Beste koop? N Rogue 45 / Cube Kathmandu / Flyer Goroc / iets anders

Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Hallo iedereen,

Ik start een topic omdat ik op het punt sta een speed pedelec te kopen en ik nog niet goed weet welke het beste zou zijn voor mij.

Situatieschets.
- Ik rij een 25km enkele rit naar het werk, en ik zou vooral de reistijd wat willen verkorten.
- de weg die ik neem heeft wat veldwegjes & kasseiwegjes.
- ik kan best nog wel goed trappen, maar de fiets zou dan ook vlot 45 moeten kunnen.

-In de vrije tijd zou ik ook wel graag wat plezier maken met de pedelec op de paden voor maintainbikes, dus het is voor mij ook belangrijk om een fiets te vinden waar het plezier om te rijden ook goed is.
een verende voorvork lijkt me toch nuttig.

- Helaas is budget ook belangrijk, ik ben bereid om iets meer te betalen voor een bepaalde fiets, maar dan moet er ook echt een meerwaarde zijn. €5000 - €6000 zet ik zo'n beetje als richtprijs.


- Minder belangrijk, maar toch ook een factor, een saaie lomp uitziende fiets zal ik toch minder graag kopen. Een fris kleurtje met een leuk design is leuker.


Waar ik momenteel aan denk:
Flyer Goroc:
Ik had eerst de Goroc4 HS in gedachten, deze had volledige vering, zag er wel leuk uit, was niet te duur, maar blijkbaar kan deze niet meer geleverd worden. (geen idee of de motor ok zou zijn)
- ik zou dan naar Goroc3 HS of Goroc2 HS kunnen gaan, maar deze zijn iets duurder, en spreken me iets minder aan, goroc2 enkel voorvering. Upstreet zou ook kunnen.

Klever N Rogue 45:
Deze lijkt me gewoon een goede fiets, voor het budget. Als ik geld uitgeef wil ik er iets voor terug, deze lijkt dat wel te doen qua specs.
Design is mijn ding niet, maar ik zie deze wel als mogelijkheid, en zeker als vergelijkpunt naar andere opties.

Cube Kathmandu:
Een beetje gelijkaardig met de N Rogue 45, lijken me goede specs voor de prijs.

Stromer ST1 / ST3
Deze lijken me gewoon goede fietsen, niet echt de goedkoopste wel, ik zou er dan ook een verende voorvork opzetten. Ergens een minpuntje, iedereen heeft al een Stromer, is toch wat minder origineel ;)
Ik denk ook niet dat een stromer echt gemaakt is voor veldweggetjes, lijkt me eerder de sportwagen onder de fietsen, dan een rallykar.

P.S. Jammer natuurlijk dat dingen zoals de Aska en de M1 Sporttechnik zo prijzig zijn, mocht daar een budgetversie van komen :)
(in het achterhoofd overweeg ik de Aska ook, maar dan zou hij echt buitenaards goed moeten zijn)


Ik ben er echt helemaal nog niet uit, ik zal nog wel even voor en nadelen afwegen. Misschien weet iemand of er nieuwe modellen zouden komen die interessant zouden kunnen zijn.

Groetjes,

SE.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tenzij je dingen als de Aska overweegt kan je het vergeten om met een speed pedelec lekker over mountainbike paden te gaan fietsen. Op de simpelere paden gaat het nog wel, maar gewone speed pedelecs zijn daar simpelweg niet voor gemaakt.

En met een krap budget zou ik Stromer laten voor wat het is, je begint met de hoofdprijs en dan moeten vering en een fatsoenlijk grote accu nog komen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1599
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Klopt wat Freddy zegt. Een SP is vaak een forensen fiets die om die reden een achterwiel motor heeft. Deze motoren zijn niet geschikt voor steile hellingen waar het erop aan komt dat je koppel hebt. ( ik reed mn ST1 de oververhitting in op een steil bospad in Duitsland) . Zoek maar eens op dit forum.
Groet, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

FreddyH schreef: 09 aug 2022, 11:57 Tenzij je dingen als de Aska overweegt kan je het vergeten om met een speed pedelec lekker over mountainbike paden te gaan fietsen. Op de simpelere paden gaat het nog wel, maar gewone speed pedelecs zijn daar simpelweg niet voor gemaakt.

En met een krap budget zou ik Stromer laten voor wat het is, je begint met de hoofdprijs en dan moeten vering en een fatsoenlijk grote accu nog komen...
OK bedankt voor de info. Eventueel moet ik dat dan uit mijn hoofd zetten, al lijkt mij bv de Flyer Goroc3 toch nog wel de ambitie hebben om wat veldweggetjes te kunnen doen.
Maar hier vraag ik me dan af of de motor dan op een gewone weg vlotjes 45 zou rijden. (al vind ik persoonlijk dat je voor €6.800 toch al wat mag verwachten)
Ik vermoed dat de batterij wel wat sneller leeg zal zijn met mountainbike-banden etc, maar dat compromis wil ik wel maken.

Hieronder een afbeelding van de Goroc4, Goroc3 is gelijkaardig.

Afbeelding
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 702
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Woooh.. mooi ding. Leuke compromis tussen speedpedelec en mtb. Maar van wat ik tot nu toe heb opgepikt van dit forum is dat een middenmotor nooit echt 45km/u rijdt. Maar met die range extender en 1125Wh moet je iig wel een serieus eind kunnen komen.

Daarbij; met een middenmotor kan je makkelijk een 2e set wielen nemen met 'normale' banden om snel te wisselen als je ander soort ritten gaat maken (ww rit bijvoorbeeld)

Ik merk nu op onze europa reis dat de Stromer toch echt te lomp is als mtb. Lichte gravel paden gaat prima, maar zodra het net iets te stenig wordt gaat het niet echt lekker. Maar goed; wij hebben dan op beide stromers ook geen voorvering. Dus ik zat al met een scheef oog naar electrische mtb's te kijken :-) Zou hier wel eens een proefritje op willen maken!
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 09 aug 2022, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Jan-Willem Wisselink schreef: 09 aug 2022, 13:41 Maar van wat ik tot nu toe heb opgepikt van dit forum is dat een middenmotor en 45km/u is volgens mij nooit echt 45km/u rijdt.
44,5 km/u zou ik nog aanvaarden ;)

Ik denk dat ik best probeer wat testritten te versieren, maar in de meeste winkels kan je stromers enzo testen, maar Flyer....
Zou dan wel eens zelf het verschil tussen middenmoter en naafmotor willen voelen.
Er is een winkel die me gaat opbellen wanneer ze een Cube Kathmandu hebben om te testen.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 702
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Volgens mij moet je eerder op ~42km/u gps snelheid rekenen
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Syntax Error schreef: 09 aug 2022, 14:30
Jan-Willem Wisselink schreef: 09 aug 2022, 13:41 Maar van wat ik tot nu toe heb opgepikt van dit forum is dat een middenmotor en 45km/u is volgens mij nooit echt 45km/u rijdt.
44,5 km/u zou ik nog aanvaarden ;)

Ik denk dat ik best probeer wat testritten te versieren, maar in de meeste winkels kan je stromers enzo testen, maar Flyer....
Zou dan wel eens zelf het verschil tussen middenmoter en naafmotor willen voelen.
Er is een winkel die me gaat opbellen wanneer ze een Cube Kathmandu hebben om te testen.
Ik heb me op dit forum laten vertellen dat de vereiste kracht voor 45 km/h al veel groter is dan 40 km/h vanwege exponentiele groei van de weerstand, en daarom kom je jezelf sneller tegen met een middenmotor als je probeert 45 te fietsen, omdat die motoren over het algemeen niet genoeg vermogen kunnen leveren.

Maarrr ik zou hem gewoon testen, omdat die 600W panasonic motor (die heb ik nog niet eerder langs zien komen) wel sterker is dan wat je doorgaans tegenkomt in een middenmotor ebike. Dus zou zomaar kunnen dat je er wel hard mee kan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik verwacht van deze Panasonic middenmotor niks meer dan van de standaard Bosch middenmotor.
Syntax Error schreef: 09 aug 2022, 13:14 Maar hier vraag ik me dan af of de motor dan op een gewone weg vlotjes 45 zou rijden. (al vind ik persoonlijk dat je voor €6.800 toch al wat mag verwachten)
De prijs zegt helaas niks over de ondersteuning. Er zijn ook andere zaken die een speed pedelec duur maken (zoals voor- en achtervering b.v.).

'Vlotjes' 45km/u rijden gaat niet lukken. Denk eerder aan een kruissnelheid rond de 37km/u waar je ook best wat voor moet doen, en een gemiddelde snelheid van 30-32km/u.

Niet kopen voordat je 'm getest hebt, en test elke SP langer dan een rondje om de kerk, want dan zijn ze allemaal indrukwekkend, zeker als je voor het eerst opstapt.


Ik ben van mening dat de Aska en de SP's van M1 op dit moment de enige speed pedelecs zijn die geschikt zijn voor gebruik op de weg en off-road rijden. Waarbij je met de M1 nog wel een stukje ruiger kunt gaan dan met de Aska.

https://www.speedpedelecreview.com/foru ... m.php?f=47
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hier heb je trouwens een overzicht van alle speed pedelecs die momenteel standaard met achtervering worden geleverd:

https://speedpedelecreview.com/bijzonde ... tervering/
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie