Oproep aan de speedpedelecer die vrijdag14/10 rond 18u20 de speedpedelecer voorbij reed aan Jansen pharmaceutica Beerse

pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Oproep aan de speedpedelecer die vrijdag14/10 rond 18u20 de speedpedelecer met gele fluo vest op het verplichte fietspad voorbij reed aan Jansen pharmaceutica te Beerse ( België), rijrichting van Turnhout naar beerse, op Turnhoutseweg naast MacDonalds en even verder de Pastoriestraat insloeg. Ik plaats dit in de hoop dat de betreffende voorbijstekende fietser dit leest.
Ik was degene met de fluo vest, hierbij wil ik je zeggen dat het fietsen op de openbare weg geen snelheidswedstrijd is!! Ik hoop dat je beseft dat je op een haar na bijna een overstekende voetganger hebt aan gereden, door een onverantwoorde handeling.
Ik had al een tijdje in het vizier dat er een achterliggende fietser dichterbij kwam. Als ik snelheid minderde had dat waarschijnlijk een reden bv gladheid door de bladeren op wegdek, anticiperen op het verkeer uit de zijstraat aan MacDonalds . Voor u misschien een kans om tijdens snelheidswedstrijd dichterbij te komen. Waar ik echt boos om werd is , dat er een rood verkeerslicht aan Jansen pharmaceutica was, in stopte zoals het hoort. In de achtergrond hoorde ik een fiets bel waarbij jij loeihard voorbij reed door het rode verkeerslicht en daarbij bijna de voetganger aanreed.
Dit was onverantwoord waarbij je anderen en uzelf in gevaar hebt gebracht. Pas in het vervolg uw snelheid aan de situatie! Je hoeft niet constant 45 te rijden.
Zo bouw je ook geen respect op bij de andere weggebruikers naar de speedpedec bestuurders toe.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het blijkt weer: je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Er rijden spijtig genoeg veel gekken rond of noem het mensen die niet weten met wat ze bezig zijn. Vaak maken die vroeg of laat wel iets mee maar dan is het te hopen dat ze niemand anders hierbij betrekken.
Ik als medewerker van Janssen was dit jaar verplicht om een 3 uur durende fietsopleiding te volgen op het bedrijf ondanks ik 4 jaar naar het werk fiets met een speed pedelec. Intussen zijn er al 1200 speed pedelecs aanwezig op het bedrijf maar vanwege de vele ongevallen moesten ze wel iets doen.

Het lijkt mij de hoogste tijd om een verplichte cursus of zelfs rijbewijs in te voeren want voor velen is dergelijke fiets niet verantwoord en dan vooral de modellen met achterwielmotor niet.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Er is een verplicht rijbewijs namelijk AM, A of B.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Stromerfred schreef: 17 okt 2022, 17:47 Er is een verplicht rijbewijs namelijk AM, A of B.
B heeft iedereen, maar de meesten hebben nooit sneller dan 30km/u met een fiets gereden.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Dat is zo. Probleem is dat als je nieuw rijbewijs zou willen invoeren je die “gratis” moet geven aan hen die nu al een rijbewijs bezitten waarmee ze een dergelijk voertuig mogen berijden (zoals bijvoorbeeld is gebeurd met het AM rijbewijs, het tractorrijbewijs en langer geleden met het BE rijbewijs).

Bovendien vraag ik me sterk af of zo’n speedpedelec rijbewijs het probleem van hufters in het verkeer voorkomt.

Overigens vind ik het verschil in volksaard tussen Vlamingen en Nederlanders weer mooi. Ik denk niet dat je als Nederlandse werkgever wegkomt met een verplichte cursus SP rijden (sowieso vraag ik me af op welke wetgeving je dat zou kunnen verplichten).
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ik ken zelf enkele collega's die al een ongeval hadden met een SP en dat zijn ongevallen met weken/maanden werkverlet.
Dus dat de werkgever dit dan verplicht kan ik goed begrijpen. Het vreemde was wel dat het verplicht was voor de lease gebruikers en niet voor diegene die er zelf één gekocht hadden. Misschien dat dit op vraag was van kbc maar dat weet ik niet.
Het gaat hier ook telkens om fietsen van 6-7000 euro dus kbc zal zich misschien toch vragen stellen wanneer het aantal ongevallen hoog ligt in een bedrijf.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Zie ook zeker het nut van de cursus. Maar om dat nou te verplichten (wat in NL juridisch niet kan) vind ik wat ver gaan eigenlijk.
Als mijn ziekenhuis zoiets zou aanbieden doe ik trouwens meteen mee!
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Idem. Adviseren om de cursus te volgen is uiteraard toegestaan, maar je mag er in NL als werkgever geen enkele verplichting of consequentie aanhangen. Dat gezegd hebbende: ik zou zelf ook direct meedoen, je leert er altijd wat van en als je ermee al 1x een val voorkomt dan is dat dik terugverdiend (dan heb ik het niet eens over financieel, maar het voorkomen van allerlei ellende aan je lijf en zo).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Karine schreef: 17 okt 2022, 17:06 Er rijden spijtig genoeg veel gekken rond of noem het mensen die niet weten met wat ze bezig zijn. Vaak maken die vroeg of laat wel iets mee maar dan is het te hopen dat ze niemand anders hierbij betrekken.
Ik als medewerker van Janssen was dit jaar verplicht om een 3 uur durende fietsopleiding te volgen op het bedrijf ondanks ik 4 jaar naar het werk fiets met een speed pedelec. Intussen zijn er al 1200 speed pedelecs aanwezig op het bedrijf maar vanwege de vele ongevallen moesten ze wel iets doen.

Het lijkt mij de hoogste tijd om een verplichte cursus of zelfs rijbewijs in te voeren want voor velen is dergelijke fiets niet verantwoord en dan vooral de modellen met achterwielmotor niet.
1200!? Tjonge, dat is echt een hoop. Op hoeveel medewerkers? Ik werk best bij een flinke organisatie 8-9000 mensen, maar afgaand op de fietsenstalling denk ik niet dat we de 50 halen.

Meerdere vestigingen van Jansen zitten bij ons trouwens om de hoek.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Plaats reactie