Nu 2 weken Olympische Spelen erop zitten vraag ik mij voor de zoveelste keer af:
Waarom worden de ski-, snowboard- of schaatshelm niet toegestaan voor de Speed pedelec. Ik zie dat deze sporters snelheden bereiken en helaas som ook aardige buitelingen maken die m.i. zwaarder zijn dan een val of aanrijding met de Stromer.
Heeft iemand een verklaring daarvoor?
Hieronder zomaar een paar voorbeelden, netjes toch?
Ski-, snowboard- en schaatshelm waarom niet voor Speed pedelec?
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 55.000
- Bijlagen
-
- 10A640FC-575C-4320-B017-A14C2B879F59.jpeg (13.31 KiB) 6427 keer bekeken
-
- CC9FEFAC-41C4-436B-B955-0D11E1AB8339.jpeg (13.76 KiB) 6427 keer bekeken
-
- DE495201-D48F-420C-B730-9DABE51F65B1.jpeg (13.1 KiB) 6427 keer bekeken
-
- 86C9014A-15A2-44F3-84BE-BFCCA0AB9FAA.png (44.83 KiB) 6427 keer bekeken
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
Och dat is helemaal niet moeilijk...
Die helmen zijn niet getest volgens de NTA norm, mogen dus als zodanig niet gelabeld worden en mag je dus officieel niet gebruiken. Of ze voldoen staat geheel buiten beschouwing (ik vermoed van wel) en daarom gaat het dus niet.
Lang leve de veel te grote diversiteit in normen.
Met skiën haal je idd hele hoge snelheden en is er dito risico. Ik kom redelijk goed de berg af en heb op n tracker ook al snelheden van rond de 80kmh gehaald en dat is heel vlot...kan heel wat sneller heb ik begrepen.
Ach en... je mag dus skiën zonder helm . Ikke houd hem toch mooi op.
Net zo goed dat je met de racefiets op smalle bandjes ook de berg af mag flitsen (70+) zonder helm en je volgens met de Stromer geheel kansloos bent. Je kunt die racer nooit bijhouden omdat de Stromer rond de 50kmh flink tegenwerkt en er nauwelijks boven uit komt (Ik kom niet verder dan 52kmh).
Ik heb zelf trouwens een hele goede Giro skihelm met MIPS en deze ga ik nu met de koude dus gebruiken. Alleen al vanwege mijn oren voordat ze eraf vriezen.
NB. Iets wat me dus heel erg irriteert bij de Abus, die wel NTA vrijgegeven is. (met de schuimpjes ter geluidsreductie) blijft het geluid. In het kader van veilig doof worden...tjonge.
Ik ben ervan overtuigd dat die Giro veel beter is dan de Abus, dus qua veiligheid maak ik me geen zorgen.
Wat ik voor de zomer erg fraai vind en wat dus helaas in NL ook niet mag is de Hövding airbaghelm. Deze is dus blijkbaar veelvuldig veiliger dan een normale fietshelm (en ook beter dan de NTA helmen). Ook deze heeft geen NTA vrijgave ... zonde.
Toch overweeg ik die al een tijdje.
Hoogst irritant trouwens dat Nederland weer met speciale eisen "voorop" wil lopen.
Vraag me af wat ze met een Belg doen die de grens passeert met een normale fietshelm rond zn hersens.
Die helmen zijn niet getest volgens de NTA norm, mogen dus als zodanig niet gelabeld worden en mag je dus officieel niet gebruiken. Of ze voldoen staat geheel buiten beschouwing (ik vermoed van wel) en daarom gaat het dus niet.
Lang leve de veel te grote diversiteit in normen.
Met skiën haal je idd hele hoge snelheden en is er dito risico. Ik kom redelijk goed de berg af en heb op n tracker ook al snelheden van rond de 80kmh gehaald en dat is heel vlot...kan heel wat sneller heb ik begrepen.
Ach en... je mag dus skiën zonder helm . Ikke houd hem toch mooi op.
Net zo goed dat je met de racefiets op smalle bandjes ook de berg af mag flitsen (70+) zonder helm en je volgens met de Stromer geheel kansloos bent. Je kunt die racer nooit bijhouden omdat de Stromer rond de 50kmh flink tegenwerkt en er nauwelijks boven uit komt (Ik kom niet verder dan 52kmh).
Ik heb zelf trouwens een hele goede Giro skihelm met MIPS en deze ga ik nu met de koude dus gebruiken. Alleen al vanwege mijn oren voordat ze eraf vriezen.
NB. Iets wat me dus heel erg irriteert bij de Abus, die wel NTA vrijgegeven is. (met de schuimpjes ter geluidsreductie) blijft het geluid. In het kader van veilig doof worden...tjonge.
Ik ben ervan overtuigd dat die Giro veel beter is dan de Abus, dus qua veiligheid maak ik me geen zorgen.
Wat ik voor de zomer erg fraai vind en wat dus helaas in NL ook niet mag is de Hövding airbaghelm. Deze is dus blijkbaar veelvuldig veiliger dan een normale fietshelm (en ook beter dan de NTA helmen). Ook deze heeft geen NTA vrijgave ... zonde.
Toch overweeg ik die al een tijdje.
Hoogst irritant trouwens dat Nederland weer met speciale eisen "voorop" wil lopen.
Vraag me af wat ze met een Belg doen die de grens passeert met een normale fietshelm rond zn hersens.
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Ik gebruik in belgië nu in de winter al maanden mijn skihelm, geen idee of het hier wel of niet mag.
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Ik sluit me hierbij aan ik kan me niet inbeelden dat mijn skihelm me niet genoeg bescherming bied integendeel.
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 55.000
Ik ben het met jullie eens dat een ski-snowboardhelm meer dan voldoende beschering biedt. Ik ben alleen bang dat een verzekeringsmaatschappij juist hierop let en in geval van geen NTA8776 keurmerk, tja dan weet je het wel......
Maar voor deze koude dagen heb ik er wel een gekocht. Vooral de bescherming rond de oren zal mij bevallen. Morgen wordt hij geleverd.
Groet Mark
Maar voor deze koude dagen heb ik er wel een gekocht. Vooral de bescherming rond de oren zal mij bevallen. Morgen wordt hij geleverd.
Groet Mark
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Je zal het je niet beklagen ik rijd alle dagen met de stromer met een skihelm en zelfs nu heb ik het nog niet koud gehad, ik trek wel nog een buff over mijn gezicht oren en deel van het achterhoofd.Lamkram schreef: ↑25 feb 2018, 18:31 Ik ben het met jullie eens dat een ski-snowboardhelm meer dan voldoende beschering biedt. Ik ben alleen bang dat een verzekeringsmaatschappij juist hierop let en in geval van geen NTA8776 keurmerk, tja dan weet je het wel......
Maar voor deze koude dagen heb ik er wel een gekocht. Vooral de bescherming rond de oren zal mij bevallen. Morgen wordt hij geleverd.
Groet Mark
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22998
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik rij nog steeds met een ongekeurde Kask helm rond, en als ik naar de manege Stromer gebeurt dat in paardrijd-outfit inclusief cap. Tevens heb ik een reserve helm "voor effe snel" liggen, zonder vizier. Dat is een skate-helm van POC die ik altijd droeg tijdens het skeeleren.
Ze zijn allemaal zonder NTA-8776 keurmerk, maar ik weet zeker dat ze voldoen qua veiligheid. Wat dat betreft zou ik ook absoluut een lekkere ski-helm durven kopen voor op de Stromer, dus ik volg jouw besluit en dat van iedereen die er al mee rondrijdt helemaal.
Qua veiligheid maak ik me geen zorgen, qua verzekering eigenlijk vooral bij het volgende scenario: je wordt buiten jouw schuld om door b.v. een automobilist aangereden en je houdt hier serieus/blijvend hoofdletsel aan over. De automobilist is aansprakelijk, maar verzekerd, dus niks aan de hand. Echter: wát gaat de verzekering van de automoblist doen als men erachter komt (en dat komen ze) dat ik op mijn hoofd ben gevallen met een niet-goedgekeurde helm?
Dat zit mij niet lekker, maar ook weer niet zo dwars dat ik direct een NTA gekeurde ga helm aanschaffen terwijl er nog geen enkele is die aan mijn wensen voldoet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Indien ik volgende winter doorfiets, koop ik me een vigor. Gewoon om mijn oren te beschermen ;-)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)