Sorry, al lang niet meer on-topic)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Vandaag ben ik nl. weer bijna 2x van fiets afgereden op de Heemstraweg. Terwijl ik echt helemaal rechts reed, werd ik toch op zeer kleine afstand 5 tot 10cm ofzo ingehaald. 1 keer ook nog met getoeter.
In een kleine 3 maanden al min 10 keer meegemaakt.
@Reem, ik mijd daarom de Van Heemstrabaan, behalve door Beuningen. Rij daarom altijd over de Waaldijk. En als het moet rij ik op het fietspad langs de Van Heemstrabaan.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Reem schreef: 09 jul 2022, 02:22
Vandaag ben ik nl. weer bijna 2x van fiets afgereden op de Heemstraweg. Terwijl ik echt helemaal rechts reed, werd ik toch op zeer kleine afstand 5 tot 10cm ofzo ingehaald. 1 keer ook nog met getoeter.
In een kleine 3 maanden al min 10 keer meegemaakt.
Eerst erachter blijven hangen met meer dan genoeg ruimte om in te halen en dan ineens vol gas strak langs mij op..
Praten en uitleggen, dat ik daar op de weg moet, is een beetje moeilijk als ze vol gas doorknallen en handgebaren maken.. Is denk ik risicovol en nutteloos om zulke wegmisbruikers aan proberen te spreken. Grote kans, dat zo iemand agressief en/of niet helemaal goed is.
Je plaats op de weg moet net iets links van het midden zijn, je moet je plek opeisen, zeker niet helemaal rechts gaan rijden. Er staat nergens in de wet dat je helemaal rechts moet gaan fietsen.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Idd, midden op de weghelft, of nog wat meer naar links. Het voorkomt dat men jou inhaalt wanneer er tegenliggers aankomen en je van de weg wordt geduwd. In het verleden een paar keer meegemaakt en bijna in de berm geduwd.
Grtz peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Peerke1960 schreef: 09 jul 2022, 10:56 Idd, midden op de weghelft, of nog wat meer naar links. Het voorkomt dat men jou inhaalt wanneer er tegenliggers aankomen en je van de weg wordt geduwd. In het verleden een paar keer meegemaakt en bijna in de berm geduwd.
Grtz peter
Bij motorrijles leer je links van het midden, zo pik je ook minder vuil op, je rijdt eigenlijk op de plaats van het linker wiel van een auto. Minder kans op platte band of slippertje door losliggende steentjes of vuil die vaak in het midden van de rijbaan liggen.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Nog een reden :ay
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Reem
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mar 2022, 19:24
Locatie: Land van Maas en Waal
Merk SP: Stromer

Goedemiddag,

Dank jullie wel :D voor het meedenken en de goede adviezen
Had al beetje het gevoel gekregen, dat ik de juiste plek op de weg vast moet blijven houden. Rechts rijden deed ik regelmatig bij drukte op de rechte Heemstraweg waar een inhaalverbod geldt en niet voor-op- en na rotondes. Daar bleven ze er inderdaad wel netjes achter.

Voortaan dus overal iets links van het midden. Ook om glijpartijen en lekke banden te voorkomen.


Ik heb nog naar action-cams gekeken en het wordt voorlopig een goedkope. Vooral om af te schrikken en als er wel schade ontstaat heb ik beelden. Bij bedrijfswagens, die zich misdragen, beelden naar het bedrijf sturen vind ik ook echt een goeie :cool2:

Gr R
St1 2021 sport dark grey 983Wh
Plaats reactie