Batterij leeg a.g.v. software probleem

Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 702
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Er wordt ook gerept over een 'lenteritJE' :lol:

Het enige wat ik zou willen weten als gebruiker van de CR246 lader; vanaf hoeveel tijd (na 100% opladen)gaat hij de accu de weer ontladen?

En als je dan het contact weer verbreekt en weer hersteld; gaat die dan wel weer gelijk naar 100%?

(Ben zelf een half jaar op pad en heb de 2 blauwtjes weggelegd met ~80% lading. Hoop dat ze een beetje goed blijven)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Jins schreef: 08 jul 2022, 21:58
Lenny schreef: 08 jul 2022, 16:08 De zwevende lading van de CR 246 lader houdt hem automatisch op het optimale acculaadniveau tussen 65% en 80%."
Dus de CR246 heeft toegang tot mijn agenda en weet wanneer te laden tot 100% (ik moet gaan werken) en wanneer te “zweven” (relax)? Stel ik heb meer dan 1 agenda, en dat is ook zo, wanneer weet die lader wanneer te laden tot 100% en wanneer niet (= zweven)?
Dat is een mooi stukje AI. Maar dat verklaart de prijs van die laders…
Jan-Willem Wisselink schreef: 08 jul 2022, 23:50 Er wordt ook gerept over een 'lenteritJE' :lol:

Het enige wat ik zou willen weten als gebruiker van de CR246 lader; vanaf hoeveel tijd (na 100% opladen)gaat hij de accu de weer ontladen?

En als je dan het contact weer verbreekt en weer hersteld; gaat die dan wel weer gelijk naar 100%?
Ik moest ook even glimlachen bij die tweede regel die ik had gequote:
"En wanneer u hem dan in de lente bij de eerste warme zonnestralen uit het stopcontact haalt en hem weer in uw bike stopt, bent u meteen klaar voor uw eerste lenteritje van 2022. "

Op deze manier is je eerste ritje m.i. wel beperkt tot ergens tussen 65-80% accucapaciteit.

De CR246 is niet bijzonder slim ofzo en weet zeker je intenties niet. In plaats daarvan wordt een techniek gebruikt die al langer voor andere accutechnologieën bestaat waarbij er tijdens het laden verschillende stadia zijn. Het laatste stadium is de zgn. "float charge" en die vertaalt Stromer letterlijk naar "zwevende lading".

Dit is wat ik denk dat er gebeurt: na het aansluiten van de lader wordt de accu tot 100% geladen. Blijft de lader vervolgens aangesloten, dan gaat die over naar het "float charge" regime waarin de SoC wordt gemonitored en pas bij 65% weer gaat laden tot maximaal 80%. Daarna wacht ie weer tot 65% en begint het laden tot 80% opnieuw.

Wil je je eerste lenteritje van 2022 (kunnen ze alvast naar 2023 aanpassen ;) ) met een volle accu rijden, dan lijkt me het meest voor de hand liggend om de lader los te koppelen, de fiets evt. opnieuw op te starten en de lader weer opnieuw aan te sluiten. Door de nieuwe cyclus wordt weer eerst tot 100% geladen.
(Ben zelf een half jaar op pad en heb de 2 blauwtjes weggelegd met ~80% lading. Hoop dat ze een beetje goed blijven)
Buiten de fiets lijkt me dit wel te kunnen. Li Ion cellen hebben een lage zelfontlading (dit kun je met NiMH of loodaccu's echt niet zo lang doen), maar dan hoop ik wel dat het BMS in rust maar een paar uA verbruikt. Aan de andere kant: dan zou heel dat winterstalling gebeuren niet nodig zijn. Laat over een half jaar maar eens weten hoe het met die accu's staat...
Laatst gewijzigd door Lenny op 09 jul 2022, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als het zo werkt dan is het vrij nutteloos. Als je je accu buiten de fiets laadt dan is de ontlading één tot enkele % per maand. Dus na 20 maanden zit je in een gebied waarbij je moet gaan laden.

Als je een winterstop inlast dan adviseer ik: volledig opladen en daarna een ritje maken waarmee de SoC naar 60-70% zakt. Dan vervolgens de accu op een koele plek wegleggen en er niet meer naar kijken. Na een half jaar is die accu dan max 10% ingezakt. Daarna weer laden en gebruiken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Buiten de fiets weggelegd ben ik het wel met je eens. Maar wat vebruikt een OMNI in standby? Dat zou wel eens in de orde van mA's kunnen lopen i.p.v. uA's.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ca. 10% per etmaal. Alleen het scherm gaat uit, de rest van de Stromer blijft actief.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Stromeur schreef: 09 jul 2022, 11:30 Ca. 10% per etmaal. Alleen het scherm gaat uit, de rest van de Stromer blijft actief.
Zoveel?!?!?! :bu:
Wow, sorry dat ik het moet zeggen, maar dat is werkelijk belabberd. Dat verplicht je eigenlijk om elke keer als je de fiets voor meer dan een paar dagen wegzet de accu eruit te halen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je kunt je Stromer toch gewoon uit zetten?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Ik was in de veronderstelling dat scherm uit = fiets uit betekent.
Gebruikersavatar
GoodbyeHarmony
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Great Britain
Berichten: 595
Lid geworden op: 12 aug 2020, 18:01
Locatie: Birmingham, UK
Merk SP: Stromer st5
Km-stand: 25000

Jins schreef: 08 jul 2022, 21:58
Lenny schreef: 08 jul 2022, 16:08 De zwevende lading van de CR 246 lader houdt hem automatisch op het optimale acculaadniveau tussen 65% en 80%."
Dus de CR246 heeft toegang tot mijn agenda en weet wanneer te laden tot 100% (ik moet gaan werken) en wanneer te “zweven” (relax)? Stel ik heb meer dan 1 agenda, en dat is ook zo, wanneer weet die lader wanneer te laden tot 100% en wanneer niet (= zweven)?
Dat is een mooi stukje AI. Maar dat verklaart de prijs van die laders…
It's possible it sees a full charge, then in not disconnected floats thereafter.

just a thought

Cheers
Tim
Gebruikersavatar
GoodbyeHarmony
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Great Britain
Berichten: 595
Lid geworden op: 12 aug 2020, 18:01
Locatie: Birmingham, UK
Merk SP: Stromer st5
Km-stand: 25000

Lenny schreef: 09 jul 2022, 11:39
Stromeur schreef: 09 jul 2022, 11:30 Ca. 10% per etmaal. Alleen het scherm gaat uit, de rest van de Stromer blijft actief.
Zoveel?!?!?! :bu:
Wow, sorry dat ik het moet zeggen, maar dat is werkelijk belabberd. Dat verplicht je eigenlijk om elke keer als je de fiets voor meer dan een paar dagen wegzet de accu eruit te halen.
The energy goes into the lock on the rear wheel, I believe.
Just turn it off. It's only in standby it declines that fast

Cheers
Tim
Plaats reactie