Fietsbel of toeter

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bellen, toeteren of schreeuwen: het maakt allemaal niks uit. Ik liep vanmiddag langs een middelbare school af (met SP in de hand, klapband gehad :aq ), waarbij een oudere man echt voorrang had mogen krijgen van 2 middelbare scholieren (man ging rechtdoor op zelfde weg en kwam uit tegenovergestelde richting), maar de scholieren hadden de man volgens mij niet gezien, zijn roep niet gehoord, helemaal geen enkele blijk van "oeps, dat ging best goed". Terwijl die man toch echt goed in de ankers moest om te voorkomen dat het mis ging :ai

Gelukkig zagen we het beiden ruim van te voren aankomen, maar toch...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MattL
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:15
Locatie: Belgium
Merk SP: ST3 Pinion LE

Ja, ik heb wat overdreven met die 5 minuten, sorry 😔
Maar toen ik nog in korte broek en met hulpwieltjes rond peddelde heb ik van mama en papa geleerd om altijd netjes rechts te rijden in plaats van van links naar rechts te zwalpen, overal rond kijkend behalve naar het verkeer rondom je...
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Misschien is het verstandig een fietsbel te hebben die een wat lagere toon produceert. Onlangs was in het nieuws dat de helft van de mensen de hoge pieptoon van een rookmelder niet hoort. De helft??? :ai Ook een verrassing: dat geldt ook voor veel mensen die niet door leeftijd of gehoorschade minder goed zijn gaan horen!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Moet gewoon zoiets hebben:

🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Flitskeiii
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 mar 2021, 12:45
Locatie: Vijheerenlanden
Merk SP: ST3 LE Pinion
Km-stand: 10000

Mooie uitbreiding van de features van een ST7 :bj
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

Ben de laatste dagen veel eerder begonnen met bellen maar dan horen ze mij niet en omdat ik ze niet zie reageren bel ik meerdere malen en dat kan dan weer agressief overkomen mochten ze je wel gehoord hebben. De toeter heb ik ook al geprobeerd maar die klinkt niet luider dan mijn fietsbel. Het is eigenlijk vooral in de weekends dat ik fietsers tegenkom die schrikken als ik bel, dat zijn er die volgens mij weinig op de fiets rijden.

Ik vraag mij soms af als je belt en ze schrikken en haken met het stuur in elkaar en gaan tegen de grond met een ernstig letsel tot gevolg, zou je daar mee in de problemen komen? Dat is niet ondenkbaar want onlangs nog is een oudere man gestorven op het jaagpad die ongelukkig ten val kwam tijdens een aanrijding met een wielrenner, daar zijn ze achteraf wel gaan onderzoeken of de wielrenner niet te hard reed. De laatste tijd lees ik wel meer over ongevallen met zwaardere gevolgen waar enkel fietsers bij betrokken zijn. Omdat je met de speedpedelec rijdt gaan ze er automatisch van uit dat je te hard reed en dat dat een van de redenen kan zijn van de valpartij.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

noa_p schreef: 21 jul 2022, 14:11 Ik vraag mij soms af als je belt en ze schrikken en haken met het stuur in elkaar en gaan tegen de grond met een ernstig letsel tot gevolg, zou je daar mee in de problemen komen? Dat is niet ondenkbaar want onlangs nog is een oudere man gestorven op het jaagpad die ongelukkig ten val kwam tijdens een aanrijding met een wielrenner, daar zijn ze achteraf wel gaan onderzoeken of de wielrenner niet te hard reed.
Een aanrijding is iets heel anders dan twee in elkaar hakende sturen van fietsers die samen oprijden. In dat laatste geval ben je geen betrokkene maar een getuige. Tenzij je je als een beest misdragen hebt, b.v. door jezelf agressief te gedragen of je bike er toch langs te wurmen.
noa_p schreef: 21 jul 2022, 14:11 De laatste tijd lees ik wel meer over ongevallen met zwaardere gevolgen waar enkel fietsers bij betrokken zijn. Omdat je met de speedpedelec rijdt gaan ze er automatisch van uit dat je te hard reed en dat dat een van de redenen kan zijn van de valpartij.
Nee zo zit het niet.

Een speed pedelec rijder is, in tegenstelling tot een fietser of voetganger, géén zwakkere verkeersdeelnemer. Wanneer jij met je speed pedelec betrokken raakt bij een aanrijding met een zwakkere verkeersdeelnemer, dan ben je automatisch (deels) aansprakelijk. Zo is de wet. Die wet is er om zwakkere verkeersdeelnemers te beschermen.

Het is aan jou op je speed pedelec om rekening te houden met zwakkere verkeersdeelnemers. Je gaat er dus b.v. NIET langs als ze niet weten dat je erlangs wil en/of als ze (al die niet opzettelijk) geen ruimte voor je maken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat ik tot slot nog wil zeggen: ik lees in je berichten vooral frustratie. En daarover kan ik maar één ding zeggen: let it go.

Seniorenkoppels zijn er samen op uit en vinden dat het fietspad van hen is. Ze zullen dus bijna altijd gezellig naast elkaar rijden. Daarnaast horen ze matig tot nauwelijks, dus ze horen je bijna altijd te laat aankomen. Deze senioren met je speed pedelec op topsnelheid passeren is levensgevaarlijk, en vaak gaat iets snelheid minderen in de hoop dat je toch nog lekker de vaart erin kunt houden tijdens het inhalen ook niet gebeuren. Ze hebben maar half door dat je eraan komt en hun reactiesnelheid en balans zijn veel slechter dan die van een topfitte volwassene.

De jeugd: de jeugd is de jeugd. Hun hersenen zijn nog niet volledig ontwikkeld, ze schatten gevaar verkeerd in, ze zijn altijd meer bezig met zichzelf en met elkaar dan met hun omgeving, en ze rijden met kneiterharde muziek in hun doppen. Ook die horen jou dus niet of slecht, en als ze je wel horen dan moeten ze eerst nog een half uur met z'n drieën naast elkaar rijdend vergaderen wie er nou sneller of langzamer gaan rijden moet om jou erlangs te laten.

Deze medeweggebruikers gaan NOOIT veranderen. Als jij daardoor gefrustreerd op je speed pedelec zit, dan kun je er beter mee stoppen. Je hebt er alleen jezelf mee, en vroeger of later misschien ook nog een ander als je een keer niet in de stemming bent om rekening te houden met een ander omdat zij geen rekening houden met jou.


Laat het los. Hou je gemak als het druk is, en pas indien mogelijk je route of vertrektijd aan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Taan schreef: 20 jul 2022, 15:18
Ik heb die ervaring overigens niet. De meeste mensen gaan best goed aan de kant als ik bel.
Dit ging over de bel op de Gazelle Cityzen. Even opgezocht welke bel het is. Volgens mij de XLC Decibel 2 XXL Fietsbel.
https://www.mantel.com/be/xlc-decibel-2-xxl-fietsbel

Die ga ik ook op mijn verlanglijstje zetten voor mijn Stromer. Ben bijna jarig, dus mooi dingetje (haha) voor de kinderen.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

Stromeur schreef: 21 jul 2022, 19:48 Deze medeweggebruikers gaan NOOIT veranderen. Als jij daardoor gefrustreerd op je speed pedelec zit, dan kun je er beter mee stoppen. Je hebt er alleen jezelf mee, en vroeger of later misschien ook nog een ander als je een keer niet in de stemming bent om rekening te houden met een ander omdat zij geen rekening houden met jou. Laat het los. Hou je gemak als het druk is, en pas indien mogelijk je route of vertrektijd aan.
Je omschrijft een speedpedelecer type waar ik niet toe behoor, in tegendeel, ik rijd net veel langzamer dan de gemiddelde SP'r, 27-32km/u gewoonlijk en vertraag altijd tot de snelheid van degene die ik moet inhalen, ik heb dus geen trein die ik moet halen :D Ik ben ook absoluut niet gefrustreerd maar enkel bezorgd en wil enkel weten of er andere manieren zijn om tragere onervaren fietsers in te halen waarbij er minder risico is dat ze zich een ongeluk schrikken van mijn bel, dus niet van mijn snelheid of onaangepast rijgedrag.
Plaats reactie