Nieuwe accu / batterij 630Wh laadt niet volledig op

Plaats reactie
Visser2800
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2018, 13:06
Locatie: Belgie
Merk SP: ST1
Km-stand: 21000

Hallo,
Ik heb een vraag (probleem) en had hier graag wat meningen over gehoord.
Ik ben 3.5 jaar in het bezit van een ST1 (oud model) en heb daar ongeveer 21.000km mee gereden. Onlangs heeft mijn gouden batterij (522Wh en 3.5 jaar oud) het begeven. Eerst begon die snel van max capaciteit naar 0 te fluctueren, in cyclussen van ongeveer 10 sec. De ondersteuning viel daarbij soms weg bij 0, maar eens de indicator weer naar maximum sprong, kwam de ondersteuning weer terug. Waarschijnlijk was dit een indicatie dat een cel of cellen hun einde leven naderden. Ten slotte is de batterij volledig op 0 gesprongen en nu kan ik hem niet meer opladen. Dan heb ik maar een splinternieuwe batterij gekocht, deze keer een blauwe (630Wh) en heb die afgelopen vrijdag gekregen (4 dagen geleden)

Nu heb ik de batterij al 3x opgeladen (1x heb ik hem tot 1% leeg gereden om te kalibreren, de andere keren onder 20%) maar deze wil maar opladen tot 97%, zowel in als uit de fiets. Als ik de fiets op zet wanneer de batterij volledig is opgeladen en dan de lader terug op zet, geeft de indicator 100% aan, totdat de lader terug stopt, dan springt de waarde terug op 97%. Wat mij ook opviel is dat het led lichtje tijdens het laden van mijn oude batterij van rood naar oranje naar groen sprong tijdens het opladen. Bij deze nieuwe batterij start het altijd met oranje, dus geen rood, ook al was de batterij op 1%.

Wanneer ik dan begin te fietsen gaat de waarde onmiddelijk van 97% naar 95% en binnen de 2km staat de waarde op 90%. Na 6km op 79%. Dit is op de hoogste ondersteuning bij 12°C windstil, vlakke baan snelheid +-40km/h. Mijn volledige rit is 17km. Bij aankomst is de waarde exact 50% en ik heb dan op hoogste stand gereden aan 42km/h met maar een paar (5-tal) af te remmen en op te trekken, en zo goed als vlakke baan, 12°C windstil.

Als ik de prestatie van deze batterij vergelijk met de 522Wh zie ik eigenlijk geen verschil. Ik kon, toen de fiets nog nieuw was, even ver rijden met deze batterij (als mijn geheugen mij niet in de steek laat). Het was toen wel zomer. Op de nieuwe blauwe batterij kleeft een sticker met het jaartal 2019 op.

Wat ook vreemd lijkt is dat de batterij precies hetzelde oplaadgedrag heeft als mijn oude gouden batterij, net voor deze stuk ging. Deze ging toen ook maar tot 97% opladen en viel onmiddelijk bij het fietsen van 500m terug naar 90%. Dat vond ik niet abnormaal gezien de batterij 3.5 jaar oud was en 21.000km heeft overleefd. Dit doet me denken of er misschien iets aan mijn lader zou kunnen zijn. Een collega heeft eenzelfde fiets en ik zal zijn lader een dezer dagen eens gebruiken om te zien of er een verschil is.

Dus, mijn vraag is. Wat denken jullie van deze situatie?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Gert :bc
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Inderdaad controleren met een tweede lader. Laad daarbij beide accu's in en uit de Stromer op en controleer of daar nog een verschil in zit.

Maak voor de zekerheid ook alle contacten goed schoon: stekker van je lader, het laadpunt in je frame, de connector van de accu en de connector onderin je accuvak.

Controleer (via je FM) of jouw ST1 de meest recente firmware heeft.

Laat je ons even weten wat hieruit komt?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Visser2800
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2018, 13:06
Locatie: Belgie
Merk SP: ST1
Km-stand: 21000

Stromeur schreef: 02 mar 2021, 20:00 Inderdaad controleren met een tweede lader. Laad daarbij beide accu's in en uit de Stromer op en controleer of daar nog een verschil in zit.

Maak voor de zekerheid ook alle contacten goed schoon: stekker van je lader, het laadpunt in je frame, de connector van de accu en de connector onderin je accuvak.

Controleer (via je FM) of jouw ST1 de meest recente firmware heeft.

Laat je ons even weten wat hieruit komt?
Straks zal ik waarschijnlijk de lader van mijn collega kunnen gebruiken. Ik zal de batterij de eerste keer met die lader uit de fiets opladen.

De fiets heeft in afwachting van de nieuwe batterij ook een onderhoud gekregen bij de FM, dus die zal wel de laatste FW hebben nagekeken normaal. De FW op de fiets is niet verandert. Het is nog steeds 0090 of zoiets.

Ik post nog hoe het verloopt... bedankt voor je reactie.
Visser2800
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2018, 13:06
Locatie: Belgie
Merk SP: ST1
Km-stand: 21000

Update: vandaag de batterij uit de fiets opgeladen met een andere lader.
Resultaat: opgeladen tot 97%, dus geen verschil. Bij de eerste trap onmiddellijk naar 95% en na nog geen kilometer naar 92%, ook geen verschil met mijn lader. Dus aan de lader ligt het niet.

Ik heb vandaag ook nog eens de batterij bijna volledig leeg gereden, nl tot 7%.
Omstandigheden: zo goed als windstil, ongeveer 16°C, vlak terrein. Lekker weertje. Ik weeg 75kg.

Van 97% naar 7%: totaal aantal km: 45 op hoogste ondersteuning. Gemiddelde snelheid: 32km/h. Dat wil zeggen, meestal rond de 40 km/h met enkele verkeerslichten en snelheidsbeperkingen van 30km/h. De laatste 20% is de ondersteuning wel veel minder. En zeker de laatste 10%. Maar dat blijkt normaal te zijn. Dus zo’n 30 km/ h voor de laatste 4 km.

Wat denken jullie van die aftand voor een nieuwe batterij van 630Wh? Normaal? Ik denk toch eens langs te gaan bij de FM.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wat haalde je voorheen met je andere accu?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Visser2800
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2018, 13:06
Locatie: Belgie
Merk SP: ST1
Km-stand: 21000

FreddyH schreef: 04 mar 2021, 07:29 Wat haalde je voorheen met je andere accu?
Met de gouden was dit ongeveer hetzelfde, een 45km-tal op volle ondersteuning

Gisteren ben ik thuis gekomen met 13% en 40 km. Zo’n 3 uur later wil ik de batterij opladen en zet ik de fiets eerst nog eens op. Deze keer geeft de indicator 0% weer??

De fiets laadt op en wanneer de lader stopt geeft de indicator 90% aan? Ik herlaad nog eens, hetzelfde. De lader stopt aan 90%.

Deze morgen zet ik de fiets op, terug 97%. De lader was niet aangesloten tijdens de nacht. Ik begrijp er niets meer van.

Ik ben gisteren al langs geweest bij de fietsmaker en hij zou contact opnemen met Stromer voor informatie.

Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind de actieradius, gezien de lage temperatuur (?) niet heel verrassend. De laadpercentages echter wel. Ben benieuwd wat de FM gaat horen van Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie