Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Rubz schreef: ↑25 sep 2022, 17:21
Voor NL gaf de rekentool van Hellorider (onderdeel van Directlease) een erg nauwkeurig beeld van mijn uiteindelijke situatie. Deze rekent met de actuele afspraken omtrent loonheffingskorting, en bied ook de mogelijkheid om een werkgeversbijdrage in te vullen.
Wel grappig deze calculator. En denkt ook dat hij klopt, maar in feite heeft de werkgever bij een speedpedelec nog het voordeel dat er een extra milieu investerings aftrek op zit. Als je zelfstandige bent of een BV bezit is dit voordeel ook voor jou
(Nederlands belastingstelsel)
Vigor schreef: ↑25 sep 2022, 16:47
Word je misschien baremiek betaald, bv in (semi-)publieke sector? Bruto/netto voordeel (het grootste voordeel dus) kan enkel in de schijf boven barema. Je kan dan meer recent ook wel via je werkgever leasen in de publieke sector, maar dan moet je kiezen: je fietsvergoeding afstaan, eindejaarspremie,geldelijke anciënniteit, vakantiedagen of -geld inleveren (één of combinatie van genoemde). Dit is door de band genomen minder interessant, en komt idd grosso modo op gelijke hoogte als privé leasen of een (bij enkele banken interessante) fietslening. Opgelet: dit alles in België. In NL geen flauw idee hoe eea werkt. En idd opgelet: de offerte die van de lease maatschappij komt is niet wat jij netto gaat inleveren op je maandloon, indien je bruto/netto voordeel kan genieten, dit is dan de totale kostprijs. Wat dat op je maandloon geeft, berekent je werkgever (cq sociaal bureau) als je die offerte bij hen binnen brengt.
Het is in de ziekenhuissector in ific verloning. Nogmaals navraag gedaan bij de werkgever en van brutto/nettovoordeel is er absoluut geen sprake. Maandelijks bedrag blijft 261,56 euro netto. Kijkend op 36 maand met overname komt dit neer op 10 817 euro. Kostelijk grapje dus. Ik kom goedkoper uit in prive lease dan via werkgever.
Nick04 schreef: ↑27 sep 2022, 22:47
Nogmaals navraag gedaan bij de werkgever en van brutto/nettovoordeel is er absoluut geen sprake.
Dan heeft leasen via de werkgever inderdaad geen zin. Wel vreemd dat ze dat aanbieden dan.
Hier https://www.cyclevalley.be/voordelen/ lees ik:
Flexibele verloning – Cafetariaplan
Indien de werknemer bereid is mee te investeren voor zijn persoonlijke fiets d.m.v. een maandelijkse (bruto) bijdrage kan dit netto tot wel 60% goedkoper zijn.
Vigor schreef: ↑25 sep 2022, 16:47
Word je misschien baremiek betaald, bv in (semi-)publieke sector? Bruto/netto voordeel (het grootste voordeel dus) kan enkel in de schijf boven barema. Je kan dan meer recent ook wel via je werkgever leasen in de publieke sector, maar dan moet je kiezen: je fietsvergoeding afstaan, eindejaarspremie,geldelijke anciënniteit, vakantiedagen of -geld inleveren (één of combinatie van genoemde). Dit is door de band genomen minder interessant, en komt idd grosso modo op gelijke hoogte als privé leasen of een (bij enkele banken interessante) fietslening. Opgelet: dit alles in België. In NL geen flauw idee hoe eea werkt. En idd opgelet: de offerte die van de lease maatschappij komt is niet wat jij netto gaat inleveren op je maandloon, indien je bruto/netto voordeel kan genieten, dit is dan de totale kostprijs. Wat dat op je maandloon geeft, berekent je werkgever (cq sociaal bureau) als je die offerte bij hen binnen brengt.
Het is in de ziekenhuissector in ific verloning. Nogmaals navraag gedaan bij de werkgever en van brutto/nettovoordeel is er absoluut geen sprake. Maandelijks bedrag blijft 261,56 euro netto. Kijkend op 36 maand met overname komt dit neer op 10 817 euro. Kostelijk grapje dus. Ik kom goedkoper uit in prive lease dan via werkgever.
Klopt idd, in die sector kan geen bruto/netto voordeel, net zoals bij Vlaamse overheid of onderwijs. Leasen kan er vanaf januari, maar onder dezelfde voorwaarden, dus zonder bruto/netto voordeel. Privé is dan vaker goedkoper, heb het ook zo gedaan. Jammer maar helaas
Vigor schreef: ↑28 sep 2022, 18:41
Klopt idd, in die sector kan geen bruto/netto voordeel, net zoals bij Vlaamse overheid of onderwijs. Leasen kan er vanaf januari, maar onder dezelfde voorwaarden, dus zonder bruto/netto voordeel. Privé is dan vaker goedkoper, heb het ook zo gedaan. Jammer maar helaas
Hé? Ik werk ook voor de overheid dus zal geen voordeel genieten? Heb je daarin link van online?
Vigor schreef: ↑28 sep 2022, 18:41
Klopt idd, in die sector kan geen bruto/netto voordeel, net zoals bij Vlaamse overheid of onderwijs. Leasen kan er vanaf januari, maar onder dezelfde voorwaarden, dus zonder bruto/netto voordeel. Privé is dan vaker goedkoper, heb het ook zo gedaan. Jammer maar helaas
Hé? Ik werk ook voor de overheid dus zal geen voordeel genieten? Heb je daarin link van online?
Ik had net hetzelfde resultaat, waardoor ik uiteindelijk gekozen heb voor een eigen fietslening via de FM aan 0.0%.
Dat kwam beter uit voor mij en door mijn fietsvergoeding betaal ik het maandelijkse bedrag van 236 euro af.
Op het werk (OCMW), kan vanaf januari 2023 ook een fiets geleased worden door de bruto eindejaarspremie (Werkgeversbijdrage incl.) in te ruilen voor een leasebudget.
Is dit dan ook een bruto/netto voordeel? of heb ik het mis?
De simulatie die we reeds kunnen uitvoeren geeft alleszins een grote besparing aan t.o.v. een private aankoop.
In Nederland, en ik neem aan ook in België, wordt over een eindejaarsuitkering gewoon belasting betaald. Als dit brutobedrag wordt opgemaakt aan de fietslease valt er weinig belasting meer te betalen. Je hebt alleen wel een flinke eindejaarsuitkering nodig om een goeie SP te financieren. Je zit al snel over de €250 per maand aan kosten. Het kan natuurlijk, maar als je dure smaak hebt kan de uitkering het mogelijk niet gaan dekken.