Speed peddelec de oplossing voor mij?

Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1825
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

ChrisK schreef: 22 jul 2022, 18:32 Je kan ook eens nadenken over een elektrische scooter. Die zijn in verhouding goedkoper. Ik probeer de mijne te verkopen omdat ik nu een klever heb , maar raak hem moeilijk kwijt terwijl hij in perfecte staat is en er als nieuw uitziet. Hij staat voor 1800 euro te koop en 32km afstand is geen enkel probleem, maar het blijkt dat ik hem maar moeilijk kwijt raak. De prijzen liggen hier dus duidelijk lager dan bij speed pedelecs.
En vaak kun je er nog een accu bij doen, die ook een stuk vriendelijker geprijsd is.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Maar dan is er met een e-scooter ook vast een addertje onder het gras waarom die prijzen zo zijn en ChrisK de zijne moeilijk kwijt raakt. Wat zou dat zijn?
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dat is het onbekende. Wat als… en angst is een slechte raadgever.
Maar ik heb geen e-scooter van doen.
Een e-scooter is goedkoop omdat voor een motor, controller, lader en accu de marktprijs gevraagd wordt en niet de ingecalculeerde vervang prijs + garantie kosten. Al de rest is tov de verbrandingsmotor gelijk zoals: chassis, wielen, remmen,… en dat is het. Aantallen spelen natuurlijk ook een rol maar persoonlijk denk ik dat er meer Stromers rondrijden dan e-scooters…
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1825
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Jins schreef: 22 jul 2022, 20:36 Dat is het onbekende. Wat als… en angst is een slechte raadgever.
Maar ik heb geen e-scooter van doen.
Een e-scooter is goedkoop omdat voor een motor, controller, lader en accu de marktprijs gevraagd wordt en niet de ingecalculeerde vervang prijs + garantie kosten. Al de rest is tov de verbrandingsmotor gelijk zoals: chassis, wielen, remmen,… en dat is het. Aantallen spelen natuurlijk ook een rol maar persoonlijk denk ik dat er meer Stromers rondrijden dan e-scooters…
Ik kom dagelijkse meer E scooters dan S pedelecs tegen....maar ik denk eerlijk gezegd dat de E scooter markt veel groter is (en betaalbaarder)

Maar ja mensen vinden het nog een eng idee, wij rijden ook electrische auto's en ik zie bij veel anderen toch de angst voor een lege accu........
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Lenny schreef: 22 jul 2022, 19:54 Wat zou dat zijn?
Het feit dat de werkgever er geen fietsvergoeding voor uitkeert kan al een rol spelen ...
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
SqueeZer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jul 2022, 11:43
Locatie: Sint-Eloois-Winkel
Merk SP: Klever
Km-stand: 0

Golvas schreef: 23 jul 2022, 17:20
Lenny schreef: 22 jul 2022, 19:54 Wat zou dat zijn?
Het feit dat de werkgever er geen fietsvergoeding voor uitkeert kan al een rol spelen ...
Dat lijkt mij idd. de grootste reden, is ook een reden voor mijzelf dat ik de TS niet goed snap aangezien hij ecologisch te werk wilt gaan met een beperkt budget en dan naar de minst economische en ecologische oplossing grijpt omdat er nog even gespaard dient te worden of niet meteen met een heuse Speed Ebike gereden kan worden.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik weet niet of dit over ecologie gaat, ik vermoed eerder over (persoonlijke) economie : TS geeft aan dat ie een alternatief vervoersmiddel zoekt voor zijn auto ... alternatief = goedkoper ?

Auto stil = niet tanken + (eventueel) fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.

125 cc = lager verbruik dan de auto.
Laatst gewijzigd door Golvas op 23 jul 2022, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
ChrisK
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2022, 23:18
Locatie: Eelde
Merk SP: Klever X-speed Alpa
Km-stand: 10000

Ja, ik weet ook niet waar het in zit. Ik denk dat de marges op de scooters veel kleiner zijn. En men is vaak onterecht bang voor accu problemen. Die van mij is 9 jaar oud, daar hikt men tegenaan, maar die accu is nog steeds prima en hooguit 10 tot 15% van de capaciteit verloren na 9 jaar en 6000 km. Hij haalt nog steeds zo'n 60 km. Als je accu's goed behandeld kunnen ze heel lang mee. Mijn Opel ampera heeft in 7 jaar al ongeveer 160.000 volledig elektrische kilometers gereden met een slechts 16kWh accu. En die is nu 10% qua capaciteit kwijt. Dat is dus 16.000 km rijden op 1 KWh accu capaciteit! en dan dus nog steeds in goede staat. Nu wordt deze accu we goed behandeld en niet veel meer dan 80% volgeladen en 20% leeg. En de temperatuur wordt beheerst. Dat scheelt een boel. Ze gebruiken feitelijk maar 11 kWh van de 16 om zo de levensduur maximaal te rekken.

Maar het verbaasd me dat deze scooter prijzen zo veel lager liggen en ik mijn scooter dus zo moeilijk verkoop. Als je hem naast de Klever ziet staan, dan is dat ergens heel raar. Maar goed... ik wil hem kwijt want wil lekker fietsen. Ben dus heel blij met de speedpedelec, maar heb wel het gevoel dat ze in verhouding erg duur in de markt worden gezet, ik denk dat dat komt door de kleinere aantallen. Elektrische scooters hebben, zeker in landen als China, een grote afzetmarkt en ik begreep dat ook hier al de meerderheid van de nieuw verkochtte scooters nu elektrisch is. Dat drukt de prijzen.
Govecs
Govecs
IMG_20220605_174245_copy_912x684.jpg (280.03 KiB) 354 keer bekeken
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vergeet ook de kostbare typegoedkeuring niet, dat in combinatie met de lage aantallen en we zitten gebakken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Ergens denk ik dat het minder met aantallen te maken heeft dan je zou denken.
De 25 km/u e-bikes gaan als warme broodjes over de toonbank, hebben geen typegoedkeuring nodig en daar zijn er toch ook best wel veel waar behoorlijk pittige bedragen voor neergeteld moeten worden. Wat te denken, bijv., van de Gazelle Avignon C380 HMB LTD voor € 4500... (dan kom je al aardig dicht bij de Stomer ST1).
Plaats reactie