Optibike R22 Everest edition

Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

https://optibike.com/r22-everest/?amp

Mt Everest op 1 batterij lading adverteren ze mee😂😃
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

$ 19k, yikes!

Zag ik dat goed? Ja, het is een middenmotor fiets, maar dan met 1700 W continu/2500 W piek en 190 Nm via een ketting en een Rohloff 14 speed naaf.
The only E-Bike able to climb Mt. Everest on a single charge, if there was a road!
We zullen hem daarboven dus toch niet snel tegenkomen.
De claim van 300 miles (480 km) geldt voor een berijder van bijna 73 kg die al meetrappend ongeveer 24 km/u doet. Op zijn top (~58 km/u) is dat nog 88,5 km.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben benieuwd hoe ze 'm road legal gaan krijgen met die topsnelheid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Omdat de e-mtbs gemaakt voor off road gebruik geen typegoedkeuring nodig hebben is ook het vermogen niet gereguleerd. Daarnaast is het ook niet verboden om ermee op de weg te rijden dus kan je er een motor+accu inhangen waarmee de fiets elke speed pedelec ver achter zich laat en je hebt niet te voldoen aan de regels die wel gelden voor die type gekeurde fietsen, zoals ingeval van de speed pedelec: helmplicht en kenteken. De mazen in de wet zijn weer groot genoeg om doorheen te fietsen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Heb je daar een link voor?

Voor zover ik gelezen heb moet een e-mtb aan dezelfde eisen voldoen als een normale e-bike. Ondersteunt hij boven de 25 km/h (en een beetje marge) nog steeds dan wordt het vanzelf een speed pedelec. Ondersteunt hij boven de 45 km/h (en een beetje marge) ook nog? Mooi, dan wordt hij als motorfiets gekeurd. Maar dan wel eentje waarmee je niet op de snelweg mag, daarvoor moet hij minstens 60 km/h kunnen rijden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Stromeur schreef: 05 aug 2022, 21:55 Ik ben benieuwd hoe ze 'm road legal gaan krijgen met die topsnelheid.
Eerlijk gezegd denk ik die gewoon road legal is in het land van herkomst en mogelijk ook vele andere landen, alleen niet in de EU. Dat kan dus betekenen dat ie hier niet verkocht gaat worden (althans, niet officieel) of dat de EU een aangepaste versie moet krijgen.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Lenny schreef: 06 aug 2022, 06:39

Eerlijk gezegd denk ik die gewoon road legal is in het land van herkomst en mogelijk ook vele andere landen, alleen niet in de EU. Dat kan dus betekenen dat ie hier niet verkocht gaat worden (althans, niet officieel) of dat de EU een aangepaste versie moet krijgen.
Dat vraag ik me af. In de USA is de max snelheid bij federale wetgeving vastgesteld op 28 MPH

https://himiwaybike.com/blogs/news/ebik ... -in-the-us
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Typegoedkeuring geldt in de EU niet voor deze categorie gezien het voornamelijk beoogde gebruik:

As stated before, all electric bicycles are subject to type-approval with the exception of
the following:
• Vehicles exclusively intended for use by the physically handicapped (for instance
three-wheelers, hand-bikes, etc.)
• Vehicles exclusively intended for use in competition
• Vehicles designed and constructed for use by armed services, civil defence, fire services, forces for monitoring public order and emergency medical services
• Vehicles primarily intended for off-road use and designed to travel on unpaved surfaces
• Pedal cycles with pedal assistance which are equipped with an auxiliary electric motor having a maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W, where
the output of the motor is cut off when the cyclist stops pedalling and is otherwise
progressively reduced and finally cut off before the vehicle speed reaches 25 km/h;
• Vehicles with an R-point height of < 540 mm for L1e (for instance recumbent bikes,
velomobiles with a saddle below 54 cm)
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Stromerfred schreef: 06 aug 2022, 08:14
Lenny schreef: 06 aug 2022, 06:39

Eerlijk gezegd denk ik die gewoon road legal is in het land van herkomst en mogelijk ook vele andere landen, alleen niet in de EU. Dat kan dus betekenen dat ie hier niet verkocht gaat worden (althans, niet officieel) of dat de EU een aangepaste versie moet krijgen.
Dat vraag ik me af. In de USA is de max snelheid bij federale wetgeving vastgesteld op 28 MPH

https://himiwaybike.com/blogs/news/ebik ... -in-the-us

Maar de categorie waar je naar linkt mag maar een motor hebben van < 750 W. Lijkt me dat deze "fiets" dus in een andere voertuigcategorie valt.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Nee precies deze categorie 3 SP is dus niet toegestaan daar raak je precies mijn punt.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Plaats reactie