Speed pedelecs vooral bij ouderen populair

Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

~25.000 speedpedelecs dus. Tsja; prijs technisch verbaasd mij niets dat ze vooral door 'ouderen' gekochten worden. Die prijzen zijn toch best hoog.

Maar de 2e hands markt is aan het groeien nu; het aanbod op MP is aanzienlijk gegroeit. Daar kan je als 'jeugdige' wel een mooie slag slaan. Als je geluk hebt in goede staat met veel accessoires voor de helft vd nieuwprijs. (Garantie is wel een dingetje......). Maar dan nog praat je voor een paar duizend euro.

(E-) scooters zijn goedkoper op de kop te tikken. En de meeste ouderen die ik om mij heen zie rijden, hebben dan ook een scooter. Ik ben nog niemand tegengekomen van boven de 50 op een speedpedelec (maar ze zijn er geheid op dit forum ;p )
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

Jan-Willem Wisselink schreef: 07 jul 2022, 10:00 Ik ben nog niemand tegengekomen van boven de 50 op een speedpedelec (maar ze zijn er geheid op dit forum ;p )
Kom eens in de buurt van Zeewolde fietsen. Ben inmiddels 65 en rij sinds 2018 met veel plezier op mijn Stromer. Eerst een St2 en sinds kort op de St3 Pinion LE. Kortom ze bestaan hoor. ;p
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ah! Kijk; ze hebben zich verstopt in de polder :lol:

Leuk hoor! Lekker bezig. Daar kan je lol op met de wind. Dus een speedpedelec is daar logisch. Heb in Dronten ooit bij Velomobiel een paar ligfietsen uitgeprobeerd voordat de keuze viel op een spedelec! Mooi fietsen daar.

Ik ben ze in ieder geval nog niet in levende lijve tegengekomen. Maar zoveel speedpedelec rijders kom ik doorgaans ook nog niet tegen (op mijn ww route). Stuk of 4 tot nu toe denk ik. Allemaal <50 als ik zo snel inschat op uiterlijk (in zover dat gaat; uitgedost in volle fietskleding)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Ken_D
Dealer
Belgium
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 jul 2022, 23:15
Locatie: Adegem, België
Merk SP: Stromer ST3 Pinion

Hier zien we ook meer en meer ouderen over gaan op een speed-pedelec.

Vooral ST1 modellen zijn zeer populair door de rechtere zit en de iets minder krachtige motor.

Vaak zien we ook dat de 45km/h amper gereden wordt door deze leeftijdsgroep.
De meeste nemen dan een 983Wh accu en rijden tussen de 30 a 35 km/h makkelijk een 100km ver.

Het valt ook op dat deze leeftijdsgroep de speed-pedelecs minder zien als 'gevaarlijke snelle fiets', zoals een paar jaar geleden sterk het geval was, maar eerder als een iets sneller alternatief dan een 25km/h model die bovendien verder kan rijden dan de meeste standaard ebikes.
Speed-Pedelec Enthusiast
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Klinkt logisch. De 25km/u limitatie lijkt mij ook vreselijk vervelend. En de relatief grote accu's geven natuurlijk enorme range bij lage snelheden. Maar het is en blijft wel een relatief dure oplossing om 30km/u te rijden.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

Ken_D schreef: 07 jul 2022, 13:47 Hier zien we ook meer en meer ouderen over gaan op een speed-pedelec.

Vooral ST1 modellen zijn zeer populair door de rechtere zit en de iets minder krachtige motor.

Vaak zien we ook dat de 45km/h amper gereden wordt door deze leeftijdsgroep.
De meeste nemen dan een 983Wh accu en rijden tussen de 30 a 35 km/h makkelijk een 100km ver.

Het valt ook op dat deze leeftijdsgroep de speed-pedelecs minder zien als 'gevaarlijke snelle fiets', zoals een paar jaar geleden sterk het geval was, maar eerder als een iets sneller alternatief dan een 25km/h model die bovendien verder kan rijden dan de meeste standaard ebikes.
Helemaal mijn verhaal. In totaal nu 20.474 km gereden met een gemiddelde van 28 km uur. En elke kilometer genoten. En het begrip duur is ook relatief. Als ik zie welke oprijs momenteel betaald worden voor racefietsen ben ik dik tevreden met mijn St3 Pinion. :ay
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Laten we elkaar accepteren en respecteren. Ja, ik ben ook zo’n oudje van 64. Ja, ik maak toertochten van zo rond de 100 km. De remmende factor is de accu capaciteit, ik heb 2050 Wh tot mijn beschikking en rij de eerste 70 km mijn 1200 Wh accu tot 20% leeg. Daarna gaat de 850 Wh accu eronder en knal ik de laatste 30 km op fullpower terug naar huis. De 100 km komen dan vaak uit op tussen de 36 en 38 km/u gemiddeld.

Ik doe wat ik leuk vind. Het maakt mij eerlijk gezegd niks uit als ik met dit fietsgedrag niet pas in het hokje van de snelle woon-werk SP’er. Ik denk dat er plek is in dit kikkerlandje voor beide manieren van het gebruik van een SP.

Ik wens de jonkies én de oudjes veel plezier op de fiets.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Ben ook een oudje van > 50 en zie op mijn ww route een vaste club van 4 speed pedelec rijders waarvan er 3 zeker rond de 50 zijn en die knallen echt wel door .Ben ook een keer rond de ochtendspits op de fietssnelweg naar Rotterdam gefietst maar toen zag ik een duidelijk jonger publiek op de SP . Daarnaast snap ik goed dat je voor snelheidsvrijheid kiest om tussen de 25 en 35 te kunnen fietsen en dat je daar graag 1500 a 2000 euro meer voor wil betalen .Een Stromer of Klever koop je voor rond de 5ks en een topmerk e-bike van 25 km zit ook zomaar op 3500 euro.Overigens vraag ik me af of 65 plussers met hun afnemende fysieke vaardigheden nog boven de 25 km moeten willen fietsen.Zowel in het autoverkeer als op de fiets word ik niet vrolijk van relatief veel stuntelende ouderen.
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

MarkSpartaan schreef: 26 jul 2022, 08:44.Overigens vraag ik me af of 65 plussers met hun afnemende fysieke vaardigheden nog boven de 25 km moeten willen fietsen.Zowel in het autoverkeer als op de fiets word ik niet vrolijk van relatief veel stuntelende ouderen.
Op welk gedegen onderzoek is deze uitspraak gebaseerd? Er zijn 70-jarigen die een marathon makkelijk uitrennen, er zijn 30-jarigen die nog geen 200 meter kunnen rennen, er bestaan zelfs stuntelende jonge mensen, jazeker. Generaliseren heeft zo weinig zin, ieder mens is anders. Dus stoppen maar met die leeftijds discriminatie
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Plaats reactie