Edgecrusher schreef: ↑16 jul 2022, 18:44
FreddyH schreef: ↑16 jul 2022, 13:15
Nope. Allereerst zit er in een EV geen BMS per kW accu, zit er geen waterdichte kist om elke kW accu, zijn er door véél grotere aantallen véél minder ontwikkelingskosten te verrekenen, ...
Maar 800 euro extra vragen voor 365Wh grotere accu is ook niet mals (618 vs 983 accu)
Of 1604 euro voor 822wh extra bij de nieuwe accu. (618 vs 1440 accu)
Die BQ1440 is wel heel erg duur in aanschaf (bijna mijn hele SP), maar per kWh toch goedkoper dan de twee lichtere broertjes er direct onder.
BQ618 (paars): € 1190 = € 1926/kWh
BQ814 (geel): € 1650 = € 2027/kWh
BQ983 (blauw): € 1990 = € 2024/kWh
BQ1440 (rood): € 2794 = € 1940/kWh
Dan zit het grootste verschil in de cellen of het aantal cellen en die kosten weer niet zoveel.
Dat moet welhaast het geval zijn want je hebt toch dezelfde behuizing en hetzelfde BMS nodig, ongeacht de capaciteit. Blijven alleen de cellen over om mee te variëren.
Theoretisch zou het kunnen dat de BQ618 minder cellen heeft dan de grotere broertjes, maar eerlijk gezegd verwacht ik gewoon dezelfde 13S6P (13 in serie 6x parallel) opzet met 2200 mAh cellen. Dan voor de BQ814 idem maar met 2900 mAh cellen en vanwege Freddy's blog/tutorial over accu's op deze site weet ik
wat er in de BQ983 zit. Die heeft 78 18650 cellen van omgerekend zo'n 3500 mAh per cel.
Tot op heden is 3600 mAh wel zo'n beetje het max. in dat formaat verkrijgbaar (negeer de aanbieders op AliExpress e.d. die 10.000 mAh per cel claimen, dan is gewoon uit de duim gezogen).
De BQ1440 moet dus anders zijn opgezet om die capaciteit te kunnen halen want als ik het goed begrijp is die uitwisselbaar met de lichtere broertjes, en moet dus dezelfde afmetingen hebben.
Dat gaat niet meer met 18650 cellen. Maar die ronde cellen laten heel wat ruimte onbenut die met bijv. platte rechthoekige accu's (denk aan zoiets als in je telefoon) wel gebruikt kan worden. En dat zou wel eens kunnen betekenen dat de BQ1440 van binnen behoorlijk anders is en bovendien dicht tegen het theoretisch haalbare zit met de huidige stand der techniek.