Defecte bevestiging kentekenplaathouder/achterlicht

Johnny Markt
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jan 2019, 14:03
Locatie: Hallum

Helder verhaal Sylvia,
Het gaat mij ook niet om de schuld of aansprakelijkheid oid. Ik ben er zonder verwondingen of kleerscheren van afgekomen en Ik betaal gewoon de kosten van de reparatie.

Het gaat mij er om dat dit niet weer moet kunnen gebeuren. Dus wil ik een borging van die slappe kentekenplaathouder/achterlichtunit-constructie van een verder zeer degelijk gebouwde Stromer.

Wat mij wel een beetje bezighoud:
Als de fabrikant zegt dat een Stromer niet liggend vervoerd mag worden, hoe sluit je als fabrikant dan toch uit dat een te verwachten gebruikersfout grote veiligheidsrisico's kan opleveren. Dat is toch iets waar een ontwerper over na zou mogen denken.

Trouwens, Ik ben 2 keer door (medewerkers)van de FM geholpen om de Stromer in de bus of auto te leggen.
Er is toen nooit besproken dat dit veiligheidsproblemen zou kunnen opleveren. Kennelijk ben ik niet de enige die er geen probleem in zag om dat zo te doen (althans is er niets over gezegd).
🇾🇪 ST2 MY 2018 black, 983 Wh, 11-28, CCPC (3,5 bar), Kinekt 2.1, black Spurcycle, en alles van Jroen( :ay )
:hy: Hallum-Drachten (44,7 km)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Johnny Markt schreef: 26 okt 2019, 01:19 Als de fabrikant zegt dat een Stromer niet liggend vervoerd mag worden, hoe sluit je als fabrikant dan toch uit dat een te verwachten gebruikersfout grote veiligheidsrisico's kan opleveren. Dat is toch iets waar een ontwerper over na zou mogen denken.
Dan kom je een beetje in de categorie van vragen terecht over of je in de handleiding moet vermelden dat je een kat niet in de magnetron mag stoppen. In Amerika is het rechtssysteem in dit soort gevallen behoorlijk sterk op de hand van de consument. In Europa stukken minder. Daar heb je dus die "normaal gebruik"-definities voor: je gebruikt een product voor datgene waarvoor het is ontworpen.
Johnny Markt schreef: 26 okt 2019, 01:19 Trouwens, Ik ben 2 keer door (medewerkers)van de FM geholpen om de Stromer in de bus of auto te leggen.
Er is toen nooit besproken dat dit veiligheidsproblemen zou kunnen opleveren. Kennelijk ben ik niet de enige die er geen probleem in zag om dat zo te doen (althans is er niets over gezegd).
Dan ga ik er volledig vanuit dat zij de kosten voor vervanging van de houder voor hun eigen rekening nemen. Niet waarschuwen is één ding (we wonen niet in Amerika), maar vriendelijk meehelpen bij dat niet-"normale gebruik" en dan gaat het mis, dat vind ik een ander verhaal.

Ik denk dat de dealer daar ook wel lering uit gaat trekken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Johnny Markt
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jan 2019, 14:03
Locatie: Hallum

Voortaan mag ik hem alleen in de bus of kofferbak tillen... :D
Laatst gewijzigd door Johnny Markt op 26 okt 2019, 01:36, 1 keer totaal gewijzigd.
🇾🇪 ST2 MY 2018 black, 983 Wh, 11-28, CCPC (3,5 bar), Kinekt 2.1, black Spurcycle, en alles van Jroen( :ay )
:hy: Hallum-Drachten (44,7 km)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Johnny Markt schreef: 26 okt 2019, 01:35 Voortaan mag ik hem alllen in kofferbak tillen... :D
:bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Bij de ST3 zit de nummerplaathouder aan het eind van het spatbord vast met een schroef, dus niet afhankelijk van de klemming van het eindstukje. Bij het achterlicht zit de 2e schroef. Dat geeft aan de de constructie van de ST2 verbeterd moest worden.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

Als je de fiets zo in de auto legt dan rust deze inderdaad op de kentekenplaathouder. Daardoor gaat deze scheef hangen maar er gaat niets stuk.

Omdat ik dit al bij de eerste keer zag heb ik altijd een oud kleed op een prop onder het achterwiel gelegd zodat de fiets niet op de kentekenplaathouder rustte.

Het is dus zeker niet door het vervoer gekomen.
De twee onderdelen van kentekenplaathouder en achterspatbord die in elkaar moeten klemmen klemden gewoon niet goed.
Meerdere keren in de eerste 1000 km gehad dat de kentekenplaathouder los schoot en dat ook direct per mail bij de dealer aangegeven.

De constructie klopt gewoon niet. Als de kentekenplaathouder los schiet zakt deze door het trillen helemaal naar beneden want deze zit alleen geklemd om het spatbord. Uiteindelijk komt je stroomkabel dan tegen de band met de genoemde gevolgen.
Heb de laatste keer bij de FM gekeken hoe de constructie bij andere modellen is. Die is inderdaad verbeterd wat mij het vermoeden geeft dat hier meer issues mee geweest zijn. Iets wat goed is hoef je niet aan te passen toch?

Als Stromer niet blijft reageren wat moet ik dan?
Aangetekende brief sturen, ze formeel in gebreke stellen, rechtsbijstandverzekering erop zetten? Baal enorm van dit gezeik.
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Je hebt een koopovereenkomst met je FM. Daarmee los je het op. Stromer is geen partij. Een leverancier verschuilt zich soms ten onrechte achter de fabrikant en houdt de consument aan het lijntje. Je zult dus een dossier moeten opbouwen. Als je eerdere mailwisseling hebt waarin je de FM erop hebt gewezen en hij is in gebreke gebleven, dan meld je dit weer per mail. Alles wat je mondeling hebt besproken bevestig je weer per mail en vraagt om een reactie. Als er geen reactie komt ga je ervan uit dat FM ermee eens is. Enige vasthoudendheid is hier noodzakelijk.
Maar ja, als je tijdens het geschil opeens gaat betalen voor herstel dan ben je zelf akkoord gegaan met de voorwaarden van de FM.
Om dan alsnog weer ontevreden te zijn en je geld terug willen wordt een lastige zaak.
En wat als......
Als de FM het bij Stromer geclaimd krijgt en het wordt toegewezen dan krijg je meestal dezelfde spullen nieuw gemonteerd. Dat wil je vlgs mij toch al niet.
En over welk bedrag gaat het hier?
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Hmm, misschien is de Van Zijp kentekenplaatbevestigjng voor voor ST2 een optie. De vorm van het stukje dat in het spatbord schuift bestaat al. Misschien kan Jroen je helpen om daar nog iets bij te ontwerpen
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Snelle Jelle schreef: 26 okt 2019, 07:43 Als je de fiets zo in de auto legt dan rust deze inderdaad op de kentekenplaathouder. Daardoor gaat deze scheef hangen maar er gaat niets stuk.
Maar daardoor zit de boel niet meer op zijn plek, en kan dus verder los schieten. Dat zou een gebruikersfout zijn.
Snelle Jelle schreef: 26 okt 2019, 07:43 Als Stromer niet blijft reageren wat moet ik dan?
Aangetekende brief sturen, ze formeel in gebreke stellen, rechtsbijstandverzekering erop zetten? Baal enorm van dit gezeik.
Wat mboelis zegt: je moet bij je dealer zijn, niet bij Stromer, want de dealer is de partij waar je een juridische overeenkomst mee hebt. Maar als dit tientjeswerk is, zou mij de kool het sop niet waard zijn. Afscheid nemen, en door maarweer.

Het probleem is ook: het regent hier geen verloren eindkapjes van de ST1 X/ST2/ST2 S. De enige twee Stromers die we nu kennen waarbij dit fout is gegaan, die zijn allebei op zijn kant in de auto vervoerd.

Dat de constructie bij de latere modellen is verstevigd, bevestigt inderdaad dat deze verbetering behoefde. Maar dit betekent niet direct dat de eerdere constructie "ondeugdelijk" was.

Ik blijf het alleen raar vinden dat je dealer hier bij jouw eerste melding niks aan gedaan heeft. Maar als je jouw eigen melding/verzoek om reparatie niet op schrift hebt, dan heb je geen poot om op te staan (en kennelijk heb je de dealer er zelf ook niet op gewezen dat één van de door jou gemelde klachten niet is opgelost).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

Staat ergens dat je de fiets niet liggend mag vervoeren?
Ik heb dat nooit gelezen maar als het ergens in de handleiding of op de site van Stromer staat hoor ik dat graag.

Zoals al eerder geschreven heb ik mijn dealer binnen een maand na aankoop van de fiets per mail gemeld dat de kentekenplaathouder los gegaan was. Bij de eerste beurt (1000 km) hebben ze er naar gekeken, schoongemaakt en verder niks gedaan want het was goed(volgens hen).

Heb dus mail en onderhoudsgegevens als 'bewijs'.
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Plaats reactie