ST2 laadt niet meer op tot 100%.
- tjeerd
- Expert
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
- Locatie: Voorne-Putten (NL)
- Merk SP: Stromer ST2 2018
Vandaag langs geweest bij de fietsenmaker en een snelle test gedaan door een andere accu erin te plaatsen. Geen fouten meer. Omdat er geen tijd was om uitgebreid de electronica e.d. in de fiets te controleren, de fiets achter gelaten. Over twee weken is er pas tijd, tenzij er wat uitvalt misschien eerder. Zelf dacht hij dat het misschien iets met de batterij-aansluiting/controller of binnenin de fiets niet lekker zit ergens qua bekabeling misschien.
Blijft het wel oovallend dat een andere accu geen fouten geeft.
Even geduld dus hebben wat hier de uitkomst van wordt.
Blijft het wel oovallend dat een andere accu geen fouten geeft.
Even geduld dus hebben wat hier de uitkomst van wordt.
Laatst gewijzigd door tjeerd op 02 apr 2022, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min ::
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min ::
-
- Expert
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
- Locatie: Noord Limburg
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 4000
Voor zover mij bekend is de Stromer lader een ‘standaard’ lader.
Deze laadt met constante stroom tot een bepaalde eindspanning.
Zou je sneller willen laden dan moet de stroom omhoog. Helaas kan dan niet ongestraft
want dat leidt tot een tegenreactie in de accucel.
Tegenwoordig gaat laden van grotere batterijen anders.
Dat gaat met ‘pulslading’ , in plaats van een constante hoge stroom gaat er een serie van korte zeer hoge stroompulsen naar de accu. En om die tegenreactie te onderdrukken volgt er na elke serie positieve pulsen een negatieve puls enzovoorts. Zoals altijd wordt het proces begrensd door de temperatuur. Je kunt het proces niet extreem verkorten.
Het idee van pulsladen is al tamelijk oud, helaas was de techniek om hoge stromen met hoge frequentie te kunnen schakelen niet beschikbaar. Die is er nu wel, men kan zelfs 10.000A of hoger probleemloos schakelen.
Helaas zit deze techniek nog niet in de standaard laders voor onze SP en duurt het laden ietsje langer dan 45 minuten.
-
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 29.000
Ook hier zit overigens een verschil in, als je minder capaciteit hebt (en wel dezelfde soort cellen met een maximale celspanning en anders boem) dan kan je ook met een veel kleinere stroom laden. Je kan met tig Coulomb stroom erin jassen, maar ook dat is catastrofaal voor je levensduur. De 983Wh accu kan ook aanzienlijk langer op maximaal vermogen laden dan mijn BQ814... Dus met veel deelladingen is ook dit de beste optie.
Overigens kan ik geen EV noemen die van 0-100% oplaadt in 45 minuten hoor. Neem bijvoorbeeld de Porsche Taycan, die laadt tussen ca. 5(a 10)% SOC en 35% SOC met 270kW, bij 80% is dit nog 'maar' 70kW. vanaf 70% ga je al zo ongeveer onder de 150kW. Dus bij heel laag percentage en hoog percentage drukt dat de snelheid flink.
Als je je Stromer tussentijds laadt en doet aan 'opportunity charging' (dus gewoon inpluggen waar en wanneer mogelijk - bijvoorbeeld op werk, of als je hem ergens in de stalling ramt) dan hoef je ook niet lang te laden. Voor mijn enkeltje 30km naar werk hoef ik vaak maar ca. 75 min te laden. Da's heel wat anders dan 4 uur. De laatste procentjes gaan veel langzamer, om de batterij niet te slopen Met een 'domme lader' als de CR245 of CR246 kan je met een countdown timer van een paar knaken dit oplossen. Prima werkbaar (wel clumsy if you ask me - maar goed. Zo lang een nieuwe 2000 euro kost vind ik het dat wel waard)
Opportunity charging wordt bij industriele toepassingen ook aangeraden, zoals bijvoorbeeld met lijnbussen. Als die even een kwartiertje stilstaan en je kan met ~200-350kW laden, dan kan je al heel wat kilometers bijladen. Je hoeft dat niet zoals bij een brandstoftank te doen, helemaal leeg karren en daarna tot de nok vol klotsen
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
- tjeerd
- Expert
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
- Locatie: Voorne-Putten (NL)
- Merk SP: Stromer ST2 2018
Wat betreft mijn verhaal over mijn accu die niet meer goed wil opladen tot 100 procent is besloten door de fietsenmaker deze op te sturen naar Stromer, tot die tijd mag ik het doen met een leenaccu. Begrijp dat daar wel enige tijd over heen gaat. Afwachten wat Stromer hier nog mee kan/doet, maar ga er vanuit dat het misschien een nieuwe accu aanschaffen wordt. Tenzij Stromer nog wat weet te repareren in de accu. Wordt vervolgd.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min ::
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min ::
Je hebt kans dat je je accu niet meer terug krijgt he. Als Stromer die bestempelt als niet meer veilig dan leveren ze hem niet retour.tjeerd schreef: ↑13 apr 2022, 18:21 Wat betreft mijn verhaal over mijn accu die niet meer goed wil opladen tot 100 procent is besloten door de fietsenmaker deze op te sturen naar Stromer, tot die tijd mag ik het doen met een leenaccu. Begrijp dat daar wel enige tijd over heen gaat. Afwachten wat Stromer hier nog mee kan/doet, maar ga er vanuit dat het misschien een nieuwe accu aanschaffen wordt. Tenzij Stromer nog wat weet te repareren in de accu. Wordt vervolgd.
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1748
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Ik had die foutcode ook. Batterij was defect. Na veel gedoe refurbished batterij gekregen met flinke korting. Sindsdien geen problemen meer.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
- tjeerd
- Expert
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
- Locatie: Voorne-Putten (NL)
- Merk SP: Stromer ST2 2018
Zijn nu bijna een maand verder nadat ik mijn haperende accu had ingeleverd en de accu is nagekeken door een bedrijf waarmee mijn fietsenmaker samenwerkt. De accu blijkt toch dusdanig kapot dat ik een nieuwe accu krijg. Ik had een 5-jaar garantieplan afgesloten bij mijn fietsenmaker, dus ben blij dat ik nu een volledig nieuwe accu krijg
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min ::
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min ::
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Mijn vrouw en ik hebben beiden een Stromer ST1X. De accu van de fiets van mijn vrouw is van 2018, die van mij van 2021. Sinds een week blijkt dat beide accu’s niet verder willen laden dan 92 tot 96%. Eerder laadden ze beide tot 100%. Ik laad de accu altijd buiten de fiets op. Een tweede keer aan de lader hangen blijkt geen effect te hebben. Doorladen van ca 95% naar 100% heeft niet zoveel effect op de actieradius maar wel een negatief effect op de accu. Heeft Stromer misschien recent een software-update doorgevoerd van het BMS waarbij de accu niet verder kan worden geladen?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).