De eerste accessoires

Gebruikersavatar
Junior
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 aug 2022, 10:31
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 7000

Beste forum-leden,

Ik heb net een fiets gekocht en krijg 'm volgende week. Bij de fiets zit een oplader en de FM heeft een goed slot (het worden er twee: een ring en een ketting) en een helm geregeld.
Even over het slot:
De verzekeraar wil een 2* goedgekeurd slot, maar dat mag een ringslot zijn. Klinkt raar als de fiets al een elektronisch slot heeft, want dieven kunnen 'm nog steeds optillen. Maar een ringslot is wel veeeeeeeeeeeeeel makkelijker.
De FM adviseerde alleen een vouwslot, maar die lijken me erg onhandig. Bovendien zit die los op de fiets. Een ringslot met een insteekketting wordt (in de toekomst verzekeringstechnisch) niet (meer) als 2 sloten gezien dus geen optie. En een kettingslot kun je optioneel overal aan vast zetten.

Maar nu mijn vraag: wat zijn jullie eerste accessoires?
Ik zelf denk aan een fietstas, leuke reacties al gezien, een telefoonhouder voor op het stuur, een bel (als aanvulling op de toeter).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad bel en tas. Evt fietskleding (incl regenkleding). Voor de rest gewoon ervaren wat je mist een dat aanvullen.

Voor mij klinkt het wat onzinnig om nu al oplossingen te bedenken terwijl je nog niet weet of er problemen zijn :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Ik heb ook net een "nieuwe" SP, dus ben ook de eerste accessoires aan het aanschaffen.

Waar je niet meteen aan denkt:
Spatbordverlengers zijn m.i. onmisbaar. Anders 5 min op een nat wegdek en je schoenen zijn doorweekt
(Of natuurlijk regenhoezen om je schoenen.)

Gehoorbescherming. Bij 45km/u heb je behoorlijk wat windgeruis. Ik heb zelf cat-ears in combinatie met een in-ear headset. Ik luister graag naar de radio op de fiets.

Een bril of vizier. Je wil echt geen insect in je oog met deze snelheid.

Meer voor de hand liggend: Fietstas vind ik ook onmisbaar en regenkleding+schoenhoezen.

Ik gebruik mijn vouwslot nooit, maar vind ik alvast veel makkelijker dan de insteekketting op de SP van mijn vrouw. Vooral het rammelvrij om de fiets wikkelen vind ik een gedoe.
Het vouwslot zit echt solide op de fiets.

Telefoonhouder is wel handig, maar niet meteen essentieel. Tenminste ik fiets doorgaans dezelfde WW route. Maar als je ergens anders heen wilt is het wel handig.
Ik heb er wel één besteld.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Taan schreef: 17 aug 2022, 14:23 Ik gebruik mijn vouwslot nooit, maar vind ik alvast veel makkelijker dan de insteekketting op de SP van mijn vrouw. Vooral het rammelvrij om de fiets wikkelen vind ik een gedoe.
Het vouwslot zit echt solide op de fiets.
De stromer van m'n vriendin heeft een abus ringslot met een ketting welke je daarin kan steken (en aan de andere kant om iets kan hangen en doorzichzelf gaat in de grote schakel welke aan het einde zit).

Doordat het vouwslot relatief kort is, moet je fiets altijd strak tegen een paal, hek o.i.d staan. Met kans op schade.
Bij de ketting kan je de lus van de ketting klein houden en heb je bijna de volledige lengte van de ketting ter beschikking. Ik heb het vouwslot daardoor maar 1 of 2x gebruikt en daarna van m'n eigen fiets gehaald. Het vouwslot zat bij mij helemaal niet solide op de fiets. Want door het flinke gewicht en de vele trillingen tijdens het rijden was er 1 boutje volledig losgerammeld. (Maar door weinig gebruik niet/laat opgemerkt)

De insteekketting zelf gaan gewoon onderin de fietstas. (Doe je dat niet, dan zakt hij door de trillingen en z'n eigen gewicht vanzelf wel naar de bodem vd tas langs alle andere spullen op).

Kortom; het vouwslot vond ik weggegooid geld. Zou graag een insteekketting-ringslot combinatie op mijn stromer gehad willen hebben vanaf het begin.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Junior schreef: 12 aug 2022, 11:22 Een ringslot met een insteekketting wordt (in de toekomst verzekeringstechnisch) niet (meer) als 2 sloten gezien dus geen optie.
Waarom? Een vouwslot of ringslot is toch ook maar 1 slot? Bij welke verzekeraar is dit een probleem (in de toekomst)?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Fre911
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2017, 20:20
Locatie: Zuid West Vlaanderen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion - 08/22
Km-stand: 12000

Zou ik ook wel eens willen weten waar die info vandaan zou komen...
Instromer
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2022, 20:40
Locatie: Amsterdam
Merk SP: Stromer ST3 L Dark grey
Km-stand: 3000

Ik kom ook niet meteen een site tegen waarom een insteekketting niet als tweede slot mag worden gezien.
Ik heb de volgende insteekketting erbij aangekocht om de fiets eventueel aan een vast object te zekeren, omdat mijn vouwslot aan de korte kant is.
https://www.bol.com/nl/nl/p/abus-pro-te ... modal_open
Deze heeft echter geen ART keurmerk voor zover ik kan zien. En volgens mijn verzekering heeft een tweede slot een ART keurmerk nodig:
https://www.enra.nl/tweede-slot/
Dus dan komt het vouwslot toch weer van pas.
Ik moet zeggen dat ik mijn fiets behalve eventjes bij een super nog nooit buiten heb laten staan. Ik heb de insteekketting nog nooit hoeven gebruiken, maar ik ben niettemin blij dat ik 'm heb voor het geval dat (en deze ligt inderdaad onderin de fietstas).
Stromer ST3 + by.Schulz G.2 LT + Spirgrips - Lekker cruisen in de omgeving van Amsterdam
Gebruikersavatar
Junior
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 aug 2022, 10:31
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 7000

Dank voor jullie reacties.

De site van enra waar een tweede slot geen insteekslot mag zijn:
Gebruik altijd een tweede slot
Het openbreken van twee sloten met een aparte cilinder kost een fietsendief te veel tijd. Hierdoor zullen fietsendieven uw fiets eerder laten staan dan een fiets zonder tweede slot. Voor fietsen die duurder zijn dan € 3.500 is het zelfs verplicht om een tweede slot te gebruiken. Dit geldt voor alle fietsen behalve racefietsen en mountainbikes. De insteekketting telt niet als tweede slot.
Bron: https://www.enra.nl/tweede-slot/

Die wordt helaas tegengesproken door:
Het is belangrijk dat uw fiets is voorzien van een ART-goedgekeurd slot, met minimaal 2 sterren. Dit kan een vast gemonteerd slot zijn of een kettingslot. Of uw slot aan de eisen voldoet en dus door ons geaccepteerd wordt kunt u zien op www.stichtingart.nl. De rijwielhandelaar kan u ook vertellen of het een goedgekeurd slot is.

Als na diefstal blijkt dat er op uw fiets geen slot gemonteerd of gebruikt was wat voldoet aan de door ons gestelde eisen, kan dit invloed hebben op de uitkering.

Om bij diefstal in aanmerking te komen voor een uitkering is het noodzakelijk dat uw fiets op slot stond en dat u de sleutels aan ons kunt overdragen.

Is uw fiets duurder dan € 3.500? Dan gelden er aanvullende regels. Deze vindt u hier. Deze regel van het verplichte tweede slot geldt (nog) niet voor een high speed E-bike. Maar we raden het u wel aan!
Bron: https://www.enra.nl/verzekeringen/enra- ... rzekering/
  • Wat is een goedgekeurd slot? (derde vraag van onder)

Ik ben nog gebeld door Enra en ze geven aan dat het tweede slot nog niet verplicht is bij SP.

Ik heb in eerste instantie een breed (2*) abus ringslot geprobeerd, maar die past .... net .... niet. Ik heb 'm omgeruild voor een (2*) AXA Imenso large. Die past ruim. Daarnaast nog een 2* kettingslot: hoeft nog niet

Verder ben ik erg blij met mijn Vaude tas die met een slotje aan de fiets blijft zitten en waar ik de rugtas in kan doen. Andere waterdichte tassen kunnen niet zo eenvoudig op slot.

Voor een bel heb ik een BBB extra loud gekocht. Erg hard en 8 x goedkoper dan Spurcycle fietsbel

De spatbordverlenger zal ik idd ook doen voordat het pet-weer wordt.
Dus nogmaals dank voor jullie tips.
Instromer
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2022, 20:40
Locatie: Amsterdam
Merk SP: Stromer ST3 L Dark grey
Km-stand: 3000

De site van enra waar een tweede slot geen insteekslot mag zijn:
De insteekketting telt niet als tweede slot
Haha, ik dacht al dat ik ergens iets gelezen had over de insteekketting en het stond gewoon voor mijn neus.

Goed gezien dat elders op de site van Enra (bij de veelgestelde vragen) staat dat voor speed pedelecs een tweede slot nog niet verplicht is. Eén slot lijkt me echter wat aan de magere kant voor zo'n dure fiets ook al zou het worden vergoed door de verzekering als de fiets gestolen wordt. Een tweede slot is geen overbodige luxe.
Een goed kettingslot i.p.v. een vouwslot lijkt me prima. Het vouwslot gebruik ik overigens als de fiets "standalone" staat / moet staan. Bij mij had de vorige eigenaar al een vouwslot aangeschaft. Goed kijken waar je zo'n fiets parkeert helpt ook natuurlijk.
Stromer ST3 + by.Schulz G.2 LT + Spirgrips - Lekker cruisen in de omgeving van Amsterdam
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Junior schreef: 30 aug 2022, 21:54 Verder ben ik erg blij met mijn Vaude tas die met een slotje aan de fiets blijft zitten en waar ik de rugtas in kan doen. Andere waterdichte tassen kunnen niet zo eenvoudig op slot.
Ik heb ortlieb tassen en haal (als ik de fiets wat langer alleen laat) de insteekketting door de lus heen (welke de framehaakjes opent) en de rest van de ketting gaat om de boom/hek/paal. Hij is lang zat om via die twee lussen van de tassen (ringslot zit per slot van rekening ook dichtbij de bagagedrager).

Daarmee kan je nog wel in de tas, maar wordt het meenemen ervan al een stuk lastiger. Kan de Vaude op slot naar de fiets en (daarmee) ook de tas zelf op slot?

Over de niet gelden als 2e slot: je kan (afhankelijk van hoeveel lengte je moet overbruggen naar waar je hem aan vast zet) de ketting ook nog door het wiel en/of frame halen. Daarmee geldt die in mijn optiek echt wel als 2e slot. Want je moet en het ringslot doorslijpen en de ketting ergens voordat de fiets los is.

Update: Bij nader inzien; als je het kettingslot gebruikt om de fiets rechtstreeks aan iets vast te zetten, moet je die ook doorslijpen.. dus dan maakt niet veel uit of je hem door wiel/frame doet.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie