Re: Supernova M99 PRO 2 en Supernova M99 Taillight 2

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aangekondigd op Eurobike 2022 en inmiddels wel bekend, maar zeker een eigen topic waard: de vermaarde Supernova M99 PRO koplamp (aka 'De Bouwlamp') en de Supernova M99 Taillight (destijds het eerste achterlicht met remlichtfunctie gehomologeerd voor speed pedelecs) zijn opgevolgd door een '2'.


Supernova M99 PRO 2 koplamp

De voorganger van deze koplamp is al jaren de 'koplamp der koplampen' voor speed pedelec rijders. Op papier zijn er misschien nog betere lampen, maar op de meeste speed pedelecs vinden we verlichting van de merken Busch & Müller, Roxim en Supernova; hun koplampen zijn gehomologeerd voor 45km/u speed pedelecs. (Dat is in de regel niet het geval voor de extra bijzetlampjes die wij op ons speed pedelec stuur plaatsen als de fabriekskoplamp niet voldoet.)

In de groep gehomologeerde koplampen is de Supernova M99 PRO al jaren de onbetwiste leider. Zozeer zelfs, dat mensen bewust kiezen voor een bepaald merk of model speed pedelec (b.v. de Stromer ST2 S, Stromer ST5, Stromer ST7), omdát de M99 PRO erop zit. Met minder nemen deze mensen geen genoegen meer en dat is wel te begrijpen; wanneer je eenmaal een speed pedelec met M99 PRO hebt gehad is elke andere koplamp 'minder', zowel in lichtopbrengst als het lichtbeeld.

Zie ook 'De grote speedpedelec koplampentest' die is uitgevoerd door enkele actieve forumleden.


Op Eurobike 2022 kondigde Supernova de opvolger van de immens populaire M99 PRO aan: de Supernova M99 PRO 2:


Supernova M99 PRO 2.jpg
Supernova M99 PRO 2.jpg (193.26 KiB) 1572 keer bekeken


De belangrijkste verschillen tussen de Supernova M99 PRO en de M99 PRO 2

- Nog meer lichtopbrengst: de M99 heeft een low beam van 1,100 lm, 310 lx, 16 W en een toch al niet kinderachtige 1,600 lm, 380 lx, 32 W high beam. Dit is al een hele serieuze bak licht. De PRO 2 gaat nog een stap verder: de 45km/u versie heeft dezelfde low beam prestaties als z'n voorganger, maar het grootlicht is nog een pak sterker geworden: 3.000 lm, 450 lx, 35 W.

- De vernieuwde behuizing, nog steeds van geanodiseerd aluminium, is kleiner en lichter geworden.

- De behuizing van de Supernova M99 PRO 2 heeft geen grote koelribben meer bovenop de behuizing. De lichtsensor, waarmee automatisch wordt geschakeld tussen daglicht en dimlicht, zat bij de originele M99 PRO wat verstopt tussen die koelribben, waardoor deze niet altijd optimaal functioneerde. Dit was bijvoorbeeld het geval op de Stromer ST5: bij deze speed pedelec is de Supernova M99 PRO in het stuur verzonken, en als je de lamp ook maar iets verkeerd uitrichtte, dan ving de sensor geen licht meer op waardoor hij niet meer automatisch van dimlicht naar de daglicht stand schakelde wanneer je b.v. een tunnel uit reed. Dit probleem is verholpen met de Supernova M99 PRO 2.

Lichtsensor op de 'oude' Supernova M99 PRO (rechts):

Supernova M99 PRO lichtsensor.png
Supernova M99 PRO lichtsensor.png (1022.27 KiB) 1565 keer bekeken

- Voor de 'signature' dagrijverlichting met twee halve maantjes aan de zijkanten van de koplamp - je herkent een fiets met Supernova M99 PRO meteen als er eentje op je af rijdt - wordt bij de Supernova M99 PRO 2 gebruik gemaakt van SMD LEDs. Hierdoor lijkt de ingeschakelde dagrijverlichting wat meer op een 'strip' en dat geeft de lamp een nog strakkere uitstraling.


Supernova M99 PRO 2.png
Supernova M99 PRO 2.png (805.68 KiB) 1564 keer bekeken


- De M99 PRO 2 kan dienst doen als 'power hub'. Hiervoor zijn enkele extra aansluitingen voorzien aan de achterkant van de behuizing. Je kunt hier bijvoorbeeld de toeter mee voeden, een extra USB aansluiting om je smartphone of navigatieapparaat mee op te laden, of zelfs handgreepverwarming. (Naar verluidt spelen ze bij OPIUM met die gedachte.)


Supernova M99 PRO 2 II.png
Supernova M99 PRO 2 II.png (414.65 KiB) 1563 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Levering Supernova M99 PRO 2 koplamp

Wie overweegt om zelf een Supernova M99 PRO 2 te kopen en op z'n SP te monteren: de adviesprijs van de Supernova M99 PRO 2 blijft hetzelfde als die van z'n voorganger: € 449,-. Kost wat, maar dan heb je ook wel echt wat. Optimale veiligheid door goed zicht en zichtbaarheid is veel waard.

Momenteel is de M99 PRO 2 nog niet leverbaar. Hij wordt voor het einde van dit jaar (2022) verwacht.


Bij Stromer komt dit even net niet lekker uit. Traditioneel monteert Stromer de Supernova M99 PRO op hun duurste model: eerst op de Stromer ST2 S en daarna de Stomer ST5 / ST5 ABS. Stromers allernieuwste topmodel - de Stromer ST7 - wordt deze maand (oktober 2022) in productie genomen. Maar de afdeling Product Development van Stromer verwacht de nieuwe M99 PRO 2 koplamp pas deze maand binnen te krijgen. Omdat het voltage van de M99 PRO 2 anders is dan dat van z'n voorganger (was 24-60V DC, wordt 6-12V DC) moet Stromer eerst bepalen welke aanpassingen er nodig zijn om de PRO 2 op ST7 te monteren.

Stromer kiest ervoor om de levering van de ST7 niet verder uit te stellen en dat is ook begrijpelijk. In de specificaties van de ST7 is de M99 PRO opgenomen, dus dat is de koplamp die erop geleverd mag worden. Het ligt wel in de lijn der verwachtingen dat latere batches van de Stromer ST7 worden geleverd met een Supernova M99 PRO 2 koplamp, want de M99 PRO wordt EOL. Maar wanneer de PRO 1 daadwerkelijk EOL is, wanneer de voorraden op zijn, en wanneer Stromer het rond krijgt met montage van de PRO 2 is allemaal nog niet bekend. Uiteindelijk zal de stap naar een Supernova M99 PRO 2 koplamp dus een tussentijdse wijziging/upgrade aan de ST7 worden, net als b.v. de Stromer ST5 die tussentijds een zwart stuur en DI2 oplaadpunt in het stuur-eind heeft gekregen.

Stromer ST7 met Supernova M99 PRO.png
Stromer ST7 met Supernova M99 PRO.png (1.1 MiB) 1547 keer bekeken



De enige andere fabrikant die op dit moment al heeft bevestigd de Supernova M99 PRO 2 op haar speed pedelecs te monteren is OPIUM. Ook OPIUM zet deze topkoplamp op z'n topmodel: de OPIUM S6 / S6 XLR, hieronder te zien als prototype op Eurobike 2022:

OPIUM met Supernova M99 PRO 2.png
OPIUM met Supernova M99 PRO 2.png (1.74 MiB) 1550 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Supernova M99 TAIL LIGHT PRO 2

Per 1-1-2018 werden de typegoedkeuringseisen voor speed pedelecs aangescherpt. Vanaf dat moment moest elke speed pedelec o.a. zijn voorzien van een toeter en een remlicht. Nog voor deze verplichting monteerde Stromer al een remlicht op z'n vlaggenschip van weleer: de Stromer ST2 S: de (of is het 'het'?) Supernova M99 PRO Taillight 45. Dit achterlicht met remlichtfunctie was de eerste die officieel voor 45km/ e-bikes gehomologeerd werd.

De eerste versie van de M99 TAIL LIGHT 45 is uitgerust met een rijtje van vijf krachtige LEDs (9 cd achterlicht, 50 cd remlicht) en geïntegreerde kentekenverlichting. Mooi basic en functioneel vorm gegeven:


Supernova M99 Taillight 45.png
Supernova M99 Taillight 45.png (844.34 KiB) 1545 keer bekeken


Sinds het remlicht verplicht is op speed pedelecs krijgt Supernova er concurrentie bij. Onder meer van Roxim. Het Roxim R3E achterlicht werkt volgens hetzelfde principe - 5 LEDS en kentekenverlichting - maar de behuizing is van kunststof en wat minder fraai ontworpen. De lichtopbrengst van beide achterlichten is vergelijkbaar, maar de Roxim R3E kost de helft en dat weet je het wel: een merk zoals Stromer behoudt Supernova (koplamp en achterlicht) alleen op hun topmodellen (ST2 S, ST5, ST7) en rust alle andere/goedkopere modellen voortaan uit met verlichting van Roxim.

Op onderstaande, verre van representatieve maar toch best verhelderende, foto zie je links de Supernova M99 Taillight 45 en rechts de Roxim R3E:



Supernova versus Roxim achterlicht.png
Supernova versus Roxim achterlicht.png (1.43 MiB) 1540 keer bekeken


Lang verhaal kort: verreweg de meeste speed pedelec fabrikanten monteren nu standaard het Roxim R3E achterlicht, want die kost ze de helft (aan de inkoopkant is het verschil misschien nog wel groter, wie weet). Op Eurobike 2022 kwam Supernova met een antwoord: de Supernova M99 TAIL LIGHT 2. En dat IS me toch een mooi ding geworden.

De M99 TL2 PRO is uitgerust met bijna 60 power LEDs, waardoor het geheel oogt als één strakke LED strip. High Density LED technologie zorgt voor een optimale zichtbaarheid. 7.5 cd achterlicht is wat minder dan z'n voorganger, maar 75 cd remlicht is fors meer dit was 50 cd):


Supernova Taillight PRO 2.png
Supernova Taillight PRO 2.png (1.05 MiB) 1534 keer bekeken



De Supernova M99 TAIL LIGHT 2 PRO is inmiddels leverbaar en kost €119,00 . Er zijn nog geen speed pedelec fabrikanten bekend die dit nieuwe achterlicht gaan voeren. V.w.b. het design hoop ik toch dat enkele merken overstag gaan en die plastic Roxim unit uitwuiven.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Sylvia,

dank voor het delen.
Maar DAT is een interessant detail: deze nieuwe bouwlamp werkt dus op 12 V.
Net zoals de Roxim Z4E van de huidige ST3.

Daarmee is het grootste obstakel om deze toffe bouwlamp op de ST3 te meubelen verdwenen......
Een kijken/horen wat de FM er over te melden heeft....

Nogmaals dank.
Grtz, Reinout
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Reinout-ST3 schreef: 10 okt 2022, 21:11 Daarmee is het grootste obstakel om deze toffe bouwlamp op de ST3 te meubelen verdwenen......
Spanning is 1 ding… vermogen een ander.
Reken op een 3A op 12V. Toch maar eens kijken of de interne DC/DC converter dit aan kan.
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 145
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Nieuwe achterlicht ziet er mooi uit met die strakke lijnen, doet futuristisch(er) aan. Prijs valt me niet heel erg tegen, maar als mijn huidige kapot gaat weet ik wel welke er op gaat 8-)
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Reinout-ST3 schreef: 10 okt 2022, 21:11 Maar DAT is een interessant detail: deze nieuwe bouwlamp werkt dus op 12 V.
Net zoals de Roxim Z4E van de huidige ST3.

Daarmee is het grootste obstakel om deze toffe bouwlamp op de ST3 te meubelen verdwenen......
Ik zou niet te snel juichen: die M99 Pro 2 gebruikt met groot licht 35 W. Bij een voedingsspanning van 12 V betekent dat dat er 3 A stroom getrokken wordt, ik zou niet zomaar aannemen dat jouw fiets dat kan leveren. Ik kan zo snel geen specs vinden van de Z4E Pro, maar ik vermoed dat die ergens tussen de 10 en 15 W verbruikt met groot licht. Ofwel grofweg 1 A stroom, een factor 3 minder...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mooi stuk inderdaad! De koning der koplampen krijgt een troonopvolger, ik ben erg benieuwd naar de eerste testen daarvan!

Gezien andere recente lampen van Supernova kan dit alleen maar belachelijk goed zijn. De oeroude E3 was niet geweldig, maar dat was nog in een tijd waarin we met z'n allen niet doorhadden dat goede verlichting essentieel is. Daarna is alles met M99 in de naam gewoon erg goed geweest, waarbij het ene nog beter dan het andere.
Ondertussen kan ik me bijna niet meer voorstellen hoe erg de originele koplamp op mijn fiets was, maar met het teruglezen van mijn commentaar op de B+M IQ-X E lamp herinner ik me weer hoe oncomfortabel ik me soms voelde op die Upstreet6.

Ik ben héél benieuwd naar de koplampentest 2023, met daarin de M99 Pro 2, M99 Mini Pro, Klever koplamp en Roxim Z4E Pro (moeten we kunnen regelen, toch?).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 10 okt 2022, 21:43 Ik zou niet te snel juichen: die M99 Pro 2 gebruikt met groot licht 35 W. Bij een voedingsspanning van 12 V betekent dat dat er 3 A stroom getrokken wordt, ik zou niet zomaar aannemen dat jouw fiets dat kan leveren. Ik kan zo snel geen specs vinden van de Z4E Pro, maar ik vermoed dat die ergens tussen de 10 en 15 W verbruikt met groot licht. Ofwel grofweg 1 A stroom, een factor 3 minder...
Dat zal ook de reden zijn dat Stromer écht serieus moet onderzoeken wat ze aan hun ST7 moeten modificeren om de PRO 2 werkend te krijgen. Toen we (jij & ik) het hoofd product development van Stromer spraken in Antwerpen, had-ie de PRO 2 nog niet eens in handen gehad, laat staan dat-ie wist wat de consequenties van deze nieuwe specs zijn voor de Stromer ST7.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 10 okt 2022, 21:50 Ik ben héél benieuwd naar de koplampentest 2023, met daarin de M99 Pro 2, M99 Mini Pro, Klever koplamp en Roxim Z4E Pro (moeten we kunnen regelen, toch?).
Gaan we sowieso regelen! Genoeg forumleden en dealers die hieraan mee willen werken.


Ik heb ook een lijntje uitgegooid naar Supernova. Eerder al toen ik mijn blog opstartte, omdat ik de specs van de PRO 2 op hun website niet begreep (die bleken van de 25km/u variant te zijn) en ik heb ze vandaag gewezen op dit forumtopic, ook omdat ik netjes toestemming heb gevraagd voor het gebruik van hun beeldmateriaal.

De M99 PRO 2 koplamp komt dus sowieso op de OPIUM 6 die vanaf deze zomer (2023) leverbaar wordt. Ik heb Supernova gevraagd of er, naast OPIUM en Stromer, al meer speed pedelec fabrikanten zijn die hebben bevestigd dat ze deze koplamp (en/of Taillight) gaan toepassen. Dit ook om een dialoog met ze op gang te brengen.


Als ik dialogen start met fabrikanten weet ik van tevoren eigenlijk nooit waar dat op uit draait, maar vaak zijn dat toch hele mooie dingen waar we allemaal weer wat aan hebben :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie