Detectielus bij het stoplicht

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Geen idee of deze info ook van toepassing is binnen andere gemeentes, maar Almeerders kunnen hiermee hun voordeel doen.

De afgelopen maand heb ik bij de gemeente Almere voor de derde keer een melding gemaakt over een stoplicht-detectielus die mij niet zag, waardoor ik op dat bewuste kruispunt geen groen licht krijg. Omdat ik deze melding een "prikkelende tekst" mee gaf, werd ik telefonisch benaderd door de persoon die dit soort zaken in portefeuille had. Al met al heb ik een goed gesprek gehad met de afspraak om de apparatuur op het bewuste kruispunt met hulp van mijn aanwezigheid juist af te stellen. Afgelopen dinsdag was het zo ver en hebben we de situatie ter plekke bekeken. Op de desbetreffende locatie was de lus "in het asfalt gelegd" en optisch niet waarneembaar.

Na wat heen en weer gefietst te hebben bleek dat de apparatuur me wel zag, maar als je niet weet waar de detectielus zich bevindt, dan het kan gebeuren dat je toch niet als wachtende verkeersdeelnemer wordt waargenomen. In dit geval was er tussen de witte stopstreep en de plek waar de detectielus zich bevond, voldoende ruimte om je speed pedelec stil te zetten. Door binnen deze ruimte stil te staan en op groen licht te wachten, detecteerde de apparatuur je niet als een wachtende verkeersdeelnemer en komt er ook geen groen licht De appratuur was er (eenvoudig gezegd) vanuit gegaan dat je door rood licht je weg heb vervolgd. Conclusie: laat (in Almere) een meter ruimte tussen je voorwiel en de witte stopstreep, zodat de apparatuur je ziet als een voor het rode stoplicht wachtende verkeersdeelnemer. De gemeente Almere heeft met name voor motorrijders (en nu dus ook voor speed pedelec rijders en brommers) een markering/zaagsnede aangebracht in de "wegrand".
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik ben nu wel benieuwd naar die prikkelende tekst...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Mooi dat ze de samenwerking aan zijn gegaan! Dat moet inderdaad een pittige tekst geweest zijn 🙈

Ik neem de gok overigens niet meer, sta je daar opgesloten tussen de stinkende auto's... Ik rij wel gewoon 25 op het fietspad die paar keer dat ik ergens moet rijden waar fietspad en rijbaan gescheiden zijn. Maar mocht ik toch voor het stoplicht komen te staan ga ik een meter voor de lijn staan. 👍🏻
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@FreddyH:
Kort samengevat: Het was mijn derde melding over dit kruispunt, de gemeente wil dat ik daar tussen de auto's rijd en ik wil dat ze mijn melding serieus nemen. Wat ze uiteindelijk ook gedaan hebben. :ay

@Rubz:
Zo dacht ik er vroeger ook over. Inmiddels zijn al veel weggebruikers gewend aan het idee dat de "gele plaatjes" tussen de auto's moeten rijden. Enige tijd geleden was voor mij het moment gekomen om de sprong te wagen (eerst in Amsterdam veel geoefend, later dus ook in Almere). Soms heb ik nog wel eens een toeterende automobilist achter me rijden, maar daar trek ik me niks van aan. Het is wat het is, de gewijzigde verkeersregels zullen bij deze personen vast nog wel eens binnendruppelen, maar niet via een gratis theorieles van mij.

Ik neem op de rijstrook een positie in links van het midden en ik wijk daar niet of nauwelijks vanaf. Ook houd ik voldoende afstand tot mijn voorganger (auto's en motoren kunnen namelijk veel harder remmen dan speed pedelecs). Zoveel ruimte (voor en opzij van me) krijg ik zelden op het brom-/fietspad. Daar komt nog eens bij dat de het wegdek waar auto's rijden veel beter wordt onderhouden dan de brom-/fietspaden.

Ik moet wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik de dreven in Almere mijd waar grof te hard wordt gereden.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 02 nov 2022, 11:11 Ik moet wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik de dreven in Almere mijd waar grof te hard wordt gereden.
Daar kan ik me iets bij voorstellen zeg. Goeiendag, dat iemand ooit bedacht heeft dat we daar moeten fietsen :bu: :ck:
Zie je daar wel ooit bromfietsen rijden?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Hier in het oosten is eigenlijk de regel dat als het fietspad fysiek van de rijbaan gescheiden is, de snelheid van de auto's flink omhoog gaat. Als je niet continu hoeft af te remmen voor scholieren die met 3 naast elkaar een groot stuk van de rijbaan inpikken, rijdt het ook lekker door natuurlijk. Ik merk zelf ook dat ik in de auto gewoon met bijna 60 op de teller rij op deze stukken. Na correctie blijft er dan net te weinig over voor een boete. Maar het verschil met een SP is wel best groot, zeker als die een vrij normale snelheid van 40 á 42 heeft, en niet de 45 die is toegestaan.

Daarnaast moet je bij het stoplicht voor auto's vaak veel langer wachten dan bij de lichten voor fietsers. Als alle lichten voor fietsers dan tegelijk groen worden wil ik dan nog wel eens terug gaan naar de rijbaan, omdat ik dan in ieder geval een moment niemand achter me heb zitten.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Op de dreven zie ik soms wel eens een scooter met geel kenteken, óók op de dreven die tweebaans breed zijn, maar die scooters kunnen dan ook flink harder dan de 45 km/uur.
Let op! Ik pleit niet voor een hogere maximum snelheid van speed pedelecs, zodat wij makkelijker met die hogere snelheid mee kunnen. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als je met een hogere maximum snelheid een ongeluk krijgt. Nu zijn de gevolgen immers al bijna niet te overzien. Ze zouden gewoon veel meer op snelheid moeten controleren, het liefst via meer blauw op straat, maar desnoods met een combinatie met het plaatsen van trajectcontrole camera's die 7x24 uur op snelheid controleren.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie