Prijs Stromer batterijen redelijk??

Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Hi Allemaal,

Ik heb mijn ST2 gekocht in Jun2018 en er inmiddels 12000 km mee gereden. Eerste 2 jaar heel veel (elke dag 2x20km) sinds corona helaas veel minder.

Nu is , net buiten 4 jaar en op bijna 12.000 km mijn batterij opeens in een maand tijd of zo sterk achteruit gegaan.. Vroeger kon ik op stand 3 heen en weer naar mijn werk (2x20) nu haal ik opeens op stand 2 nog net heen en dan moet ik bijladen.

Ik heb ongeveer in de dezelfde tijd een elektrische auto gekocht. Daar rijden we 35.000 km per jaar mee en die batterij is nog 100%. Maar wat erger is, in de jaren dat de wagen hebben zijn de batterijen enorm in prijs gedaald. Momenteel zo rond de 200 euro per kWh.

Ik moest dus even heel hard slikken toen ik hoorde dat de Stromer batterijen alleen maar duurder geworden zijn en dat mijn blauwe batterij van 983 Wh 1990 euro kost bij de dealer hier...
Dat is ongeveer 10 keer duurder als een batterij voor mijn auto die dus makkelijker 10 keer langer mee gaat ook. Dus per km een factor 100 duurder...

Hoe is het mogelijk dat Stromer deze prijzen kan blijven vragen terwijl Li-ion technologie vele malen goedkoper is geworden de laatste jaren?

Ik vraag me ook af of het normaal is, na deze tijd en afstand.. Dat is bijna 17 cent per km afschrijving van de batterij alleen al.. bizar duur.
Als ik een nieuwe batterij zou kopen is er dan iets wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat hij langer mee gaat? Ik laat de fiets altijd aan de lader staan binnen ook als ik hem lang niet gebruik. Is dat slecht?
Of heb ik gewoon vette pech?

In het algemeen moet ik zeggen dat ik (ondanks dat ik erg graag op mijn Stromer rij en hem eigenlijk niet wil missen) erg veel 'pech' heb gehad voor zo een dure fiets:
- 2 keer kapot geweest door vocht: een keer na wassen, 1 keer na in de regen rijden, terug naar de dealer met kosten.
- Motor kabel een keer vervangen onder garantie.
- Volledig motor een keer vervangen, was volledig stuk, gelukkig in verlengde garantie
- Toen een terugroep actie vanwege het vocht, weet niet wat ze allemaal gedaan hebben maar een of andere 'anti vocht' behandeling, ook daar moest ik een deel zelf van betalen.
- OMni een keer uitgevallen en vervangen onder garantie.

Ik vind het nogal wat... Hebben andere merken deze problemen ook? Of heb ik echt een maandagmorgen exemplaar?

Groet, Bas
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Een premium product kan premium prijzen hanteren. Of daarmee de kwaliteit premium is is wat anders. Een radiator slang van een Ferrari kost 10x diezelfde slang van een Honda. Zonder beter te zijn. Maar jij koos wel voor Ferrari wat niet niet wil zeggen dat je voor 10x de kwaliteit koos...
Hetzelfde met accu's, iedereen kan opzoeken wat een 18650 of de 22.... cel kost en het aantal cellen die nodig zijn voor de accu. Met 200 à 300€ is het verhaal uit, uiteraard moet er nog wat werk gebeuren om er een accu van te maken, maar eigenlijk is dat peanuts.
Om op je vraag te antwoorden: NEE, Stromer is niet redelijk.
@Stromer, gelezen?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je gaat iig niet geweldig met de accu om. Accu's houden niet van flink eind leegrijden (vroeger kon ik op en neer) en houden ook niet van helemaal vol houden (aan lader houden).

Artikel over accu's al gelezen?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Bas van Dijk schreef: 15 jul 2022, 23:52 gelukkig in verlengde garantie
Bij wie sloot je die garantieverlenging af ? ... bij een Safebike garantieverlenging is de batterij - mits afschrijving - mee verzekerd.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bas van Dijk schreef: 15 jul 2022, 23:52 Ik moest dus even heel hard slikken toen ik hoorde dat de Stromer batterijen alleen maar duurder geworden zijn en dat mijn blauwe batterij van 983 Wh 1990 euro kost bij de dealer hier...
Dat is al jaren de prijs van een Stromer accu. Het klinkt een beetje lullig, maar dat wist je toen je je Stromer kocht.

Als je een accu met drie schroeven op de kopse kant hebt, dan zou je accu-revisie kunnen overwegen:

https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike- ... omer-bq983
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bas van Dijk schreef: 15 jul 2022, 23:52 - Toen een terugroep actie vanwege het vocht, weet niet wat ze allemaal gedaan hebben maar een of andere 'anti vocht' behandeling, ook daar moest ik een deel zelf van betalen.
Stromer heeft nooit een terugroepactie georganiseerd vanwege problemen door vocht. Stromer heeft dealers een jaar of drie/vier geleden wel geadviseerd om tijdens regulier onderhoud preventief krimpkous om de connectoren van de controller aan te brengen om problemen met vocht te voorkomen. (Sindsdien zijn die problemen ook voorbij.)

Die terugroepactie is dus een initiatief geweest van jouw dealer, die er meteen een verdienmodelletje van heeft gemaakt als jij daarvoor moest betalen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Bas van Dijk schreef: 15 jul 2022, 23:52 Hoe is het mogelijk dat Stromer deze prijzen kan blijven vragen terwijl Li-ion technologie vele malen goedkoper is geworden de laatste jaren?
Simpel: naast een beperkte revisiemogelijkheid zijn er - voor zover ik weet - geen alternatieve aanbieders. D.w.z. dat je vanzelf bij Stromer terecht komt - mits geen revisie - en dan is het "take it or leave it". En uiteraard betaal je voor de naam, je wilde toch de Rolls Royce onder de SP's?
Je kunt je ook afvragen waarom de files alleen maar erger zijn geworden sinds de Corona-maatregelen weer zijn opgeheven terwijl een liter benzine wel absurd veel meer kost dan daarvoor. Bereidheid om het te betalen. De gevolgen gaan nog wel komen, maar daar zit wat vertraging op.
Met het oog op de gelijkgebleven prijs terwijl de inflatie nu toch tegen de 10% loopt kun je ook stellen dat die goedkopere accuprijzen toch zijn doorberekend naar de consument. Anders zou je accu nu wel 10% duurder zijn geworden (kan i.v.m. de vertraging natuurlijk nog komen), maar de blauwe kost nog steeds rond de € 1750.
Ik vraag me ook af of het normaal is, na deze tijd en afstand.. Dat is bijna 17 cent per km afschrijving van de batterij alleen al.. bizar duur.

Als ik een nieuwe batterij zou kopen is er dan iets wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat hij langer mee gaat? Ik laat de fiets altijd aan de lader staan binnen ook als ik hem lang niet gebruik. Is dat slecht?
Of heb ik gewoon vette pech?
M.i. geen pech. Als je je accu steeds redelijk ver leeg reed en vervolgens ook na volladen lang aan de lader liet hangen, dan vind ik het nog niet eens zo slecht. Lees de tutorial waar Freddy naar linkte maar eens, dan wordt e.e.a. wel duidelijk.

De levensduur van de accu kun je optimaliseren:
- niet te ver ontladen. Helemaal leeg en dan pas opladen kost meer van de levensduur dan bijv. twee keer vanaf 50%, ook al is dat in beide gevallen één volledige laadcyclus;
- na het gebruik de accu eerst op omgevingstemperatuur laten komen alvorens te beginnen met laden (ik doe dat met een simpele schakelklok van 5 euro);
- ideale omgevingstemperatuur is kamertemperatuur, dus niet in een berging die in de winter erg koud wordt (dit geldt ook voor opslag van de accu);
- na het laden niet eindeloos aan de lader laten hangen (die schakelklok doet ook in dit geval goede diensten);
- als je de accu langere tijd gaat opslaan: niet verder laden dan ca. 80% en buiten de fiets wegleggen;
- de CR246 lader zou een winterstallingsprogramma hebben die een eindeloos aangesloten accu tussen 65 en 80% lading houdt i.p.v. op 100%. Stromer zegt niet expliciet of dit met de accu in of buiten de fiets kan, maar impliceert dat laatste.
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Ik vind het ook een hoop geld voor een accu, maar kijk en vergelijk.
Een Klever 1200Wh Accu kost €1700
Een Bosch 500Wh Bosch €750
Bosch in frame Powertube 750Wh €1000

Zit dus best wel in dezelfde orde van grootte.

Alleen Bafang is behoorlijk goedkoper.
€500 voor een 750Wh

Dikke kans dat het dus met loonkosten te maken heeft. Zwitserse arbeiders zijn niet echt goedkoop.

Maar zoals al aangegeven, een revisie kost €724. Voor mij is dat een prijs 1x per 3 a 4 jaar die ervoor zorgt dat ik geen trucen ga uithalen om de levensduur zo lang mogelijk te rekken.
Gewoon rijden, aan de lader [repeat].

@ Lenny OK Een schakelklok is misschien nog een idee. Dat lijkt me niet ingewikkeld.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Taan schreef: 16 jul 2022, 10:01 Dikke kans dat het dus met loonkosten te maken heeft. Zwitserse arbeiders zijn niet echt goedkoop.
Er komt geen Zwitser aan te pas ... Stromer koopt zijn batterijen aan bij TD HITECH ENERGY en TD HITECH ENERGY produceert in Taiwan en in China,
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Taan schreef: 16 jul 2022, 10:01 @ Lenny OK Een schakelklok is misschien nog een idee. Dat lijkt me niet ingewikkeld.
Dit is hoe ik hem gebruik:
Na aankomst thuis of op het werk sluit ik alles aan en stel ik de tijdklok zo in dat die de eerste 3 à 4 uur uit blijft om de accu de tijd te gunnen om op omgevingstemperatuur te komen en zichzelf een beetje te recupereren (accu's zijn chemische cellen die - elektrisch gezien - best wel vreemde eigenschappen kunnen vertonen).
Voor mijn lader/accu combo is de max. laadtijd 3,5 uur. De aan-tijd op de klok zet ik op 4 uur. Ik wil graag een volledig geladen accu voor de actieradius maar ook doordat je er daardoor zeker van kan zijn dat de cellen gebalanceerd worden.
Na die 4 uur gaat de lader dus weer van het net totdat ik 'smiddags of 's ochtends de boel weer afkoppel voor de volgende rit.
Plaats reactie