Beste Speed Pedelec liefhebbers...
Al een tijdje ben ik actief (aan het meelezen) op dit forum en had eens beloofd me behoorlijk voor te stellen. Bij dezen...
In het professionele leven ben ik wit - en bruingoedtechnicus. Hobbymatig knutsel ik erg graag aan heel oude (buizen) tv's. Vandaar m'n forumnaam.
Wonend in Onze-Lieve-Vrouw-Waver en werkend in Rumst is dat een prima afstand om met de fiets te doen. 's Zomers deed ik dat al wel eens met de "gewone" fiets om een beetje beweging te doen. Echter, geen zin, slecht geslapen, enz, doen me steeds naar de auto grijpen.
Al een tijdje met het idee aan het lopen om een e-bike aan te schaffen, maar nooit echt van gekomen omdat ik twijfelde tussen een speed pedelec en een gewone e-bike.
Nu kreeg m'n vrouw de kans om via het werk een e-bike te leasen. Met de hare dan zelf eens richting het werk getrapt en meteen overtuigd.
Wat wel is... 25 km/u is me te traag, dus na veel wikken en wegen toch maar voor de speedpedelec gegaan.
De prijzen van zoiets zijn behoorlijk hoog (echter de dieselprijzen tegenwoordig ook), dus besloot ik om de tweedehandssites in de gaten te gaan houden. Mocht het speedbiken dan toch niks voor mij zijn, verlies ik niet al teveel kostbare €€€tjes
Vlak in de buurt een erg mooie blauwe Riese&Müller Supercharger speedbike gevonden. Een proefrit gemaakt en op zich met de afweging prijs/kwaliteit meteen overtuigd. Misschien toch iets te snel overtuigd geweest...
Een groot en blijkbaar bekend mankement aan deze fiets is de Enviolo traploze versnelling. Met geen mogelijkheid boven 43km/u te geraken en met gewoon cruisen is 39 à 40 aanhouden al een inspanning. Dit had ik niet verwacht. Gelukkig is er dan dit forum waarop men de gouden tips en tricks kan vinden, dus hier wordt aan gewerkt.
Afgezien van de iets beperktere snelheid dan ik in gedachten had, blijft dit de meest comfortabele fiets die ik ooit had. De eerste keer in m'n leven kan ik een langere fietstocht maken zonder dat m'n vingers gevoelloos worden.
De trip naar het werk kan tussen de 25 en 30 minuten gemaakt worden. Als er files staan, ben ik met de wagen langer onderweg. Dus ook dit is een dikke plus. Hopelijk ga ik dat woon-werk fietsen na de zomer ook blijven volhouden.
Een nieuw gebouw staat in de planning, maar voorlopig hebben we op het werk nog geen douchegelegenheid. Bij regen zal het dus sowieso met de wagen rijden zijn.
Met die e-bikes heeft m'n vrouw een nieuwe passie ontdekt die ik al langer bezat: fietsen. Mijn speedpedelec op standje "eco" is prima om samen wat langere tochten te doen tegen 25km/u.
De Riese&Müller met z'n dubbele batterij lijkt ondanks z'n 11500 km op de klok momenteel nog prima 200km te kunnen bollen op één lading.
Het is een fietsmerk dat ik voorheen nooit kende en ben er puur voor het uiterlijk op afgegaan. Blijkt dat ze kwalitatief vrij sterk zijn (hoop ik
). Ik merk wel dat de gebruikte lak een zwak punt is. Die is op verschillende plekken reeds bijgewerkt geweest. Bij de aankoop zat er een nieuwe fietstas bij, die meteen geïnstalleerd werd. 1500 km verder is er al wat lak weg op de plek waar de klitteband zit.
To do's: vervangen van tandwielen voor en achter om een lagere trapfrequentie te bekomen.
Als dat een bevredigend resultaat oplevert, ga ik nog op zoek naar een vervanger voor de Intuvia fietscomputer. Graag zou ik de Nyon geïnstalleerd zien. Enige vorm van navigatie is altijd leuk vermits men met zo'n fiets verdere onbekende horizonten gaat opzoeken.
Erg benieuwd hoever ik in het speedpedelec verhaal ga staan over een jaar