De nekairbag - uit de Volkskrant van zat 13/8

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

😁voor als je geen helm wilt dragen maar wel veiligheid wilt (uit het einde van bericht maak ik op dat een helm toch veiliger is)


Op het zadel
De fiets is een eenvoudig, duurzaam, maar ook kwetsbaar vervoermiddel. Onze correspondenten laten in een zesdelige serie zien welke ruimte de fietser krijgt in hun land. Deze week: de curieuze zwarte nekband van fietsers in Zweden.


Wie erop gaat letten, ziet ze overal in Stockholm: fietsers met een zwarte nekband om. Het lijkt op een nekwarmer, maar dat is het niet. Dat zou ook een beetje gek zijn op zonnige zomerdagen zoals deze. Het kan ook geen hipstersjaaltje zijn, daarvoor oogt het net te dik en te oncomfortabel.

Nee, de Zweden die deze ochtend met zo'n dikke kraag voorbijrazen op Götgatan, een drukke straat in het centrum van de Zweedse hoofdstad, dragen een heuse airbag met zich mee. Mochten ze ergens tegenaan botsen of van hun fiets vallen, dan vormt zich in 0,1 seconde een airbag rond hun hoofd.

De hövding ('opperhoofd'), zoals de Zweedse uitvinding heet, is populair. Naar schatting een op de tien fietsers in Zweden draagt er een. De meeste van hen zijn vrouwen, die de airbag verkiezen boven een helm. Zoals de 47-jarige administrateur Susanne Ghlisjö, die puffend de licht stijgende straat opfietst richting haar werk. 'Ik hou niet van het dragen van een helm. Mijn haar raakt ervan in de war en het is warm. Als mijn hoofd vrij is, kan ik tenminste een beetje stoom afblazen.'

Ook advocaat Lotta Wendensson (40), die verderop staat te wachten voor een rood licht, koos voor de airbag vanwege haar haardracht. 'Ik vind het heel fijn dat het goed zit als ik op mijn werk kom', zegt Wendensson, die boven haar airbag ook een zonnebril en oortjes draagt. 'Maar los daarvan fietst het ook gewoon fijner.'

Twee Zweedse industrieel ontwerpers bedachten het concept van de draagbare airbag in 2005, toen in Zweden een fietshelmplicht werd ingevoerd voor kinderen onder de 15. In het kielzog van deze wetswijziging ontstond een discussie of volwassen fietsers niet ook standaard een helm zouden moeten dragen. De ontwerpers wilden een 'onzichtbare helm' maken die iedereen zou willen dragen. Inmiddels is Hövding een beursgenoteerd bedrijf en zijn er 300 duizend exemplaren verkocht.

De hövding is geprogrammeerd om bij een abnormale beweging de airbag te activeren. Met stuntartiesten en dummies werden allerlei testen uitgevoerd om de bewegingspatronen van fietsers bij een ongeval in kaart te brengen. Dat werd toegevoegd aan data over normale bewegingen van fietsers. Zo leerde het systeem wanneer het moest ingrijpen. Gebruikers zetten de kraag aan door deze met een drukknop te sluiten. Voordat ze afstappen moeten ze de knop weer lostrekken, anders blaast de airbag zich op zodra ze bijvoorbeeld bukken om hun fiets op slot te zetten. Als de airbag eenmaal is geactiveerd, kun je hem niet opnieuw gebruiken en moet je een nieuwe kopen. De nekairbag kost 300 euro.

Het succes van de airbagkraag is mede te danken aan het feit dat veel Zweden zich op de fiets willen beschermen, ook al is het niet verplicht. Onder hen zijn veel ouders die door de helmplicht voor hun kinderen in een ongemakkelijke positie terechtkwamen. 'Ik heb kinderen en kan tegenover hen niet verantwoorden dat zij wel een helm moeten dragen en ik niet', zegt advocaat Wendensson.

Daarnaast is het imago van de hoofdbescherming in het verkeer ook veranderd. 'Toen ik jong was, was een helm dragen het sufste wat er was. Nu is het suf als je er geen een draagt', zegt Ghlisjö. 'Bovendien is het gewoon nodig. Er rijden veel vrachtwagens rond in het centrum en die kunnen je niet altijd zien vanwege de dode hoek. Daar gebeuren regelmatig ongevallen mee.'

Ook andere fietsers wijzen op de risico's van het fietsen in Stockholm. De Deense marketingmedewerker Carina Hundsdahl (30), die in de Zweedse hoofdstad woont en werkt, zegt dat 'Zweden gewoon niet goed kunnen fietsen'. 'In het algemeen zijn ze geneigd netjes de regels te volgen, maar op de fiets merk je daar niet zo veel van.'

Hundsdahl kan erover meepraten. Een half jaar geleden werd ze aangereden door een fietser die plotseling moest uitwijken voor een wegppiraat. Zij en de fietser die op haar inreed, knalden met hun hoofden tegen elkaar. Dankzij de bescherming - de ander droeg een helm, Hundsdahl een airbag - vielen de verwondingen mee.

Volgens Henk Swarttouw, voorzitter van de Europese fietsfederatie (ECF) én inwoner van Zweden, is de opmars van de hoofdbescherming te verklaren omdat Zweden meer dan bijvoorbeeld Nederlanders gericht zijn op veiligheid en elkaar daar ook op aanspreken. 'Als ik naar de supermarkt ga, een dorp verderop, doe ik niet altijd een helm op. Het komt voor dat ik dan van passanten commentaar krijg. Kinderen zonder helm, dat is helemaal not done.'

Swarttouw is dan ook niet verbaasd dat Zweedse ontwerpers met een airbag voor fietsers op de proppen kwamen. 'In 1959 was het Volvo, een Zweeds bedrijf, dat de moderne autogordel introduceerde', aldus Swarttouw. 'Maar kijk ook naar de stopcontacten of andere veiligheidsproducten die je bij Ikea kunt kopen. Het zit er gewoon in hier.'

Wat ook meespeelt, is dat het Scandinavische land al decennia een vruchtbare bodem is voor technologische innovaties. Denk aan bedrijven als streaminggigant Spotify, betalingsdienst Klarna of luisterboekproducent Storytel. Tech-ondernemers met een goed idee hebben in Zweden doorgaans weinig moeite om financiering te krijgen.

Diezelfde innovatieve Zweedse bedrijven worden dan wel vaak weer bekritiseerd omdat ze te weinig risico zouden durven nemen. 'Zweden heeft een lange geschiedenis van technologische innovatie. Maar er is zeker ruimte om wat moediger te zijn in het zakendoen. De Zweden hebben een op consensus gebaseerde cultuur en houden niet van het nemen van risico's. Ze doen het liefst alles zelf en vertrouwen liever niet op externe partijen', zei Rajkumar Ravindranathan, bestuurder van het Indiase bedrijf L&T vorig jaar in een interview op de website van Board Nexus, een Zweedse consultant.

Vraag de gebruikers van de hövding naar wat er zo Zweeds aan is en je krijgt een niet-begrijpende blik. Het bedrijf zelf wijst erop dat het product inmiddels al in vijftien landen is verkocht.

Het imago van de hövding kreeg onlangs wel een knauw in eigen land, toen uit tests van het testinstituut van de overheid bleek dat de airbag de fietser niet beschermt bij een aanrijding met een auto met een snelheid van 40 km/u. Bij die snelheid blaast de airbag niet snel genoeg op en komt de fietser met zijn hoofd direct op de motorkap van de auto terecht. De Zweedse verzekeraar Folksam stopte daarna met het aanbevelen van de fietsairbag.

Veel airbagdragers hebben het nieuws gehoord, maar slechts een enkeling wil terug naar de helm. 'Ik hou niet van het zweet dat aan mijn hoofd plakt als ik een helm op heb. En ik kan dan mijn koptelefoon niet dragen', zegt ober Tommy Olsson (55), die elke dag tien kilometer fietst van en naar het restaurant waar hij werkt. 'Het voelt ook nog steeds veilig. Ik ben vooral bang voor andere fietsers. Sommigen doen net alsof het hier de Tour de France is.'
Laatst gewijzigd door Stromerfred op 13 aug 2022, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Copy-paste van een betalend artikel uit de Volkskrant zonder enige vorm van bronvermelding ? ... :bn:

Hövding kwam al eerder ter sprake : https://www.speedpedelecreview.com/foru ... .php?t=891
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Ow excuus dat was niet de bedoeling golvos.
Postte het niet voor niets is de de rubriek in de media
Overigens als ik een link naar het artikel zelf had geplaatst had ik het commentaar gekregen dat het achter betaalmuur zat :P

Pas het aan. Maar is leuke serie artikelen dat “op het zadel”
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Plaats reactie