Mijn opa zei jaren geleden eens, ik heb een hekel aan broekies en bejaarden in het verkeer.
Ik was toen zelf broekie met een rijbewijs, maar nu ik wat ouder ben denk ik ja hij had wel gelijk.
Over het algemeen zijn bejaarden in een auto echte beroepstreuzels die het verkeer vakkundig kunnen ophouden.
Dus niet allemaal he, er zijn zeker uitzonderingen die het rijden en inzicht nog wel beheersen.
Speed pedelecs vooral bij ouderen populair
- JeroenSpock
- Veteraan
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
- Locatie: Veendam
- Merk SP: ST3 L 2020
- Km-stand: 30209
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het is een medisch feit dat het zicht, gehoor, de balans en het reactievermogen van de gemiddelde senior drastisch afnemen. Dat dit gevolgen heeft voor het gedrag van ouderen in het verkeer, dat zien we allemaal. Dat geldt inderdaad niet voor alle ouderen, maar wel voor de meesten.. Dat is gewoon het gevolg van de ouderdom en heeft niks met leeftijdsdiscriminatie te maken.
Het wordt pas discriminatie als de wet b.v. zou voorschrijven: voor alle 65 plussers helmplicht op de fiets/e-bike en voor de rest niet.
Ik zie hier (veel eiland-toeristen) gelukkig steeds meer senioren die zélf gezond nadenken en een helm op zetten. Desalniettemin sta ik niet afwijzend tegen een helmplicht op e-bikes, voor iedereen. E-bikes gaan gemiddeld harder dan de fiets en een deel is ook nog eens opgevoerd.
Het wordt pas discriminatie als de wet b.v. zou voorschrijven: voor alle 65 plussers helmplicht op de fiets/e-bike en voor de rest niet.
Ik zie hier (veel eiland-toeristen) gelukkig steeds meer senioren die zélf gezond nadenken en een helm op zetten. Desalniettemin sta ik niet afwijzend tegen een helmplicht op e-bikes, voor iedereen. E-bikes gaan gemiddeld harder dan de fiets en een deel is ook nog eens opgevoerd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Jo58
- Expert
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
- Locatie: de Betuwe
- Merk SP: Klever
- Km-stand: 8000
Goed om te lezen dat ik dit jaar tenminste nog 45 km/u mag, maar word iets minder vrolijk als ik lees dat ik volgend jaar, als ik 65 ben en plotseling van de één op de andere dag blijkbaar seniel, half blind en stuntelend door het leven ga, ik niet meer harder mag dan 25 km/u.
Ben blij dat ik in een vrij land leef en voorlopig de komende jaren nog kan doen wat ik leuk vind.
Ben blij dat ik in een vrij land leef en voorlopig de komende jaren nog kan doen wat ik leuk vind.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1601
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Zoals Freddy al vertelde is de achteruitgang zeer persoonsgebonden. Infeite slijten we al vanaf onze geboorte. Tot onze 25 ste levensjaar ontwikkelen de hersenen zich fysiek nog. Daarna verdwijnen er hersencellen. Onze spieren nemen, geloof ik, na ons 40 ste ieder jaar in omvang af. Echter de variatie in fysieke en geestelijke fitheid is bij ouderen het grootst. Dus blijven fietsen want daarmee houdt je je seniliteit en je rolstoelafhankelijkheid het verst van je af ( althans de kans daarop)
Ik wordt over 3 jaar 65 hoop ik
Peter
Ik wordt over 3 jaar 65 hoop ik
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
V.w.b. motor- en autorijbewijs is er al e.e.a. geregeld
Kan me voorstellen dat dit voor een bromfiets/SP ook geldt; een objectieve gezondheids-check t.b.v. je rijbewijs is m.i. niet onverstandig op 75 jarige leeftijd en in specifieke gevallen (TIA, dementie, etc.) zelfs eerder.
Kan me voorstellen dat dit voor een bromfiets/SP ook geldt; een objectieve gezondheids-check t.b.v. je rijbewijs is m.i. niet onverstandig op 75 jarige leeftijd en in specifieke gevallen (TIA, dementie, etc.) zelfs eerder.
Stromer (ST2) ST3 Li-ion 983Wh
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1783
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Nee dat is niet zo. Sterker nog als je medisch ongeschikt bent om te rijden blijft je AM rijbewijs geldig.J3R schreef: ↑02 aug 2022, 19:07 V.w.b. motor- en autorijbewijs is er al e.e.a. geregeld
Kan me voorstellen dat dit voor een bromfiets/SP ook geldt; een objectieve gezondheids-check t.b.v. je rijbewijs is m.i. niet onverstandig op 75 jarige leeftijd en in specifieke gevallen (TIA, dementie, etc.) zelfs eerder.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis