Prijs Stromer batterijen redelijk??

Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Peerke1960 schreef: 16 jul 2022, 14:00 Vergeet niet dat Stromer een kleine fabrikant is. Een 150 werknemers, produceren, geloof ik, 15000 fietsen per jaar. Met die aantallen zul je nooit een prijsvechter worden op een innovatieve markt als speedpedelecs. En idd, Zwitserland lijkt me geen goedkoop productieland al worden de accus daar niet gemaakt. Tekenend is dat Stromer pas sinds 2019 uit de rode cijfers is. Ofwel de prijs van de Stromeraccus verbazen me niks al zou ook ik gaan voor een revisie omdat 1600 tot 2000 euro voor een accu heftig is. (De prijs van autobrandstof verzacht dit nu enigszins).
Groetjes, Peter
Inderdaad, en ja, dat snap ik allemaal wel natuurlijk, ik baal gewoon, ik hoopte dat hij het meer dan 11500km zou volhouden.

Anyway, inmiddels een accu op de kop getikt voor 1400, nieuw in de doos. Dus kan weer rijden. Mijn accu is niet te reviseren (4 schroefjes).
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Bas van Dijk schreef: 16 jul 2022, 15:07 Anyway, inmiddels een accu op de kop getikt voor 1400, nieuw in de doos.
Dan heb je nu toch die schroefjes geteld zodat het er niet opnieuw 4 zijn?
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

FreddyH schreef: 16 jul 2022, 13:15 Nope. Allereerst zit er in een EV geen BMS per kW accu, zit er geen waterdichte kist om elke kW accu, zijn er door véél grotere aantallen véél minder ontwikkelingskosten te verrekenen, ...
Maar 800 euro extra vragen voor 365Wh grotere accu is ook niet mals (618 vs 983 accu)
Of 1604 euro voor 822wh extra bij de nieuwe accu. (618 vs 1440 accu)
Dan zit het grootste verschil in de cellen of het aantal cellen en die kosten weer niet zoveel.
Laatst gewijzigd door Edgecrusher op 16 jul 2022, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Succes Bas, het blijft idd veel geld!
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Edgecrusher schreef: 16 jul 2022, 18:44
FreddyH schreef: 16 jul 2022, 13:15 Nope. Allereerst zit er in een EV geen BMS per kW accu, zit er geen waterdichte kist om elke kW accu, zijn er door véél grotere aantallen véél minder ontwikkelingskosten te verrekenen, ...
Maar 800 euro extra vragen voor 365Wh grotere accu is ook niet mals (618 vs 983 accu)
Of 1604 euro voor 822wh extra bij de nieuwe accu. (618 vs 1440 accu)
Die BQ1440 is wel heel erg duur in aanschaf (bijna mijn hele SP), maar per kWh toch goedkoper dan de twee lichtere broertjes er direct onder.
BQ618 (paars): € 1190 = € 1926/kWh
BQ814 (geel): € 1650 = € 2027/kWh
BQ983 (blauw): € 1990 = € 2024/kWh
BQ1440 (rood): € 2794 = € 1940/kWh
Dan zit het grootste verschil in de cellen of het aantal cellen en die kosten weer niet zoveel.
Dat moet welhaast het geval zijn want je hebt toch dezelfde behuizing en hetzelfde BMS nodig, ongeacht de capaciteit. Blijven alleen de cellen over om mee te variëren.
Theoretisch zou het kunnen dat de BQ618 minder cellen heeft dan de grotere broertjes, maar eerlijk gezegd verwacht ik gewoon dezelfde 13S6P (13 in serie 6x parallel) opzet met 2200 mAh cellen. Dan voor de BQ814 idem maar met 2900 mAh cellen en vanwege Freddy's blog/tutorial over accu's op deze site weet ik wat er in de BQ983 zit. Die heeft 78 18650 cellen van omgerekend zo'n 3500 mAh per cel.
Tot op heden is 3600 mAh wel zo'n beetje het max. in dat formaat verkrijgbaar (negeer de aanbieders op AliExpress e.d. die 10.000 mAh per cel claimen, dan is gewoon uit de duim gezogen).

De BQ1440 moet dus anders zijn opgezet om die capaciteit te kunnen halen want als ik het goed begrijp is die uitwisselbaar met de lichtere broertjes, en moet dus dezelfde afmetingen hebben.
Dat gaat niet meer met 18650 cellen. Maar die ronde cellen laten heel wat ruimte onbenut die met bijv. platte rechthoekige accu's (denk aan zoiets als in je telefoon) wel gebruikt kan worden. En dat zou wel eens kunnen betekenen dat de BQ1440 van binnen behoorlijk anders is en bovendien dicht tegen het theoretisch haalbare zit met de huidige stand der techniek.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lenny schreef: 17 jul 2022, 11:49 De BQ1440 moet dus anders zijn opgezet om die capaciteit te kunnen halen want als ik het goed begrijp is die uitwisselbaar met de lichtere broertjes, en moet dus dezelfde afmetingen hebben.
Als je de onder buis/balk van de ST7 ziet dan zie je dat de afmetingen niet gelijk zijn en dus ook niet 1 op 1 uit te wisselen met de kleinere broertjes. Met een originele (dure) Stromer adapter zou het dan wel kunnen.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

OK, ik mag dus nog niet/niet meer uitgaan van wat Stromer op haar eigen site schrijft:
"Stromer accu's.
Elk van de krachtige Stromer accu's is compatibel met elke bike. Het exacte bereik hangt af van verschillende factoren, onder andere het geselecteerde ondersteuningsniveau, de wind of de hellingsgraad."

De BQ1440 wordt in hetzelfde rijtje opgesomd als de andere types. Vandaar dat ik dacht dat die compatible was.

Ik neem dan wel aan dat je met een adapter de kleinere BQ's in de ST7 kan plaatsen, maar dat de BQ1440 niet in de oudere modellen past (ja duh).

Edit: maar zelfs dan kan ik me niet voorstellen dat er 18650 cellen gebruikt zijn. Om aan 1440 Wh te komen zou je naar een 13S9P opzet moeten van 3400/3500 mAh cellen en dat zijn 117 cellen. 39 cellen meer dan in de BQ983. Dat is qua omvang eigenlijk bijna gewoon mijn 500 Wh Power Tube met 40 cellen. Daar lijkt die accubehuizing zo op het eerste oog toch te klein voor. Maar ik kan het mis hebben...dat is toch wel een heel erg dikke vette onderbuis op de ST7.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

De Opium duwt nog meer Wh in die "balk". Gelijke opzet maar krachtigere cellen?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De BQ1440 is inderdaad niet compatible met eerdere Stromer accu's.

De Opium heeft minder ruimte per kWh nodig omdat de accu daar niet uitneembaar is, en dus met een veel minder degelijke behuizing toe kan. Ik begreep dat hun 1600 Wh accu bijvoorbeeld net iets lichter is dan de 1200 Wh accu van Klever.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 17 jul 2022, 13:21 De BQ1440 is inderdaad niet compatible met eerdere Stromer accu's.

De Opium heeft minder ruimte per kWh nodig omdat de accu daar niet uitneembaar is, en dus met een veel minder degelijke behuizing toe kan. Ik begreep dat hun 1600 Wh accu bijvoorbeeld net iets lichter is dan de 1200 Wh accu van Klever.
Dan moet je ook het gewicht van de "balk" meenemen. Maar goed, ik ben voorstander van vooruitgang en verbetering (is niet altijd hetzelfde). Dus zulke dingen zie en hoor ik graag. Ik zal dan zelf wel bepalen wat een verbetering is en dat kan ifv noden veranderen. Accu niet kunnen uitnemen is op dit moment voor mij geen optie. Hoe goed en minder zwaar die nieuwe accu ook is. Maar morgen is er een nieuwe dag met misschien andere noden.
Plaats reactie