getik/gekraak ST2 (2018)

Plaats reactie
Bloemen
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:34

Mijn Stromer ST2 is aangekocht in maart 2019 en heeft ondertussen 3300km op de teller staan.

Al een tijdje (+2000km) heb ik last van een vervelend geluid bij accelereren en remmen.

Probleem heb ik al verschillende keren bij FM (Qicq) gemeld/besproken en ondertussen heeft FM:

Onderhoud gepleegd (alles vast gezet, balhoofd e.d._ en de trapas vervangen

Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk te omschrijven.

Geluid kan best omschreven worden als getik/gekraak klinkt een beetje als een deur met slecht geolied scharnier dat open en dicht gaat. Het ontstaat zowel bij optrekken als afremmen.

Geluid bij optrekken komt vooral voor wanneer er na het afremmen opnieuw wordt geaccelereerd. Vanuit stilstand vertrekken komt het ook voor maar is het minder goed hoorbaar) Komt voor in verschillende ondersteuningsstanden en versnellingsstanden (hiermee bedoel ik de versnellingsstand van de achterste cassette) en stopt na 1 á 2 seconden.

Wanneer ik op maximale snelheid fiets en dan de remmen lichtjes indruk, zodat er op de motor wordt “afgeremd” ontstaat het geluid. Ook dan stopt het na een 1 á 2 seconden..

Het valt op dat het geluid bij een volle accu niet voorkomt maar pas na 10 tot 15 minuten fietsten… Of vanaf start wanneer ik met een halve accu vertrek.

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen om de oorzaak van het probleem te vinden.

Alvast bedankt
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Had ik ook. FM heeft achteras in gevet en nu is het weg. Is waarschijnlijk het ‘zetten’ van de achteras: de as kan een klein beetje heen en weer bewegen in de achtervork/brug of hoe het ook heet.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Bloemen
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:34

Ga ik vanavond gelijk proberen :ay Ik veronderstel gewoon invetten met kogellager vet?
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Dat zou moeten werken. Ben benieuwd. Zou een structureel probleempje kunnen zijn...

Zou dus vooral om de linkerzijde gaan.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Bloemen schreef: 25 sep 2019, 13:25 Ik veronderstel gewoon invetten
En weer vastzetten met de momentsleutel : aanhaalmoment achteras = 20 Nm.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Dit hoeft geloof ik geen kogellagervet te zijn, om de steekas heen bevinden zicht niet direct bewegende delen volgens mij.
Correct me if I'm wrong. Ik heb iig montagevet gebruikt
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Bloemen
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:34

Gisteren heb ik de achteras ingevet (en met momentsleutel op 20Nm aangetrokken). Vanmorgen vol goede moed naar mijn werk gefietst (30km) En het lijkt erop dat het gekraak inderdaad eindelijk is opgelost :bp:

Volgende zaken zijn me vanmorgen wel opgevallen:
1. De fiets accelereerde zonder te trappen, hierna heb ik de sensor gekalibreerd en gevoeligheid van de trapsensor aangepast. Hierdoor was het "euvel"opgelost. Echter na ±200meter kreeg ik een storing, misschien niet gerelateerd aan deze aanpassing maar toch opvallend. Na opnieuw opstarten was het probleem opgelost. (is ooit eerder gebeurt dus kan los staan van deze aanpassing.
2. Bij het remmen hoor ik nu een lichte 1-malige knik net alsof er ergens speling zit. Is dit normaal? Of moet ik hier dieper op in duiken?
3. Bij een soortgelijke rit heb ik een resterende accu van 57%, vanmorgen had ik maar liefst 66% resterend!

Nogmaals bedankt voor de tip! Ik hou jullie op de hoogte!
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

:cool2: toppie! Goed om te weten dat ik niet de enige was.

Dat je de sensor moet calibreren is normaal als je iets aan je achteras hebt gedaan.
Die tik kan idd speling op de as / gat in frame zijn. Daar ga je weinig aan doen vrees ik.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
diether
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2019, 16:00

:cool2:

Had hetzelfde op men 2017 ST2. Gekraak bij aanzetten en bij afremmen, dacht oorspronkelijk dat dit van de voorvork kwam, maar na even snel de as van het achterwiel in te vetten (lagervet) was het verdwenen.

PERFECT!

Bedankt! :ay
Plaats reactie