Onderhoud fietslease ?

Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ik heb vorige week mijn fiets binnengebracht voor jaarlijks onderhoud.(KBC leasing, contract tour)
Ik had toen gevraagd om alles te vervangen.(ketting, cassette, remblokken)

De technieker heeft dit niet gedaan omdat de onderdelen volgens hem niet voldoende versleten waren.
Ik vind zelf van de technieker dit ook een logische beslissing om zaken die al zo moeilijk te verkrijgen zijn zomaar voor niets gaan te vervangen.

Ik heb hiervoor bij KBC geïnformeerd hoe het nu zit wanneer binnen enkele maanden dit wel versleten is.

Hun reactie :
Beste,
Een jaarlijks onderhoud welk inbegrepen is in uw contract, dient jaarlijks uitgevoerd te worden in het jaar dat het contract in voege is.
Het leasecontract voor de fiets waarvan het contract start op 12/08/2021 heeft het onderhoudspakket Tour 1 vervanging van cassette/tandwielen is inbegrepen. Enkel het onderhoudspakket Intense geeft recht op 2x jaarlijks onderhoud.
Voor deze fiets werd een jaarlijks onderhoud geregistreerd op 16/10/2022. Dit is voor de periode van 13/08/22 tot en met 13/08/23.

Dus als ik het goed begrijp moet ik wanneer voor 13/08/23 die zaken versleten zijn er zelf voor opdraaien ?
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Hoe het in België geregeld is weet ik niet, maar in Nederland is leasen eigenlijk een 'no worries' pakket. Wat er ook gebeurd, alles wordt door de maatschappij vergoed. In het maandbedrag zitten dan al reserveringen voor de onderhoudskosten en de kosten voor een all-risk verzekering verwerkt.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zou dat terugkoppelen aan de lease maatschappij en de FM. Maar zoals het er nu voorstaat gaan extra vervangingen tussendoor idd voor jouw rekening zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

FreddyH schreef: 17 okt 2022, 13:57 Ik zou dat terugkoppelen aan de lease maatschappij en de FM. Maar zoals het er nu voorstaat gaan extra vervangingen tussendoor idd voor jouw rekening zijn.
Dus als volgende week mijn ketting over mijn cassette schiet en ik doe hem binnen voor herstelling moet ik de cassette betalen?
Het zou sterk zijn, maar met KBC weet je nooit.

Daarnet telefonisch contact opgenomen met een persoon van de lease bij KBC en die arme man wist het antwoord zelf niet.
Ze gingen namiddag contact met me opnemen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik hoop dat je er goed uitkomt, maar als de regeling is dat je 1x per jaar "gratis" onderhoud mag doen, dan moet je daarin zorgen dat alles wat potentieel gaat verslijten vervangen wordt. Een ontzettend krom systeem als je het mij vraagt, maar so be it.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 17 okt 2022, 14:11 Een ontzettend krom systeem als je het mij vraagt, maar so be it.
Ik vrees inderdaad ook dat het systeem gericht is op verspilling van onderdelen die nog goed zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 17 okt 2022, 14:13 Ik vrees inderdaad ook dat het systeem gericht is op verspilling van onderdelen die nog goed zijn.
Dát, en het verspillen van kostbare materialen en het naaien van naïve gebruikers.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

FreddyH schreef: 17 okt 2022, 14:14
Stromeur schreef: 17 okt 2022, 14:13 Ik vrees inderdaad ook dat het systeem gericht is op verspilling van onderdelen die nog goed zijn.
Dát, en het verspillen van kostbare materialen en het naaien van naïve gebruikers.
Er is nog steeds iets, wat als de fiets door het jaar plots stuk gaat ?
Lease blijft lease, dan moet je ook niet opdraaien voor de kosten.
Ik denk dat het zo zal lopen.
1x onderhoud, gaat daarbuiten dingen stuk wordt dit ook door de lease betaald. Wel met een max van 1x cassette en dergelijke per jaar.

Betreft naïeve gebruikers, ik heb duidelijk gezegd om alles te vervangen omwille dat ik niet zeker was van mijn zaak. Als KBC het toch zo spelen dan mag mijn fietsenmaker voor de kosten opdraaien.
Bijlagen
thumbnail_image005.jpg
thumbnail_image005.jpg (97.88 KiB) 896 keer bekeken
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Intussen zaak gesloten.

Dus het onderhoud van 2022 ben ik gewoon kwijt. Als morgen mijn cassette en ketting versleten zijn moet ik ze zelf betalen.
Reactie FM, excuses, dit wisten wij ook niet.
Maar als je in 2023 langskomt kunnen wij wel alles vervangen op het onderhoud van 2023.

Mijn conclusie.
Dus wat moet je doen in de toekomst :
Ketting en cassette laten factureren en mee naan huis nemen voor als het nodig is.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Karine schreef: 21 okt 2022, 14:19 Dus wat moet je doen in de toekomst :
Ketting en cassette laten factureren en mee naan huis nemen voor als het nodig is.
Triest, maar waar.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie