Prijs Stromer batterijen redelijk??

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 17 jul 2022, 13:11 De Opium duwt nog meer Wh in die "balk". Gelijke opzet maar krachtigere cellen?
De schuine onderbuis van de OPIUM is breder dan die van de Stromer ST7.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Stromeur schreef: 17 jul 2022, 19:19
Jins schreef: 17 jul 2022, 13:11 De Opium duwt nog meer Wh in die "balk". Gelijke opzet maar krachtigere cellen?
De schuine onderbuis van de OPIUM is breder dan die van de Stromer ST7.
Is mij ook opgevallen maar is minder in de hoogte en daardoor ziet de Opuim van opzij er iets slanker uit.
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Bas van Dijk schreef: 15 jul 2022, 23:52 Hi Allemaal,

Ik heb mijn ST2 gekocht in Jun2018 en er inmiddels 12000 km mee gereden. Eerste 2 jaar heel veel (elke dag 2x20km) sinds corona helaas veel minder.

Nu is , net buiten 4 jaar en op bijna 12.000 km mijn batterij opeens in een maand tijd of zo sterk achteruit gegaan.. Vroeger kon ik op stand 3 heen en weer naar mijn werk (2x20) nu haal ik opeens op stand 2 nog net heen en dan moet ik bijladen.

Ik heb ongeveer in de dezelfde tijd een elektrische auto gekocht. Daar rijden we 35.000 km per jaar mee en die batterij is nog 100%. Maar wat erger is, in de jaren dat de wagen hebben zijn de batterijen enorm in prijs gedaald. Momenteel zo rond de 200 euro per kWh.

Ik moest dus even heel hard slikken toen ik hoorde dat de Stromer batterijen alleen maar duurder geworden zijn en dat mijn blauwe batterij van 983 Wh 1990 euro kost bij de dealer hier...
Dat is ongeveer 10 keer duurder als een batterij voor mijn auto die dus makkelijker 10 keer langer mee gaat ook. Dus per km een factor 100 duurder...

Hoe is het mogelijk dat Stromer deze prijzen kan blijven vragen terwijl Li-ion technologie vele malen goedkoper is geworden de laatste jaren?

Ik vraag me ook af of het normaal is, na deze tijd en afstand.. Dat is bijna 17 cent per km afschrijving van de batterij alleen al.. bizar duur.
Als ik een nieuwe batterij zou kopen is er dan iets wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat hij langer mee gaat? Ik laat de fiets altijd aan de lader staan binnen ook als ik hem lang niet gebruik. Is dat slecht?
Of heb ik gewoon vette pech?

In het algemeen moet ik zeggen dat ik (ondanks dat ik erg graag op mijn Stromer rij en hem eigenlijk niet wil missen) erg veel 'pech' heb gehad voor zo een dure fiets:
- 2 keer kapot geweest door vocht: een keer na wassen, 1 keer na in de regen rijden, terug naar de dealer met kosten.
- Motor kabel een keer vervangen onder garantie.
- Volledig motor een keer vervangen, was volledig stuk, gelukkig in verlengde garantie
- Toen een terugroep actie vanwege het vocht, weet niet wat ze allemaal gedaan hebben maar een of andere 'anti vocht' behandeling, ook daar moest ik een deel zelf van betalen.
- OMni een keer uitgevallen en vervangen onder garantie.

Ik vind het nogal wat... Hebben andere merken deze problemen ook? Of heb ik echt een maandagmorgen exemplaar?

Groet, Bas
Ik wil nog ergens op inhaken. Ik weet niet wat voor BEV je hebt, wellicht is het een Tesla Model 3 (gezien die heel goed verkoopt) maar die accu is al snel 80kWh. De accu van een Stromer 814Wh (in my case). Of je vergelijkt 983Wh met de bijna 100kWh van een Model S. (100x zo groot dus)

Stel dat je hem redelijkerwijs behandelt (Tesla raadt NERGENS aan je accu dagelijks tot 100% te laden, alleen tussen de 80 en 90%). Ook niet om hem helemaal leeg te rijden trouwens. Tenzij het een LiFePO4 accu is, die kan je altijd tot 100% laden. Way-to-go voor elektrische auto's IMO

Als jij je Stromer accu wat netter had behandeld (bijvoorbeeld met een tijdklok, sounds flimsy, maybe is) - had je wellicht 20.000km gehaald. Doe dat eens keer 100? Dan heb je 2.000.000km, dus 2 miljoen. Ik moet nog zien of die Tesla batterijen dat halen. Ik heb er ook gezien met 180.000km op de teller (Model X P90D volgens mij) met ca. 17% degradatie.

Dus je hebt of een slecht exemplaar, of een slecht exemplaar dat ook nog eens niet best is behandeld. Maar een ding is zeker, de accu bij een BEV kan veel langer mee (auto dus) omdat je GIGANTISCH aan overcapaciteit hebt. Pas als we bij SP's 2.5-4kWh aan batterij hebben, gaat zoiets makkelijk zijn om te doen (retourtje 40km zou je dan misschien 25% kosten)

Maar voor nu is dat niet mogelijk, dus het is of gewoon genieten, niet nadenken met laden en na een paar jaar 750 euro spenderen aan revisie, of iets meer moeite doen en na een iets langere tijd alsnog reviseren.

Speed pedelecs zijn nu eenmaal fietsen (ja ik noem het een fiets) en die moeten licht zijn, of ja moeten, dat is wel zo fijn in de 'handling'.

En de andere problemen klinken deels als kwaaltjes van de fiets (vocht indringen) en de motorkabel, tsja. Die komt bij het verwisselen van het wiel makkelijk tegen de remschijf. Heeft ie bij mij ook gedaan, gelukkig heb ik dit snel opgemerkt en de kabel aan het frame vastgezet. Knullig, maar early adopters moeten vaak toch wat kinderziektes mee-oplossen. Voordat de fabrikant het daadwerkelijk weet te tackelen! :ay
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

bartje369 schreef: 26 jul 2022, 14:56
Als jij je Stromer accu wat netter had behandeld (bijvoorbeeld met een tijdklok, sounds flimsy, maybe is) - had je wellicht 20.000km gehaald. Doe dat eens keer 100? Dan heb je 2.000.000km, dus 2 miljoen. Ik moet nog zien of die Tesla batterijen dat halen. Ik heb er ook gezien met 180.000km op de teller (Model X P90D volgens mij) met ca. 17% degradatie.

Dus je hebt of een slecht exemplaar, of een slecht exemplaar dat ook nog eens niet best is behandeld. Maar een ding is zeker, de accu bij een BEV kan veel langer mee (auto dus) omdat je GIGANTISCH aan overcapaciteit hebt.
Waarom zou een 100x groter accu 100x langer mee moete gaan? Dat doet hij dus ook niet.
Het gaat nog steeds voornamelijk om het aantal laadcycli.

En waarom zou je met 100kWh een gigantische overcapaciteit hebben?
Als je eerst 400km ver komt en na een tijd nog maar 200km, dan is die accu voor een bepaald gebruik ook niet meer afdoende.
Misschien al bij 300km niet meer.

Maar ondertussen is de accu van je 'fiets' dus nog wel steeds een factor 100 duurder per kWh...
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Edgecrusher schreef: 26 jul 2022, 19:04
bartje369 schreef: 26 jul 2022, 14:56
Als jij je Stromer accu wat netter had behandeld (bijvoorbeeld met een tijdklok, sounds flimsy, maybe is) - had je wellicht 20.000km gehaald. Doe dat eens keer 100? Dan heb je 2.000.000km, dus 2 miljoen. Ik moet nog zien of die Tesla batterijen dat halen. Ik heb er ook gezien met 180.000km op de teller (Model X P90D volgens mij) met ca. 17% degradatie.

Dus je hebt of een slecht exemplaar, of een slecht exemplaar dat ook nog eens niet best is behandeld. Maar een ding is zeker, de accu bij een BEV kan veel langer mee (auto dus) omdat je GIGANTISCH aan overcapaciteit hebt.
Waarom zou een 100x groter accu 100x langer mee moete gaan? Dat doet hij dus ook niet.
Het gaat nog steeds voornamelijk om het aantal laadcycli.

En waarom zou je met 100kWh een gigantische overcapaciteit hebben?
Als je eerst 400km ver komt en na een tijd nog maar 200km, dan is die accu voor een bepaald gebruik ook niet meer afdoende.
Misschien al bij 300km niet meer.

Maar ondertussen is de accu van je 'fiets' dus nog wel steeds een factor 100 duurder per kWh...
Hij zou niet 100x langer mee moeten gaan. Maar als je in plaats van een auto, een auto minder zou kopen (gezinnen hebben vaak 2 autos) dan kan jij om dezelfde milieuimpact te krijgen 100x die fietsaccu verslijten. (dus zou je wel 100x zo'n accu kunnen slijten vooralleer je je schuldig mag gaan voelen) Dus eigenlijk de enige shithole met een Stromer (of andere SP met domme lader die hem alleen naar 100% kan laden, zonder overcapaciteit te hebben op lange ritten) is dat de accu vervangen prijzig is. Verder no worries.

En zeker wel, de gemiddelde mens rijdt niet verder dagelijks met zijn auto dan ons SP'ers. Mijn vader doet 15 km enkel woon-werk (benzine) en zo velen met hem. Allemaal met de auto. Dan heb je met je 450km range EV een GIGA overcapaciteit, waardoor je je accu veel minder doet slijten. Ik heb met mijn ST2 zeker 60-65% nodig (weersomstandigheden waar je altijd wel ergens flinke tegenwind hebt) dan kan je nooit je accu dusdanig inzetten dat je het maximale aan cycli uit je cellen haalt. Als je een EV hebt, auto als een Tesla model 3 en je zou die elke dag thuis inpluggen en weer naar 75-80% opladen, terwijl je maar goed 20% gebruikt, kan hij in weze eeuwig mee. Dat lukt never nooit met je SP...
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Het probleem, denk ik tenminste, met Li Ion is niet zozeer het opladen tot 100%. Ik laad mijn gereedschapsaccu's (ook Li Ion) altijd tot 100% voordat ik ze wegleg. En die vertonen na jaren en jaren geen duidelijke sporen van teruggang in capaciteit,
Diezelfde accu's worden veel sneller slecht als je twee dingen doet die je eigenlijk niet moet doen, maar toch vaak gebeurt: leegtrekken tot de machine duidelijk langzamer begint te draaien en dan vervolgens direct op de lader schuiven.
Een SP die met maar 10 of 20% restcapaciteit in een enkele rit op de bestemming komt en dan direct aan de lader wordt gehangen kun je hiermee vergelijken.

Een EV zal op vergelijkbare afstand maar een relatief kleine capaciteit gebruikt hebben en de accu's slijten daardoor minder, maar een EV wil je toch ook op lange afstanden kunnen gebruiken en bovendien willen snelladen om binnen een kwartier weer op weg te zijn. En met dat stukje wordt bij het ontwerp van de accu ook rekening gehouden. Bij een SP is - om gewichtsbesparingsredenen - de accu eigenlijk gewoon veel te klein om op een vergelijkbare manier gebruikt te worden.
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Lenny schreef: 27 jul 2022, 05:56 Het probleem, denk ik tenminste, met Li Ion is niet zozeer het opladen tot 100%. Ik laad mijn gereedschapsaccu's (ook Li Ion) altijd tot 100% voordat ik ze wegleg. En die vertonen na jaren en jaren geen duidelijke sporen van teruggang in capaciteit,
Diezelfde accu's worden veel sneller slecht als je twee dingen doet die je eigenlijk niet moet doen, maar toch vaak gebeurt: leegtrekken tot de machine duidelijk langzamer begint te draaien en dan vervolgens direct op de lader schuiven.
Een SP die met maar 10 of 20% restcapaciteit in een enkele rit op de bestemming komt en dan direct aan de lader wordt gehangen kun je hiermee vergelijken.

Een EV zal op vergelijkbare afstand maar een relatief kleine capaciteit gebruikt hebben en de accu's slijten daardoor minder, maar een EV wil je toch ook op lange afstanden kunnen gebruiken en bovendien willen snelladen om binnen een kwartier weer op weg te zijn. En met dat stukje wordt bij het ontwerp van de accu ook rekening gehouden. Bij een SP is - om gewichtsbesparingsredenen - de accu eigenlijk gewoon veel te klein om op een vergelijkbare manier gebruikt te worden.
Naja, niet elke 100% was created equal, in de elektrochemie hebben bepaalde materialen een zekere celspanning. Als zo'n fabrikant van gereedschap tot 4.0V laadt en Stromer kiest bvb 4.2V als max celspanning, heb je aanzienlijk meer capaciteit, maar ook een kortere levensduur. Ik denk dus dat 100% als je ook 18650 LiPo cellen hebt niet tot 4.2V laden in gereedschap. Ikweet dat mijn telefoon hem tot 4.4V laadt, met mijn gebruik kan ik in 1 jaar 20% degradatie opwekken (24/7 hotspot aan). Dan scheelt het wel als hij hem niet zo ver door zou laden... (I guess)

Maar goed, dit topic ging over de prijs. De prijs vind ik niet per se redelijk nee, maar ik snap wel dat Stromer R&D kosten terug moet verdienen en dat over de totaalprijsvan de fiets de arbeidskosten En Suisse de prijzen wel doen stijgen. Dus ik begrijp het wel. Als ik elke 5 jaar een nieuwe batterij zoumoetne kopen, zou ik daar wel mee kunnen leven...
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Ergens denk ik dat de meeste accu's tot max geladen worden, alleen bij een EV weet ik niet zeker of ze dat doen.

Li Ion heeft een nominale celspanning van 3,6 V en is volgeladen bij 4,2 V, laden met een hogere spanning is vragen om problemen.
Mijn Bosch Power Tube heeft een nominale spanning van 36 V (10 cellen in serie), en dat staat ook op de lader. Maar ik heb dat ding eens open gesloopt en op de terminals gemeten geeft die tegen het eind van de lading, naar verwachting, precies 42 V.
Als test komt er net een 18 V / 5 Ah / 90 Wh Makita accu van de lader, en die meet 20,45 V oftewel 4,09 V per cel. Dan verwacht ik toch eigenlijk gewoon een laadeindspanning van 4,2 V per cel, of iig binnen de gebruikelijke spreiding van elektronica.

De Samsung A51 (bijv.) heeft een accu met een nominale spanning van 3,85 V en een laadeindspanning van 4,40 V. Dat klopt dus met de chemie van de accu.

Over de redelijkheid:
Een Stromer accu zit zo rond de € 2000 per kWh.
De betere deals voor een Bosch Power Tube 625 kosten zo'n € 1000 per kWh. Is dat puur te wijten aan aantallen, of betaal je voor Stromer een premium?

De genoemde gereedschapsaccu kost toch ook al gauw meer dan € 830 per kWh, ook al is het zo'n beetje de meest alomtegenwoordige accu in pro gereedschap.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je vergelijkt adviesprijs van de Stromer accu met de betere acties van de Bosch accu, da's niet helemaal eerlijk. Het blauwtje koop je voor zo'n 1600 Euro, nog steeds véél te duur, maar flink beter dan 2000.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lenny schreef: 27 jul 2022, 21:58 Is dat puur te wijten aan aantallen, of betaal je voor Stromer een premium?
Je betaald voor de garantie die je heel zeker nodig zal hebben.
Telkens je een Stromer onderdeel koopt heb je ook 2 garantiegevallen betaald…
Of dat “premium” is weet ik niet maar langs de kassa passeer je gegarandeerd.
Plaats reactie