Benodigd materiaal vervanging ketting + cassette

Stroming

Ik zou me binnenkort willen wagen aan het zelf vervangen van de ketting en de cassette. Ik vroeg me af wat ik hier allemaal voor nodig heb, want ik heb hier het materiaal nog niet voor. Een fietsstandaard heb ik.
Ik dacht aan:

Kettinglink opener
kettingpons
cassette afneemset
momentsleutel: ligt het nu aan mij of gaan de meeste sleutels maar tot 15nm? In de handleiding gaat het tot 50nm!?

Nog iets? Iets dat niet noodzakelijk is?

Verder vroeg ik mij af of ik de specificaties van mijn gebruikte cassette en ketting ergens zou moeten kunnen aflezen? Ik ben hier best tevreden over en zou niet graag iets verkeerd bestellen.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Stroming, je hoeft gerust geen Einstein te zijn om de ketting en cassette te vervangen van je stromer.
Gezien je vraag over momentsleutels lijkt het mij dat je er nog nooit mee gewerkt hebt.

Met de komst van internet en jijpijp kunnen veel mensen een kunstje nadoen wat ze wordt voorgedaan echter, enige technische handigheid en/of ervaring is wel gemakkelijk.

Ik weet uit ervaring dat iets uitleggen aan een niet techneut kan uitlopen op een fiasco, in mijn relatie is dit in de afgelopen 40 jaar zelfs nog steeds spannend.

Ook de toestand van je grote kettingwiel moet je kunnen beoordelen of deze nog een sjouwtje te gebruiken is.
Voor sommige collegae strompelaars is het vervangen van een binnen-buitenband al een te grote opgave..............
Ik zou me eerst goed inlezen voordat ik er aan zou gaan beginnen als ik jou was, succes :ay :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Stroming

Ben me momenteel nog aan het inlezen :geek: misschien wel een goede raad maar de informatie die ik zocht heb ik daarmee natuurlijk niet. Het zag er allemaal niet zo erg moeilijk uit en wou ff weten of ik iets over het hoofd zie qua benodigdheden. Speedbike met elektronica is misschien weer wat anders dan bv een MTB . Daarom leek me dit forum een juist stap . Ik zou er nooit onbezonnen aan beginnen hoor. Voorste tandwielblad lijkt me nog niet aan vervanging toe.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Voor een cassette monteren heb je echt geen dure momentsleutel nodig. Serieus vast = vast.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Stroming schreef: 20 apr 2019, 17:39 Ik zou me binnenkort willen wagen aan het zelf vervangen van de ketting en de cassette. Ik vroeg me af wat ik hier allemaal voor nodig heb, want ik heb hier het materiaal nog niet voor. Een fietsstandaard heb ik.
Ik dacht aan:

Kettinglink opener
kettingpons
cassette afneemset
momentsleutel: ligt het nu aan mij of gaan de meeste sleutels maar tot 15nm? In de handleiding gaat het tot 50nm!?

Nog iets? Iets dat niet noodzakelijk is?

Verder vroeg ik mij af of ik de specificaties van mijn gebruikte cassette en ketting ergens zou moeten kunnen aflezen? Ik ben hier best tevreden over en zou niet graag iets verkeerd bestellen.
Om te kijken of je ketting nog in orde is: Kettingmeter
Olie voor elke schakel van Boeshield.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Er zijn hier meerdere gevallen bekend van een loskomende cassettemoer : een cassettemoer dien je vast te zetten met een momentsleutel (aanhaalmoment van 40 Nm, wordt niet voor niets op het onderdeel zelf vermeld)... de achteras (inbus 5) wordt vast gezet met een aanhaalmoment van 20 Nm.

Handleiding voor het uit- en inbouwen van het achterwiel bij de ST1x : https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=345

Wat betreft je andere vraag : graag nog het bouwjaar van je fiets ? Ik dacht een 2018 ?

Zo ja : dan ligt er origineel een 11 speed ketting met 120 schakels op en deze 11 speed cassette (11-42).

Hou er rekening mee dat dit klusje toch wel de nodige sleutelervaring vereist, er kan wel degelijk één en ander mislopen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Alles wat je voor een eerste keer doet is spannend. Je kunt de klus opdelen in een aantal kleinere klussen:
- vervangen van de ketting
- losmaken en vastmaken van het achterwiel
- vervangen van de cassette.

Voor elke klus heb je (speciaal) gereedschap nodig.

Het zijn geen moeilijke klussen, maar dat geldt voor alles wat je vaker hebt gedaan.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben het met dit advies eens. Als je eerst zo'n deelklusje uitvoert kun je ook makkelijker bepalen waar de fout zit als je bike daarna niet lekker meer rijdt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 20 apr 2019, 21:58 Wat betreft je andere vraag : graag nog het bouwjaar van je fiets ? Ik dacht een 2018 ?
Dit is inderdaad van belang om te weten, ook vanwege het te plaatsen busje over de achterwiel-as van de ST1 X 2017 (bij de 2018 niet meer nodig, bij de 2017 zeer essentieel).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stroming

Golvas schreef: 20 apr 2019, 21:58 Er zijn hier meerdere gevallen bekend van een loskomende cassettemoer : een cassettemoer dien je vast te zetten met een momentsleutel (aanhaalmoment van 40 Nm, wordt niet voor niets op het onderdeel zelf vermeld)... de achteras (inbus 5) wordt vast gezet met een aanhaalmoment van 20 Nm
Vandaar dus voorheen mijn vraag over de momentsleutel: ik zie enkel sleutels tot 15nm. Mis ik hier iets of is het gewoon moeilijk om er eentje te vinden?
Handleiding voor het uit- en inbouwen van het achterwiel bij de ST1x : https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=345
Die heb ik inderdaad bekeken. Zag er best nog te doen uit.
Wat betreft je andere vraag : graag nog het bouwjaar van je fiets ? Ik dacht een 2018 ?
2018 inderdaad
Zo ja : dan ligt er origineel een 11 speed ketting met 120 schakels op en deze 11 speed cassette (11-42).
FM heeft de cassette en ketting al een keer vervangen. Ketting is, denk ik, hetzelfde gebleven (11s, schakels weet ik zo uit m'n hoofd niet) maar cassette is gewijzigd omdat ik minder grote sprongen wilde maken en op meer kransjes zou kunnen fietsen. Het zijn er nog steeds 11 maar kan ik ergens anders aan zien welke het is? Of moet ik daar het wiel voor uitnemen?
Plaats reactie