Er wordt ook gerept over een 'lenteritJE'
Het enige wat ik zou willen weten als gebruiker van de CR246 lader; vanaf hoeveel tijd (na 100% opladen)gaat hij de accu de weer ontladen?
En als je dan het contact weer verbreekt en weer hersteld; gaat die dan wel weer gelijk naar 100%?
(Ben zelf een half jaar op pad en heb de 2 blauwtjes weggelegd met ~80% lading. Hoop dat ze een beetje goed blijven)
Batterij leeg a.g.v. software probleem
-
- Veteraan
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jins schreef: ↑08 jul 2022, 21:58Dus de CR246 heeft toegang tot mijn agenda en weet wanneer te laden tot 100% (ik moet gaan werken) en wanneer te “zweven” (relax)? Stel ik heb meer dan 1 agenda, en dat is ook zo, wanneer weet die lader wanneer te laden tot 100% en wanneer niet (= zweven)?
Dat is een mooi stukje AI. Maar dat verklaart de prijs van die laders…
Ik moest ook even glimlachen bij die tweede regel die ik had gequote:Jan-Willem Wisselink schreef: ↑08 jul 2022, 23:50 Er wordt ook gerept over een 'lenteritJE'
Het enige wat ik zou willen weten als gebruiker van de CR246 lader; vanaf hoeveel tijd (na 100% opladen)gaat hij de accu de weer ontladen?
En als je dan het contact weer verbreekt en weer hersteld; gaat die dan wel weer gelijk naar 100%?
"En wanneer u hem dan in de lente bij de eerste warme zonnestralen uit het stopcontact haalt en hem weer in uw bike stopt, bent u meteen klaar voor uw eerste lenteritje van 2022. "
Op deze manier is je eerste ritje m.i. wel beperkt tot ergens tussen 65-80% accucapaciteit.
De CR246 is niet bijzonder slim ofzo en weet zeker je intenties niet. In plaats daarvan wordt een techniek gebruikt die al langer voor andere accutechnologieën bestaat waarbij er tijdens het laden verschillende stadia zijn. Het laatste stadium is de zgn. "float charge" en die vertaalt Stromer letterlijk naar "zwevende lading".
Dit is wat ik denk dat er gebeurt: na het aansluiten van de lader wordt de accu tot 100% geladen. Blijft de lader vervolgens aangesloten, dan gaat die over naar het "float charge" regime waarin de SoC wordt gemonitored en pas bij 65% weer gaat laden tot maximaal 80%. Daarna wacht ie weer tot 65% en begint het laden tot 80% opnieuw.
Wil je je eerste lenteritje van 2022 (kunnen ze alvast naar 2023 aanpassen ) met een volle accu rijden, dan lijkt me het meest voor de hand liggend om de lader los te koppelen, de fiets evt. opnieuw op te starten en de lader weer opnieuw aan te sluiten. Door de nieuwe cyclus wordt weer eerst tot 100% geladen.
Buiten de fiets lijkt me dit wel te kunnen. Li Ion cellen hebben een lage zelfontlading (dit kun je met NiMH of loodaccu's echt niet zo lang doen), maar dan hoop ik wel dat het BMS in rust maar een paar uA verbruikt. Aan de andere kant: dan zou heel dat winterstalling gebeuren niet nodig zijn. Laat over een half jaar maar eens weten hoe het met die accu's staat...(Ben zelf een half jaar op pad en heb de 2 blauwtjes weggelegd met ~80% lading. Hoop dat ze een beetje goed blijven)
Laatst gewijzigd door Lenny op 09 jul 2022, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Als het zo werkt dan is het vrij nutteloos. Als je je accu buiten de fiets laadt dan is de ontlading één tot enkele % per maand. Dus na 20 maanden zit je in een gebied waarbij je moet gaan laden.
Als je een winterstop inlast dan adviseer ik: volledig opladen en daarna een ritje maken waarmee de SoC naar 60-70% zakt. Dan vervolgens de accu op een koele plek wegleggen en er niet meer naar kijken. Na een half jaar is die accu dan max 10% ingezakt. Daarna weer laden en gebruiken.
Als je een winterstop inlast dan adviseer ik: volledig opladen en daarna een ritje maken waarmee de SoC naar 60-70% zakt. Dan vervolgens de accu op een koele plek wegleggen en er niet meer naar kijken. Na een half jaar is die accu dan max 10% ingezakt. Daarna weer laden en gebruiken.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ca. 10% per etmaal. Alleen het scherm gaat uit, de rest van de Stromer blijft actief.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoveel?!?!?!
Wow, sorry dat ik het moet zeggen, maar dat is werkelijk belabberd. Dat verplicht je eigenlijk om elke keer als je de fiets voor meer dan een paar dagen wegzet de accu eruit te halen.
- GoodbyeHarmony
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 12 aug 2020, 18:01
- Locatie: Birmingham, UK
- Merk SP: Stromer st5
- Km-stand: 25000
It's possible it sees a full charge, then in not disconnected floats thereafter.Jins schreef: ↑08 jul 2022, 21:58Dus de CR246 heeft toegang tot mijn agenda en weet wanneer te laden tot 100% (ik moet gaan werken) en wanneer te “zweven” (relax)? Stel ik heb meer dan 1 agenda, en dat is ook zo, wanneer weet die lader wanneer te laden tot 100% en wanneer niet (= zweven)?
Dat is een mooi stukje AI. Maar dat verklaart de prijs van die laders…
just a thought
Cheers
Tim
- GoodbyeHarmony
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 12 aug 2020, 18:01
- Locatie: Birmingham, UK
- Merk SP: Stromer st5
- Km-stand: 25000
The energy goes into the lock on the rear wheel, I believe.
Just turn it off. It's only in standby it declines that fast
Cheers
Tim