Overzicht geschikte fietspaden

NVware
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 mei 2022, 11:21
Locatie: Arendonk
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 25

Weet iemand waar een duidelijk en up to date overzicht is van fietspaden (incl jaagpaden en fietsostrades) die voor speedpedelecs toegankelijk zijn?
Als je een route wil uitstippelen, moet je dit toch op voorhand weten, ipv ter plaatse te moeten vaststellen dat je een alternatieve route moet zoeken.

Ik ben nog in m'n zoektocht naar een SP, al heb ik wel een voorkeur voor de Klever X Alpha 45, daarom zou ik willen weten wat de beste route voor ww-verkeer zal zijn.
Google stelt zelf een route voor langs een jaagpad, maar dan moet het wel toegelaten zijn uiteraard. in augustus wil ik die route dan eens volledig heen/terug met een testfiets afleggen.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Probeer Naviki eens, daar kun je de optie "S-pedelec" kiezen.
Als ik m'n tweede accu meeneem kan ik wel eens een ritje vanuit mijn woonplaats naar Arendonk wagen, kijken of die route ook een beetje klopt.

Ook Naviki kan je langs Kanaal Dressel-Schoten sturen, maar als ik op Google Streetview beelden zou moeten afgaan dan zou dat jaagpad alleen toegankelijk zijn voor vergunninghouders/rijwielen/bromfietsen klasse A (afbeelding gedateerd september 2020).
NVware
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 mei 2022, 11:21
Locatie: Arendonk
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 25

Super, die zet ik bij mijn bookmarks
De optie S-pedelec toont een route die ik zelf niet had bedacht

Gebruik je de app ook? is die als navigatie op de speedpedelec te gebruiken?
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Nee, die gebruik ik (nog) niet. Naviki heb ik in het geheel nog nooit gebruikt, maar die kwam ik hier onlangs op het forum tegen.
De app in in basisversie gratis, maar heeft een aantal betaalde uitbreidingen (waaronder S-pedelec routes). Ik ga Naviki toch eerst aan de tand voelen.

In de online planner kun je een route voor de SP plannen en dan exporten als .gpx of .kml (en nog wat andere formaten). Dat bestand kun je dan in een navigatie app op je telefoon laden.
Ik ben van plan om binnenkort een .gpx in OsmAnd uit te proberen.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

En omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar Naviki, dat maar meteen vandaag geprobeerd. Het was er ook prima weer voor. Ik was ook nog niet op een trip van zo'n 70 km geweest met de SP, en bovendien nog niet over de grens.
De rit liep vanaf de rand van Eindhoven door wat dorpjes in het Nederlandse deel van de Kempen naar Arendonk en via een kleine omweg naar het punt in onderstaande foto weer terug.

Ik moet zeggen dat Naviki best goed up to date is m.b.t. waar je met de SP mag komen. In Nederland kiest Naviki hier en daar voor de rijbaan van een 70 km/u weg terwijl er een verplicht fiets/bromfietspad naast ligt, maar anders dan dat geen fouten gevonden. Aan de Belgische kant van de grens ging ook alles best goed, maar alleen wilde die je wel het jaagpad opsturen van de foto. En dat mag daar strikt genomen dus niet, maar dat weerhield niet iedereen. Mooi gebied, daar langs het kanaal ;) .

Afbeelding

Dan wil ik nog even kwijt dat ik de Belgische regels voor de SP beter kan waarderen dan die in Nederland. In België zijn er meer mogelijkheden om het fietspad te gebruiken, daarnaast kwam ik er vandaag achter dat er zones kunnen zijn waar snorfietsen (klasse A) en SP's (klasse P) wel mogen komen maar brommers (klasse B) niet. Het wordt toch eens tijd dat "Den Haag" wakker geschud wordt.
Laatst gewijzigd door Lenny op 15 jul 2022, 22:05, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lenny schreef: 15 jul 2022, 18:54 Het wordt toch eens tijd dat "Den Haag" wakker geschud wordt.
Hoog tijd dan om onze kentekenplaten af te plakken en massaal over de snelwegen te gaan rijden... Als boeren ermee wegkomen :ck:

Voor de zekerheid: dit is niet serieus bedoeld, ga dit niet echt doen... levensgevaarlijk!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Een hele zwerm SP's vanuit alle uithoeken van het land over de snelwegen naar Den Haag. Dat is nog eens een idee... :idea: Zouden die geel overkapte laadstations langs de snelwegen ook SP's kunnen snelladen?

Even alle gekheid op een stokje, hoe is het in België zover gekomen dat de SP niet over één kam geschoren wordt met de brommer en dat er maatregelen zijn genomen die de veiligheid van zowel SP's als andere verkeersgebruikers ten goede komen?
Daar zal toch ook wel e.e.a. aan voorafgegaan zijn, lijkt me.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lenny schreef: 15 jul 2022, 20:48 Een hele zwerm SP's vanuit alle uithoeken van het land over de snelwegen naar Den Haag. Dat is nog eens een idee... :idea: Zouden die geel overkapte laadstations langs de snelwegen ook SP's kunnen snelladen?

Even alle gekheid op een stokje, hoe is het in België zover gekomen dat de SP niet over één kam geschoren wordt met de brommer en dat er maatregelen zijn genomen die de veiligheid van zowel SP's als andere verkeersgebruikers ten goede komen?
Daar zal toch ook wel e.e.a. aan voorafgegaan zijn, lijkt me.
Ik denk het niet, de bromfiets mag hier ook met 45 over het fietspad. Feit is dat het fietspad niet zo druk is als in NL. Er is dus "nog" ruimte. Ook mag het duidelijk zijn dat de staat van het fietspad een fractie is wat het in NL is. Ik vind fietsen in NL een zaligheid, hier is het masochisme.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Wat er in NL aan voorafgegaan is, is dat de SP in eerste instantie als snorfiets (BE: bromfiets klasse A) werd gezien. In 2017 is deze vervolgens gelijkgesteld met de brommer (klasse B) a.g.v. lobby van de Fietsersbond en mogelijk ook de ANWB.
De SP lijkt in NL domweg in de categorie 'brommer' gestopt te zijn zonder verder over de gevolgen na te denken. Dit heeft hier geleid tot onlogische en gevaarlijke situaties en als gevolg daarvan een grootschalig negeren van de regels waardoor hun eigenlijke doel helemaal niet bereikt wordt.

Wat jij impliceert is dat de SP in België vanaf het begin tot bromfiets klasse P wordt gerekend. Alleen al het feit dat de SP een eigen klasse is toegekend doet mij vermoeden dat er wel is nagedacht over verschillen tussen bromfietsen en SP's.

De fietsinfrastructuur in en rondom Arendonk vond ik niet tegenvallen, ik kan natuurlijk niet oordelen over de rest van België.
NVware
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 mei 2022, 11:21
Locatie: Arendonk
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 25

Lenny schreef: 15 jul 2022, 18:54 En omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar Naviki, dat maar meteen vandaag geprobeerd. Het was er ook prima weer voor. Ik was ook nog niet op een trip van zo'n 70 km geweest met de SP, en bovendien nog niet over de grens.
De rit liep vanaf de rand van Eindhoven door wat dorpjes in het Nederlandse deel van de Kempen naar Arendonk en via een kleine omweg naar het punt in onderstaande foto weer terug.

Ik moet zeggen dat Naviki best goed up to date is m.b.t. waar je met de SP mag komen. In Nederland kiest Naviki hier en daar voor de rijbaan van een 70 km/u weg terwijl er een verplicht fiets/bromfietspad naast ligt, maar anders dan dat geen fouten gevonden. Aan de Belgische kant van de grens ging ook alles best goed, maar alleen wilde die je wel het jaagpad opsturen van de foto. En dat mag daar strikt genomen dus niet, maar dat weerhield niet iedereen. Mooi gebied, daar langs het kanaal ;) .

Afbeelding

Dan wil ik nog even kwijt dat ik de Belgische regels voor de SP beter kan waarderen dan die in Nederland. In België zijn er meer mogelijkheden om het fietspad te gebruiken, daarnaast kwam ik er vandaag achter dat er zones kunnen zijn waar snorfietsen (klasse A) en SP's (klasse P) wel mogen komen maar brommers (klasse B) niet. Het wordt toch eens tijd dat "Den Haag" wakker geschud wordt.
Kan je die route ergens tonen? Lijkt me wel een interessante om eens te fietsen, met SP natuurlijk.
Plaats reactie