Kamervragen over speed pedelec helm op snorfiets

Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Stromerfred schreef: 31 jul 2022, 10:42 Ergens is het onlogisch dat je op een bromscooter die 25 per uur mag wel een helm en op een e-bike met dezelfde snelheid geen helm op moet.
Kennelijk is de constructiesnelheid alleen dus geen allesbepalende grondslag voor de helmplicht op de snorfiets, maar dus ook niet voor een motorhelmplicht op een SP.

ECE 22.05 keurt op basis van minimumeisen waaraan moet worden voldaan voor gebruik op de snelweg. De helmen die brommerrijders moeten dragen zijn gewoon motorhelmen.
De NTA-8776 norm komt SP rijders tegemoet en ik ben van mening dat dat ook voor de snorfiets mag gebeuren.

Dat snorfietsrijders een helm moeten gaan dragen verbaast me niks. De snelheid en rijgedrag van veel van die bestuurders heeft gewoon teveel aandacht getrokken en daar reageert de overheid weer op. Als een soortgelijke situatie zou ontstaan onder 25 km/u fietsen, dan verwacht ik dat daar in de toekomst ook wel nagedacht gaat worden over een helmplicht.
Laatst gewijzigd door Lenny op 31 jul 2022, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lenny schreef: 31 jul 2022, 12:08 De NTA-8776 norm komt SP rijders tegemoet en ik ben van mening dat dat ook voor de snorfiets mag gebeuren.
Mee eens.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Trivmvirate schreef: 31 jul 2022, 08:50 En hoezo zou een helmplicht juist de ''massale overstap'' stimuleren? Wat heeft de helmplicht daar nou mee te maken?
Nou...van een oud collega weet ik dat de invoering van de helmplicht op de brommer in 1975 grote gevolgen heeft gehad voor de verkoopaantallen. Die mensen zijn dus met andere vervoersmiddelen A naar B moeten gaan.
In 2019 is de helmplicht in Amsterdam al ingevoerd voor snorfietsen/-scooters met gevolgen voor de verkoop van nieuwe snorscooters, en werden volgens dit artikel door bestaande eigenaren massaal te koop gezet om over te stappen op e-bikes. Je wilt toch ook niet met 25 km/u tussen de auto's, bussen en vrachtwagens moeten rijden? Dat is met een brommer of SP in veel gevallen al onverstandig.
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Stromerfred schreef: 31 jul 2022, 10:08 Die overstap duidt op overstap naar bromscooters dat is eerder in de media geweest.

Waarom tegen een helmplicht voor e-bikes? Lijkt mij juist erg goed plan. De vraag is of je als tiener wel zo vrij een keuze maakt als de norm is geen helm te dragen.
Mijn kinderen moeten een helm op. Dat geeft discussies omdat vriendjes dat niet hoeven.

Als je jouw argumentatie in extremis doorvoert zou je ook geen gordels moeten verplichten, geen helm op een motor etc. Lijkt mij echt niet wenselijk. Soms moet je mensen tegen zichzelf beschermen.

Maar goed dit komt vanzelf: 10 jaar terug droeg niemand op de piste een helm.
Waarom zou je dit in extremis doorvoeren? Andersom kan je het ook in extremis doorvoeren, waarom dan geen helm op alle fietsen, in plaats van alleen ebikes? Ik kan ook 25 km/h op mijn gewone fiets. Maar een verplichting daartoe lijkt mij ook zeer onwenselijke betutteling.

De afweging tussen veiligheid en snelheid moet de overheid ergens maken. En ik ben van mening dat die grens niet begint bij een 25 km/h bike. Dat jaagt onnodig mensen weer de auto in. (En dat kan je irrationeel vinden als wat, maar is wel wat er voor veel mensen gebeurt).

Ik denk niet dat dat zo ''goedkomt''. In het buitenland is een helm op een gewone fiets gemeengoed, in Nederland waren we daar ook wel eerder aan begonnen als die trends echt overwaaien. Maar we zijn er met z'n allen te eigenwijs voor (mezelf inclusief, ik vind het onnodig en heb geen zin om een helm mee te sjouwen op een langzame fiets). Wel zie ik steeds meer kinderen met helmen, ongetwijfeld moet van de ouders, maar tieners hier worden niet met helmen gezien. Een helmplicht voor minderjarigen zou ik me nog in kunnen vinden om ook die discussie van jou met je kinderen af te vangen, maar als volwassene hoeft de overheid voor mij die keus echt niet te maken.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Hahaha ik zou ook helemaal geen tegenstander zijn van een algemene helmplicht voor fietsers, ben alleen bang dat dat politiek niet haalbaar zal zijn.😁

Daarom zet ik in op een helmplicht voor e-bikes😜
En dat het mensen de auto injaagt: ik geloof er helemaal niets van.

Overigens zie ik steeds meer e-bike rijders met helm dus ik denk echt dat het voor die groep gemeengoed wordt.

https://www.hersenstrijd.org/fietshelm-verhalen/
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Helmplicht op gewone fietsen kan je niet direct tussen landen vergelijken. Hier gebruiken we de fiets gewoon heel anders een hebben we veel betere infrastructuur.

Ik kan me bij een ritje naar het dorp even naar een paar verschillende winkels te gaan wel iets beters bedenken dan steeds helm op, helm af, met helm door de winkel lopen, ...

In andere landen ben je bijna verplicht om dat soort ritten met de auto te doen, hier geeft de fiets zóveel vrijheid dat ik het risico van geen helm (in onze infrastructuur) graag op de koop toeneem.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Freddy ik denk dat het ook gewenning is. Ik doe regelmatig boodschappen met de SP dan doe ik ook helm op, helm af. Maar helmplicht voor gewone fietser is niet haalbaar (al gaan mijn kinderen niet de deur uit zonder) dat weet ik ook wel, voor de e-bike daarentegen is de gezondheidswinst veel groter, daarom ben ik ervan overtuigd dat we over aantal jaar al dan niet verplicht een helm dragen als je een e-bike rijdt.

Maar het belangrijkste is dat het gewoon normaal is als je een helm draagt en men je niet aankijkt alsof je gek bent, dat zou ik al winst vinden.
Laatst gewijzigd door Stromerfred op 31 jul 2022, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Over een aantal jaar zijn er zoveel ebikes, dat lijkt me totaal niet de handhaven. Dat vergt een cultuuromslag, geen betuttelende maatregelen van de overheid.

Mij krijg je in ieder geval geen helm op, ook niet als ze het verplicht maken. Alleen als er echt op gehandhaafd wordt zie je mij ooit zo'n ding op doen bij 25 km/h. Politie heeft wel wat beters te doen, die houden bromfietsers nu al niet aan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromerfred schreef: 31 jul 2022, 19:05 Maar helmplicht voor gewone fietser is niet haalbaar (al gaan mijn kinderen niet de deur uit zonder) dat weet ik ook wel, voor de e-bike daarentegen is de gezondheidswinst veel groter, daarom ben ik ervan overtuigd dat we over aantal jaar al dan niet verplicht een helm dragen als je een e-bike rijdt.

Maar het belangrijkste is dat het gewoon normaal is als je een helm draagt en men je niet aankijkt alsof je gek bent, dat zou ik al winst vinden.

Precies, en de racers hoef je het niet te verplichten, qua fiets, want het gros van die mensen heeft gelukkig zelf het verstand al gevonden (en de rest verdwijnt wel een een keer uit de genenpool. Dat is vooral ontzettend vervelend voor de nabestaanden).

Dan hou je alleen het langzaam rijdend, niet-ondersteund fietsverkeer over en ik vind het prima als daar geen helmplicht voor komt. Ik vind het wél prima, en aan te raden, als ouders hun kinderen een helm laten dragen zolang ze die invloed op hun kind hebben. Maar ik vind niet dat de wetgever zich hier mee moet bemoeien.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Zeker cultuuromslag! Het moet geaccepteerd zijn een helm te dragen. Ik werk daar graag aan mee.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Plaats reactie