Onderhoud fietslease ?

Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ik betwijfel of die goedkope overname nog de moeite is wanneer je de fiets effectief gebruikt om naar je werk te rijden.
Ik heb er intussen na een dik jaar 8000 km op staan, stel na 3 jaar 20.000km dan heeft de fiets al aardig geleden.
Heb er op het werk al meerdere horen klagen met Stromers die na 3-4 jaar stukken beginnen te krijgen en dat zijn dan meestal dure stukken.
Bij veel gebruik lijkt mij elke 3 jaar een nieuwe fiets nog de goedkoopste/beste oplossing.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Rubz schreef: 11 nov 2022, 12:59 Een van de grootste voordelen van lease in Nederland, het zij zakelijk of prive, is dat je in de meeste gevallen eigenlijk verzekerd bent tegen onderhoud. Gaat er onverhoopt iets stuk dan wordt dit gewoon geregeld.
Daarvoor heb je in veel gevallen ook garantie, en buiten de 2 jaar kan je vaak extra garantie aankopen. Dus dat kan ook gewoon bij privé bezit.

Grootste voordeel van zakelijke lease is het voordeel voor jou als individu, maar het wordt uiteraard wel collectief betaald. Da's een beetje jammer voor degenen die er geen gebruik van kunnen maken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
NVware
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 mei 2022, 11:21
Locatie: Arendonk
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 25

FreddyH schreef: 11 nov 2022, 13:53 Daarvoor heb je in veel gevallen ook garantie, en buiten de 2 jaar kan je vaak extra garantie aankopen. Dus dat kan ook gewoon bij privé bezit.

Grootste voordeel van zakelijke lease is het voordeel voor jou als individu, maar het wordt uiteraard wel collectief betaald. Da's een beetje jammer voor degenen die er geen gebruik van kunnen maken.
Dat hangt ervan af hoe je werkgever het aanbiedt. De mijne voorziet dat ik het geld dat hij nodig heeft om mijne eindejaarspremie te betalen quasi volledig mag gebruiken om de fiets aan te schaffen. Dat wil concreet zeggen dat bovenop het brutoloon ook de werkgeversbijdrage aan rsz beschikbaar wordt, wat toch nog een extra 28% is (in principe 31,44%, maar ze houden 3,44% in voor de extra administratie die HR erdoor heeft).
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

FreddyH schreef: 21 okt 2022, 14:42
Karine schreef: 21 okt 2022, 14:19 Dus wat moet je doen in de toekomst :
Ketting en cassette laten factureren en mee naan huis nemen voor als het nodig is.
Triest, maar waar.
Vandaag werd het verhaal nog triestiger.
Ging net mijn fiets na het jaarlijks onderhoud ophalen en nu zou ik alles nog zelf moeten betalen.(€240)
Reden. Fiets gekocht in aug 2021 en onderhoud laten doen in oktober 2022. Dus het eerste onderhoud ben ik kwijt omdat ik niet binnen het jaar geweest ben en het onderhoud van oktober 2022 telt al voor het onderhoud van 2023.
Tenslotte overeengekomen dat ik enkel de werkuren moest betalen bij de FM en KBC zou dan toch de rest betalen.

Wat me het meest hieraan stoort is dat ik in oktober 2022 duidelijk tegen de FM gezegd had om alles te vervangen. Was dit toen gebeurt had ik nu geen probleem gehad.
Plaats reactie