Prijs Stromer batterijen redelijk??

Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

FreddyH schreef: 16 jul 2022, 00:28 Je gaat iig niet geweldig met de accu om. Accu's houden niet van flink eind leegrijden (vroeger kon ik op en neer) en houden ook niet van helemaal vol houden (aan lader houden).

Artikel over accu's al gelezen?
Ok, bedankt voor deze link! Tja, leegrijden kan ik weinig aan doen met de afstanden die ik rij, daarvoor heb ik hem... Maar de rest is goed om te lezen.
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Golvas schreef: 16 jul 2022, 08:33
Bas van Dijk schreef: 15 jul 2022, 23:52 gelukkig in verlengde garantie
Bij wie sloot je die garantieverlenging af ? ... bij een Safebike garantieverlenging is de batterij - mits afschrijving - mee verzekerd.
Safebike ja, ze vergoeden 20% nog in het vijfde jaar maar alleen als de accu volledig is uitgevallen!
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Stromeur schreef: 16 jul 2022, 08:37
Bas van Dijk schreef: 15 jul 2022, 23:52 Ik moest dus even heel hard slikken toen ik hoorde dat de Stromer batterijen alleen maar duurder geworden zijn en dat mijn blauwe batterij van 983 Wh 1990 euro kost bij de dealer hier...
Dat is al jaren de prijs van een Stromer accu. Het klinkt een beetje lullig, maar dat wist je toen je je Stromer kocht.

Als je een accu met drie schroeven op de kopse kant hebt, dan zou je accu-revisie kunnen overwegen:

https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike- ... omer-bq983
Nee net lullig je hebt wel gelijk hoor, en dat weet ik idd ook. Alleen toen ik die kocht ging ik er vanuit dat, dit was de algemene verwachting , de prijs van Li-ION batterijen behoorlijk zou zakken, wat ook gebeurd is.

NB ik heb de versie met 4 schroeven. Weet iemand waarom die niet te reviseren is?
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Lenny schreef: 16 jul 2022, 09:37
Bas van Dijk schreef: 15 jul 2022, 23:52 Hoe is het mogelijk dat Stromer deze prijzen kan blijven vragen terwijl Li-ion technologie vele malen goedkoper is geworden de laatste jaren?

Met het oog op de gelijkgebleven prijs terwijl de inflatie nu toch tegen de 10% loopt kun je ook stellen dat die goedkopere accuprijzen toch zijn doorberekend naar de consument. Anders zou je accu nu wel 10% duurder zijn geworden (kan i.v.m. de vertraging natuurlijk nog komen), maar de blauwe kost nog steeds rond de € 1750.
'with all due repspect' dit vind ik een heel vreemde redenering. EV batterijen kosten in 2018 700 dollar per kWh. Nu in 2022 175 dollar per kWh. Dit is de kostprijs van een volledige batterij, grondstof en productiekosten.

In 2018 was de dollar .80 cent, nu ongeveer 1 euro dus in euro's is het ongeveer 560 naar 175 dollar per kWh. Maw Stromer verdiende aan batterij van 1750 (overigens kost hij bij mijn dealer 1990 maar goed, ik heb al gezien dat dat een hoge prijs is). 1190 euro, en nu in 2022 1475 euro (ok, dat is nog met BTW en er zijn distributie kosten etc, dat snap ik ook) maar het punt is dat er zeker geen prijsdaling is doorgerekend, in tegendeel. Stromer verdient aanzienlijk meer op een batterij nu dan in 2018, veel meer dan 10% inflatie...
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Golvas schreef: 16 jul 2022, 10:11
Taan schreef: 16 jul 2022, 10:01 Dikke kans dat het dus met loonkosten te maken heeft. Zwitserse arbeiders zijn niet echt goedkoop.
Er komt geen Zwitser aan te pas ... Stromer koopt zijn batterijen aan bij TD HITECH ENERGY en TD HITECH ENERGY produceert in Taiwan en in China,
Precies, waar ook de batterijen van mijn Kia gemaakt worden en die zijn 100 keer goedkoper per km. :lol:
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bas van Dijk schreef: 16 jul 2022, 11:11 'with all due repspect' dit vind ik een heel vreemde redenering. EV batterijen kosten in 2018 700 dollar per kWh. Nu in 2022 175 dollar per kWh. Dit is de kostprijs van een volledige batterij, grondstof en productiekosten.
Nope. Allereerst zit er in een EV geen BMS per kW accu, zit er geen waterdichte kist om elke kW accu, zijn er door véél grotere aantallen véél minder ontwikkelingskosten te verrekenen, ...

Ik ben het met je eens dat Stromer belachelijk veel voor hun onderdelen (en dus ook accu's) vraagt, maar je kunt het niet rechtstreeks met automotive vergelijken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bas van Dijk schreef: 16 jul 2022, 11:00 Ok, bedankt voor deze link! Tja, leegrijden kan ik weinig aan doen met de afstanden die ik rij, daarvoor heb ik hem... Maar de rest is goed om te lezen.
Je hebt niet de mogelijkheid om op je werk te laden? Dat scheelt enorm in hoe lang je met je batterij doet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Bas van Dijk schreef: 16 jul 2022, 11:11
Lenny schreef: 16 jul 2022, 09:37
Bas van Dijk schreef: 15 jul 2022, 23:52 Hoe is het mogelijk dat Stromer deze prijzen kan blijven vragen terwijl Li-ion technologie vele malen goedkoper is geworden de laatste jaren?

Met het oog op de gelijkgebleven prijs terwijl de inflatie nu toch tegen de 10% loopt kun je ook stellen dat die goedkopere accuprijzen toch zijn doorberekend naar de consument. Anders zou je accu nu wel 10% duurder zijn geworden (kan i.v.m. de vertraging natuurlijk nog komen), maar de blauwe kost nog steeds rond de € 1750.
'with all due repspect' dit vind ik een heel vreemde redenering. EV batterijen kosten in 2018 700 dollar per kWh. Nu in 2022 175 dollar per kWh. Dit is de kostprijs van een volledige batterij, grondstof en productiekosten.

In 2018 was de dollar .80 cent, nu ongeveer 1 euro dus in euro's is het ongeveer 560 naar 175 dollar per kWh. Maw Stromer verdiende aan batterij van 1750 (overigens kost hij bij mijn dealer 1990 maar goed, ik heb al gezien dat dat een hoge prijs is). 1190 euro, en nu in 2022 1475 euro (ok, dat is nog met BTW en er zijn distributie kosten etc, dat snap ik ook) maar het punt is dat er zeker geen prijsdaling is doorgerekend, in tegendeel. Stromer verdient aanzienlijk meer op een batterij nu dan in 2018, veel meer dan 10% inflatie...
Rekentechnisch klopt dat allemaal, maar Stromer heeft min of meer een monopoliepositie op haar eigen accu's (en vast niet alleen Stromer). Zolang die positie zo blijft kan er een prijs bepaald worden die aan de bovenzijde zit van wat de markt bereid is te betalen. Die prijs hoeft niet de werkelijke kosten te reflecteren en kan daardoor exorbitante marges opleveren.
De hoge inflatie gaat nu wat van de extra marge wegsnoepen, en zolang de prijzen van Stromer (en andere SP-) accu's niet omhoog gaan zie ik dat als een verkapte korting.

Het is ook vast niet toevallig dat er van standaardisering tussen de fabrikanten nauwelijks of geen sprake is. Dat wordt denk ik ook graag in stand gehouden.
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

FreddyH schreef: 16 jul 2022, 13:17
Bas van Dijk schreef: 16 jul 2022, 11:00 Ok, bedankt voor deze link! Tja, leegrijden kan ik weinig aan doen met de afstanden die ik rij, daarvoor heb ik hem... Maar de rest is goed om te lezen.
Je hebt niet de mogelijkheid om op je werk te laden? Dat scheelt enorm in hoe lang je met je batterij doet.
Naar mijn werk laad ik altijd tussendoor bij. Ik heb hierboven gezegd dat ik in het begin heen en weer naar mijn werk KON op een volle accu, niet dat ik dat deed :-) Enkele keer wel gedaan.
Maar los van woon-werk doe ik ook wel eens langere afstanden en dan kan ik er weinig aan doen dat hij helemaal leeg gaat..

Vanaf Oktober ben ik bv van plan eens in de 2 weken 43km te rijden (en dan dus 43 terug).
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Vergeet niet dat Stromer een kleine fabrikant is. Een 150 werknemers, produceren, geloof ik, 15000 fietsen per jaar. Met die aantallen zul je nooit een prijsvechter worden op een innovatieve markt als speedpedelecs. En idd, Zwitserland lijkt me geen goedkoop productieland al worden de accus daar niet gemaakt. Tekenend is dat Stromer pas sinds 2019 uit de rode cijfers is. Ofwel de prijs van de Stromeraccus verbazen me niks al zou ook ik gaan voor een revisie omdat 1600 tot 2000 euro voor een accu heftig is. (De prijs van autobrandstof verzacht dit nu enigszins).
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie