ST3 stuk na lichte wasbeurt

Bert47
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2022, 10:49

Heeft hier nog iemand ervaring mee? Ik gaf deze week mijn fiets een lichte wasbeurt, spons, borsteltje voor de tandwielen en dan even licht afspoelen met de tuinslang op de nevel sproeier (lage druk). Batterij uit de fiets gehaald voor het wassen. Na het terug opstarten van mijn fiets kreeg ik een systeemfout E210207. Dan maar naar de dealer gebracht, drie dagen later een offerte voor herstelling van maar liefst 2156 euro.
4 componenten stuk: WE0, Wheel Rear Unit SYNO Drive II ST3, Cable Motor SYNO Sport & SYNO Sport II, CONTROLLER ASI w CABLE KIT-A.
Dit kan toch niet waar zijn? Een fiets die bijna 9000 euro kost nieuw stuk door een lichte wasbeurt?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nooit eerder gehoord bij een ST3. (Wel bij modellen van jaren geleden, zoals de ST1 X. Maar eerlijk is eerlijk dan waren de wasbeurten niet altijd even 'licht'.)

Ik neem aan dat de dealer vocht/water heeft gevonden in onderdelen waar alleen water in kan komen als de Stromer op een verkeerde manier is schoongemaakt?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Hoe oud is je ST3?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Was het batterijdeksel goed afgesloten tegen waterinsijpeling?
Componenten zoals de Syno drive moeten toch tegen water kunnen ? Of is deze beschadigd als gevolg van ...?
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST schreef: 10 jul 2022, 16:57 Was het batterijdeksel goed afgesloten tegen waterinsijpeling?
Niet alleen dat: is de accu er wel van tevoren uit genomen?
Stromer ST schreef: 10 jul 2022, 16:57 Componenten zoals de Syno drive moeten toch tegen water kunnen ?
Ja hoor, regen is geen enkel probleem. Water onder druk in de verkeerde hoek daarentegen...
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Staat in originele tekst:
Bert47 schreef: 10 jul 2022, 16:15 Batterij uit de fiets gehaald voor het wassen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah dank even gemist.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Bert47 schreef: 10 jul 2022, 16:15 een systeemfout E210207
Een aantal mogelijkheden (zie dit topic) :
Drive Error 0X210207

ST2 S 2017. Haperende/vibrerende motor. Gebeurde voor het eerst op dag 1, op dag 2 na het opladen van de accu's gedurende de heenreis geen problemen, maar op de terugreis opnieuw. Thuis direct accu's opgeladen en korte testrit gedaan: opnieuw problemen. Accu uitgenomen, contacten gecontroleerd, accu teruggeplaatst, Stromer weer aangezet en hierna verscheen Drive Error 0X210207 in de display. Motor vibreert en maakt herrie, ondersteuning gaat niet verder dan 30km/u. Op advies dealer Boost-modus getest: motor gaat direct vibreren en stopt aanvankelijk niet na uitschakelen Stromer. Motorkabel onder garantie vervangen.

ST1 X. Na 12km rijden in sneeuwsmurrie en smeltwater valt bij elke keer remmen de ondersteuning weg en verschijnt deze foutmelding in de display. Melding kan met "OK" worden weggeklikt en na even doortrappen zonder ondersteuning keert de ondersteuning terug, maar valt weer weg zodra er opnieuw geremd wordt. Een volgende rit van 17km geeft geen problemen, maar op de terugreis (geen nattigheid op de weg ditmaal) komt het probleem terug. Fiets moet nog naar de dealer voor onderzoek/herstel.

ST1 X 2017. Controller vervangen onder garantie.

ST1 X 2017. Controller vervangen onder garantie.

ST1 X 2017. Ondersteuning valt weg tijdens rijden in een sneeuwbui.

ST5 2018. Foutmelding staat 3x in de lijst, allemaal rond hetzelfde tijdstip. Volgens de dealer wordt deze foutmelding veroorzaakt door kortsluiting tussen de motor fasen, meestal vanwege vocht in een connector. Probleem/foutmelding is niet meer teruggekomen.


E 210207

ST5 2018. Na 15 km in stromende regen geen ondersteuning meer. Na herhaaldelijk opstarten en even wachten was ondersteuning weer terug. Bij bijna ieder stoplicht kwam het probleem terug. Controller onder garantie vervangen door de dealer en connectoren ingetaped.

ST1 X 2018. Na 10km rijden in de natte sneeuw na afremmen en weer optrekken geen ondersteuning meer. Stromer uit en aanzetten helpt niet. Trapsensor kalibreren helpt ook niet. Na hard doortrappen (zonder ondersteuning) keert de ondersteuning plotseling terug. Na het remmen bij een volgende kruising is opnieuw de ondersteuning weg, koplamp knippert, na hard trappen zonder ondersteuning en verlichting komt de ondersteuning opnieuw terug. Dealer heeft toeter en afdekplaat controller verwijderd, alles gedroogd, connectoren van krimpkous voorzien. Er zat water in de motor.

ST5 2018. In het servicemenu staat 3x deze foutmelding, allemaal rond hetzelfde tijdstip. Verder geen problemen met de fiets. Volgens de dealer betekent deze melding dat er kortsluiting is tussen de motor-fasen. Als het probleem terugkomt Stromer naar de dealer brengen voor onderzoek.

ST1 X 2018. Tijdens een rit in de regen valt de ondersteuning en de verlichting uit. Verlichting gaat niet aan bij doorrijden zonder ondersteuning. Opnieuw opstarten lijkt te helpen, ook doortrappen zonder ondersteuning zorgt ervoor dat de ondersteuning terugkeert (met een uitroepteken in de display), maar steeds na het remmen van de ondersteuning opnieuw uit. Motorkabel vervangen lost het probleem niet op. Na een nacht droger en vervangen van de controller functioneert de Stromer weer, maar een dag later komt hetzelfde probleem terug. Hierna is de FM de Stromer op verschillende plaatsen gaan testen met water: toen er water over de motor werd gegoten kwam de foutmelding terug. Conclusie: er sijpelde water in de motor, dat telkens weer verdampte waardoor het probleem zich niet elke keer voordeed. Door het vochtige weer bleef het vocht in de motor, dit gaf storingen naar de controller, die ook defect ging. Motor opnieuw vervangen heeft het probleem opgelost.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Bert47 schreef: 10 jul 2022, 16:15 4 componenten stuk: WE0, Wheel Rear Unit SYNO Drive II ST3, Cable Motor SYNO Sport & SYNO Sport II, CONTROLLER ASI w CABLE KIT-A.
Dit kan toch niet waar zijn?
Dat is ook niet waar.
Ergens in 1 van die 4 componenten zit vocht. Heeft dat vocht voor extra schade gezorgd, kan maar hoeft niet zo te zijn. Weet de FM ook niet maar als je alles vervangt kan je het uitsluiten, stuk of niet, maakt toch niet uit, jij moet de rekening betalen…
Onder garantie wordt eerst 1 onderdeel vervangen en mag je beschikken. Is het opgelost: hoera. Niet opgelost wordt onderdeel nr2 vervangen en zo gaat dat door tot je terug storingsvrij bent. Dat noemen ze een prima garantie regeling :bc Trail and error. Dat je daardoor meerdere keren in panne staat is dan jou kostbare tijd en niet die van hun.
Met wat geluk verdwijnt dat vocht zonder extra schade, anders…moet je langs de kassa.
Succes.

PS: ik heb ooit eens iets geschreven over een bodemloze put, we komen aardig in de buurt…
Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

Bert47 schreef: 10 jul 2022, 16:15 Heeft hier nog iemand ervaring mee? Ik gaf deze week mijn fiets een lichte wasbeurt, spons, borsteltje voor de tandwielen en dan even licht afspoelen met de tuinslang op de nevel sproeier (lage druk). Batterij uit de fiets gehaald voor het wassen. Na het terug opstarten van mijn fiets kreeg ik een systeemfout E210207. Dan maar naar de dealer gebracht, drie dagen later een offerte voor herstelling van maar liefst 2156 euro.
4 componenten stuk: WE0, Wheel Rear Unit SYNO Drive II ST3, Cable Motor SYNO Sport & SYNO Sport II, CONTROLLER ASI w CABLE KIT-A.
Dit kan toch niet waar zijn? Een fiets die bijna 9000 euro kost nieuw stuk door een lichte wasbeurt?
Garantie?? En misschien best niet te veel laten vallen dat je hem gepoetst hebt zonder batterij.

Gewoon het is stuk en in garantie laten maken zegt ;-)
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Plaats reactie