Oeps, accu niet opgeladen op het werk. Wat is het minimale verbruik? (ST3)

Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Gisteravond kwam ik terug bij mijn fiets en de laadstekker zat er niet goed in. Ik hoopte nog dat dat gedurende de dag was gebeurd door een passant, maar nee.
29% accu en 31km te fietsen.
Het was al na 17:30 dus ik had niet zo'n zin om nog een uur te laden om volgas naar huis te kunnen. Ik had ook al aangekondigd om 1830 thuis te zijn.
Zonder al te veel rekenkundige onderbouwing schatte ik in dat met halve ondersteuning stand 2 wel thuis zou komen. Bijvoorbeeld JW Wisselink die ca 10wh/km doet op zijn ST1X komt aardig in de buurt.

Hmmm, dat bleek al snel te enthousiast. Best wel wat stoplichten voordat ik de stad uit ben, dus accu stond al snel op 23%. Toen toch maar terug naar stand 1.
Zo fietste ik met een gangetje van 30-32 richting huis. Lekker warm, dus had ook niet zoveel zin om al te veel inspanning te leveren. Bovendien vroeg ik me af of de motor dan ook meer energie zou leveren/verbruiken. Ik probeerde nog de actieradius tevoorschijn te halen ipv het resterend %, maar op de omni lukte me dat niet en op mijn telefoon tijdens het fietsen vond ik ook niet zo geweldig.

Anyway, de kilometers vorderden en nu was het verbruik < 1% per km. Altijd maar afwachten of die meter accuraat is en geen rare sprongen maakt, dus toch nog spannend. Of dat de ondersteuning stopt met nog enkele % over, maar dat gebeurde niet. Uiteindelijk ben ik met 1% resterend thuisgekomen.
Toch best handig om te weten waar ongeveer de grens ligt. Uiteraard nu bij ca 27 graden en windstil, dus het zal variëren.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Metdestroommee
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 aug 2020, 13:52

Varieert erg met weer en accu (blauwe voor mij) ouderdom. Toen mijn ST3 nieuw was heb ik eens de max. geprobeerd te halen, maar ben na 125 km op stand 1 nog 10 km op 3 gaan rijden omdat ik dit wel ver genoeg vond. Dat was in augustus met zo'n 20 graden en geen wind. Na anderhalf jaar, op een koude januaridag met storm tegen heb ik de batterij met 20 km stand 3 en 9 km stand 1 leeggereken en moest ik de laatste km volledig op eigen kracht fietsen. Is trouwens prima te doen, je komt wel thuis zo.
🚴‍♂️ ST3 XL 2020 | 🏠🏢 30 km | 🔋 983 Wh | 🇳🇱
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 570
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Minimale verbruik is natuurlijk 0,0 ;) Bij gelijknamige ondersteuning.

In stand 3 haal ik in geweldige omstandigheden ook echt 60 km, dan geloof ik wel dan je in stand 1 ook 180 km kan rijden.
Niet goed voor je accu trouwens als je die te vaak leeg rijdt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JeroenSpock schreef: 25 aug 2022, 23:34 Minimale verbruik is natuurlijk 0,0 ;) Bij gelijknamige ondersteuning.
Nee hoor, het minimale verbruik is een van de volgende 2:
- max recoup, dan heb je namelijk een negatief vermogen per km
- nog extremer, maar er wordt nu geen arbeid door de motor geleverd: tijdens het laden nadert het verbruik naar negatief oneindig: een negatief vermogen verdeeld over 0 km.

:geek:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

"Your mileage may vary"...
Zoals al gezegd zal temperatuur invloed hebben, en de leeftijd van de accu (SoH).

Als het echt op het maximale uit een accu halen komt zijn er bepaalde rijtechnieken die je kunt toepassen.
Lage snelheid gaat je het meeste opleveren. In de formule van luchtweerstand is er maar één parameter die gekwadrateerd wordt en dat is de snelheid. Een verdubbeling van de snelheid verviervoudigt de invloed daarvan.
Wegrijden bij verkeerslichten in een lagere ondersteuning. Accelereren kost veel energie, laat dus eerst je benen het zwaarste werk doen voordat je de motor bijschakelt.
Pulse and glide, als je de mogelijkheid hebt om even uit te rollen zonder dat dit teveel van de snelheid kost (bijv. heuvel/viaduct/brug afdalend), stop dan met trappen, alles wat je de accu niet hoeft te laten bijdragen kun je later gebruiken als het harder nodig is.
Er zijn vast nog meer technieken zoals overbodig gewicht achterlaten of een zo klein mogelijke houding aannemen om je oppervlakte te verkleinen (en moeten die fietstassen persé vandaag mee?) besparen ook weer op energie.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tassen weglaten vind ik bij woon-werkverkeer minder interessant als optie. Ik wil weten hoe ver ik worst case kom, da's bepalend. Niet hoe ver ik in een gunstig geval kom...

Zul je zien dat je net op die dag dat het -5 graden is, windkracht 5 tegen hebt een veel mee moet nemen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 570
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

FreddyH schreef: 26 aug 2022, 09:12Nee hoor, het minimale verbruik is een van de volgende 2:
- max recoup, dan heb je namelijk een negatief vermogen per km
- nog extremer, maar er wordt nu geen arbeid door de motor geleverd: tijdens het laden nadert het verbruik naar negatief oneindig: een negatief vermogen verdeeld over 0 km.

:geek:
Freddy je brengt me op ideeën. Ik ga morgen naar het werk fietsen op max recup, en als ik thuis kom met 100% SoC ga ik de accu ontladen op de omvormer van de zonnepanelen :mrgreen:
Over een half jaar heb ik 2 dikke gespierde benen als boomstammen, en ben ik schathemeltjerijk door alle terug geleverde stroom aan Eneco die er toch geen f*ck meer voor geeft.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

JeroenSpock schreef: 27 aug 2022, 00:04
FreddyH schreef: 26 aug 2022, 09:12Nee hoor, het minimale verbruik is een van de volgende 2:
- max recoup, dan heb je namelijk een negatief vermogen per km
- nog extremer, maar er wordt nu geen arbeid door de motor geleverd: tijdens het laden nadert het verbruik naar negatief oneindig: een negatief vermogen verdeeld over 0 km.

:geek:
Freddy je brengt me op ideeën. Ik ga morgen naar het werk fietsen op max recup, en als ik thuis kom met 100% SoC ga ik de accu ontladen op de omvormer van de zonnepanelen :mrgreen:
Over een half jaar heb ik 2 dikke gespierde benen als boomstammen, en ben ik schathemeltjerijk door alle terug geleverde stroom aan Eneco die er toch geen f*ck meer voor geeft.
En dat klopt in mijn beleving dus niet. Je mag tegelijkertijd je prijzen opschroeven (en daar "tekorten" en "Putin" de schuld van geven) maar de overschotten die je net op komen mag je zo goed als gratis afnemen en dan weer voor heel veel geld doorverkopen?
Het is dat particulieren die zonnepanelen op hun dak hebben versnipperd zijn en daarmee machteloos. Zou er een mogelijkheid zijn dat die zich gaan organiseren en zich vervolgens opstellen naar energiebedrijven als een leverancier die een marktprijs kan bedingen?
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 702
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1826
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

JeroenSpock schreef: 27 aug 2022, 00:04 Freddy je brengt me op ideeën. Ik ga morgen naar het werk fietsen op max recup, en als ik thuis kom met 100% SoC ga ik de accu ontladen op de omvormer van de zonnepanelen :mrgreen:
Over een half jaar heb ik 2 dikke gespierde benen als boomstammen, en ben ik schathemeltjerijk door alle terug geleverde stroom aan Eneco die er toch geen f*ck meer voor geeft.
Oke, ik zit bij Vattenfall en heb recent dit schrijven mogen ontvangen.

Uw zonnepanelen kunnen u vanaf 1 september 2022 meer geld opleveren. Vanaf die datum ontvangt u van ons een hogere terugleververgoeding. Levert u meer terug dan u van het net afneemt, dan betalen we u vanaf die datum 16,8 eurocent per kWh. De oude vergoeding was 7 eurocent per kWh
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Plaats reactie